Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 18102 gånger)

husbehov

• Gäst
bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« skrivet: 10 jun-15 kl 07:18 »
tänkte om folk har någon aning om vilka små (lätta) bilar från 86 och äldre som hade trågbulan fram. tänkt till mercedes diesel konvertering så småningom

husbehov

• Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #1 skrivet: 10 jun-15 kl 07:18 »
bakhjulsdrivet glömde jag säga .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 10 jun-15 kl 20:09 »
Problemet är väl att nästan alla små och lätta bakhjulsdrivna bilar av den generationen redan är bortrostade.
Men annars skulle jag kunna tänka mig Volvo 300-serie, Daf/Volvo 66, Opel Kadett eller Ascona, Vaz/Lada, Fiat 124, 125, 132 eller någon gammal bakhjulsdriven Toyota Starlet eller Corolla.

Man får ju också ta en allvarlig funderare på om framvagnen håller för en tung Mercedesdiesel, samt om maskinen får plats på höjden eller om man måste bygga en bula på huven (så såg det ju ut på Opel Ascona och Rekord med fabriksmonterad Peugeotdiesel).
Volvo 300-serie, Opel Ascona och Vaz/Lada hade ju relativt tunga bensinmotorer från början, så de kanske är mer lämpliga ur den synpunkten än de andra förslagen jag kom med.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-15 kl 22:10 »
Opel Kadett B och C borde båda vara för låga i näsan för att få in en stor mercedesdiesel. Dessutom tror jag inte att de har rum för tillräckligt stor kylare. Originalmotorn är ju bara 1,0 eller 1,1 liter och väldigt kompakt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 10 jun-15 kl 22:26 »
Gamla BMW som exempelvis E30 hade tråget fram. Den fanns dessutom med tunga sexor så den klarar vikten och det är gott om plats i motorrummet. Jag har själv nyligen skaffat en sådan för dieselkonvertering men den blir inte skattefri förrän om ett och ett halvt år så jag har inte bråttom  ::)

Mercedes dieselsexor är extremt pålitliga och långlivade men inte fantastiskt bränslesnåla. Jag är ute efter något fyrcylindrigt och är inne på mercedes från början på 2000-talet. Eller ford, om man kan få tag på en som passar mot en bakhjulsdriven växellåda. Eller BMW, men det är svårt att få tag på fyrcylindriga, det finns mest sexor. VAG är intressant, särskilt från audi där den satt åt rätt håll men finns ingen passande växellåda för bakhjulsdrift. Peugeot hade varit intressant men de fanns inte med motorn åt "rätt håll" om man säger så. Femcylindriga dieseln från tidiga volvo V70 passar väll på lådan från 940 diesel, båda hade ju motor från audi men jag vet inte hur bränslesnål den är. Sedan funderar jag på motorn från bakhjulsdrivna japanska pickuper men har ingen kunskap om dom.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 jun-15 kl 23:08 »
Den stora anledningen till att gamla Mercedesdieslar drar mer bränsle än andra, är att de har ett luftspjäll som stryper insugningsröret vid mindre gaspådrag vilket ger stora pumpförluster. Spjället sitter där av två anledningar - dels för att inte motorn ska kylas för mycket av all kalluft som passerar rakt igenom den vid lågt gaspådrag, och dels för att den inte ska rusa sönder om den t ex råkar suga i sig olja genom vevhusventilationen.

Personligen tror jag att man har betydligt större möjligheter att få låg bränsleförbrukning på en diesel med fördelarpump av 90-talstyp, de har mycket bättre möjligheter att variera insprutningsförställningen efter varvtal och gaspådrag än vad de gamla radpumparna har.

Jag undrar om inte Citroën- och Peugeotdieslar har samma fläns mot kopplingskåpan på både tvärställda motorer för framhjulsdrift och längsmonterade för bakhjulsdrivna bilar (t ex Peugeot 505 och äldre pickuper).

husbehov

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jun-15 kl 05:46 »
sugdieseln OM601 4 cyl 2 liter 72 hk. OM 602 5 cyl 2.5 liter 89-93 hk. och OM 603 6 cyl 3.0 liter 112 hk har inte luftspjäll. men de äldre före 85 som om617 (3liter 5cyl) t.ex hade luftspjäll . just de från 85 och framåt har aluminiumtopp med som sänker vikten . den 4 cylindriga är ungefär som en volvo b230 i storlek och den 5 cylindriga och 6 cylindriga är lika hög och bred som 4:an bara längre framåt . växellådan tar man från samma bil man tar motorn ur . samt växelspak och länkage som man behöver förlänga eller förkorta . enkelt ingrepp . stoppade i en om602 från 1987 i en 1970:ans mercedes compakt för några år sen . bilens instruktionsbok som jag tog motorn ur (250d) så stod förbrukningen med och den stämde i den bilen ca 0.58 - 0.6 drog den efter 65 000 ! mil . när den satt i gammelmercan drog den ca 0.65 på mestadels spillolja samt tyngre bil . förbrukningen på 4:an stod på 0.54 om jag inte minns fel , så den i en lättare gammelbil t.ex gammal tyskford (oplar , lada ,  ) (om trågbulan sitter framför framaxeln ) borde även det vara ett enkelt ingrepp . jag älskar dessa motorer för jag gillar inte bilar som krånglar . varför jag gjorde mej av med den bilen är för att den nästan hade gjort av med sig sjäv . tänkte göra i ordning på den men när jag tittade varför dörrlisten hängde ner till backen när det närmade sig besiktning och såg att det var för att det inte fanns någonstans för den att sitta kvar i utan bara ett stort hål under dörren (spackelkakan) så fick den kila till nästa människa med sug på rostlagning :) var kexig överallt . men motorn startade och va lika slö jämt oavsett olja :) , modernare dieselmotorer drar ju självklart mindre men har elektroniskt styrsystem vilket jag ser som negativt . merca motorn skulle funka om den var igång även om elektroniken stendog i bilen!

