Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det där med bolådor...  (läst 5953 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Det där med bolådor...
« skrivet: 07 apr-07 kl 21:45 »
Hur stora/små vill kaninerna ha?

Jag ska ha Franska Vädurar. Vilken storlek ska jag bygga bolådorna. Inte för stora så de används som toalett, men inte heller för små.....

/k
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Kaah

• Madicken 4v
Re:Det där med bolådor...
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 08:20 »
Hmm, ska man ens ha bolådor??
Läste lite i en annan tråd. Det kanske inte är så självklart som jag trodde.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 09 apr-07 kl 13:52 »
Jag har aldrig använt bolådor, tycker att honorna bygger så fina bon själva...

Men kan det vara så att man egentligen ska ha det?  ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 09 apr-07 kl 14:35 »
hej jag har aldrig haft bolådor till mina kaniner dom bäddar så fina och varma bon själva när det är dags för ungar mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 09 apr-07 kl 18:15 »
Visst bygger dom bon själva. Men inte alltid där man vill att dom ska göra det :) Ibland händer det att en unge hänger fast i spenen när mamman hoppar ut och hamnar utanför. Mamman lägger inte ungen tillbaka i boet själv, utan det dör om man inte ser det i tid. En redlåda med nedfällbar lem på framsidan "skrapar av" ungen från tutten så den inte hamnar utanför. Det finns mammor som lägger sina ungar i "toaletthörnet" också, vilket kanske inte är så lämpligt. Jag upplever också honor med redlåda som tryggare. Men det kanske bara är något jag fått för mig. Känns så bara.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 09 apr-07 kl 19:10 »
Hej hej....

Ni som inte har bolådor. Har ni era kaniner inne eller ute? Mina ska få bo ute, högt från marken och med tre och en halv vägg.
Jag tänkte att det behövdes ett litet krypin och ett tak som man kan sitta och spana på.

Ehh, vi får väl se vad kaninerna vill ha   :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 apr-07 kl 20:45 »
Vi har aldrig haft några kaniner med ungar utan bolåda, så vi vet inte hur bra eller illa det fungerar. De fördelar jag kommer på med bolåda förutom det uppenbara (vindskydd, privatliv) är dels att det ger lite intressantare miljö i buren, dels att mamma kanin kan sätta sig på taket till lådan när ungarna blir för efterhängsna.

Våra kaniner bor utomhus. Förra året gjorde vi dock ett experiment med boxar inomhus med djupströbädd. Då grävde kaninerna gångar och bohålor. Syns (ganska dåligt, men ändå) i bakgrunden på bilden här:

Skulle vilja ha någon boendeform som gör det möjligt för kaninerna att gräva bohålor, eftersom det tydligen är en uppskattad sysselsättning. Samtidigt får det ju inte vara hur orationellt som helst.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 21:47 »
Jag använder inte bolådor längre åt mina honor.
Dels för att dom bygger så utmärkta bon själva men sen har jag varit med om honor som trampat på ungarna så dom skadat sig i en bolåda, där dom har begränsat utrymme.
På sommaren har även temperaturen i bolådorna blivit nästan olidligt för ungarna..
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 10 apr-07 kl 09:53 »
Har numera alltid bolåda! Började när jag fick veta det va lag (löjligt egentligen) men det var så lyckat! Fler ungar överlever, då de