husbehov

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jun-15 kl 05:53 »
bmw e30 säger du . vad har en sån för vikt ? och har dom hastighetsmätarwire ?

husbehov

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jun-15 kl 06:02 »
vag motor borde rentav passa på en låda från en vw lt31 (som är bakhjulsdrivna) . dom och volvos diesel 6:or är ju i pricip samma och de fanns även med 4 cyl bensin med samma bultdelning har jag för mig när jag hade en sån och mekade med.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jun-15 kl 06:13 »
Grannen har en hemmabyggd traktorgrävare med VAG diesel och Volvolåda. Han är dock extremt klurig så jag vet inte vad som krävts för att få ihop dom.

husbehov

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jun-15 kl 06:35 »
ja det låter vettigt för volvos diesellåda m46 med den rätta sprängkåpan passar mot vag:s 6:or (som just volvo använde sig av) så då borde det finnas fler med det mönstret .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 11 jun-15 kl 07:45 »
Att sumpen sitter fel är inget stort problem.
Man kan bygga om den eller helt enkelt bygga om till torrsump.
Helt beroende på vad för krav som ställs för att få dit moroten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

husbehov

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jun-15 kl 08:45 »
nej det hade inte varit ett stort problem om inte hela tråget vore i aluminium :( hade det varit plåt så hade jag använt dessa motorer i alla fordon , bara att svetsa om . gäller ju förståss med aluminium med men är något bökigare för mej ( har inte svets jag kan svetsa alu med ) och har bara gjort det några få gånger

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 11 jun-15 kl 08:54 »
bmw e30 säger du . vad har en sån för vikt ? och har dom hastighetsmätarwire ?
Tjänstevikt 1160kg. Hastighetsmätaren är elektronisk men givaren sitter i bakaxeln så den påverkas inte av att man byter motor och låda.
vag motor borde rentav passa på en låda från en vw lt31 (som är bakhjulsdrivna) . dom och volvos diesel 6:or är ju i pricip samma och de fanns även med 4 cyl bensin med samma bultdelning har jag för mig när jag hade en sån och mekade med.
Men det finns ingen fyrcylindrig diesel som passar, de hade ett annat bultmönster

husbehov

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 jun-15 kl 09:13 »
hm ska kolla lite på bmw . de är för övrigt riktigt läckra, låter som en bra vikt med.  ok så de andra dieslarna ur vag passar ej . vet att det finns adapterplattor på smt.nu så man kan sätta golf/passat turbodiesel på volvo låda iaf

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 11 jun-15 kl 09:22 »
Ja, det är en möjlighet.

husbehov

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jun-15 kl 09:38 »
ja det är säkert en helt ok kombination . volvo håller ju men är inte så bra viktmässigt . och så är jag helt enkelt mercedes frälst just för om601-603 motorerna för dom har jag hållit på med lite och vet att de är sjukt skottsäkra . nu-> leta mercedes donatorbil så man har motor låda och pedal/spakställ stående till lämplig bil . men tack änsålänge

ensamhet

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 11 jun-15 kl 17:00 »
ja det är säkert en helt ok kombination . volvo håller ju men är inte så bra viktmässigt . och så är jag helt enkelt mercedes frälst just för om601-603 motorerna för dom har jag hållit på med lite och vet att de är sjukt skottsäkra . nu-> leta mercedes donatorbil så man har motor låda och pedal/spakställ stående till lämplig bil . men tack änsålänge

Vill du ha Mercedes delar, så har jag sånt.
Hittar du en W 124 combi från 85 eller 86, så är jag intresserad. Den kan vara hur dålig som helst bara det finns papper på den.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 11 jun-15 kl 20:06 »
Kombin heter T124. Och den dök upp först halvvägs in på 1986 års modell, det finns även T123 som är registrerade som 86'or.

ensamhet

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 11 jun-15 kl 21:17 »
Kombin heter T124. Och den dök upp först halvvägs in på 1986 års modell, det finns även T123 som är registrerade som 86'or.

Nu har du nog fel, kaross W124.  200TD, 250TD, 200T, 230T och 300T fanns visst från 1985 enligt länken nedan.

http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-614781-1-1113121-1-0-0-0-0-0-11702-614318-0-1-0-0-0-0-0.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare
Be, gorlan, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser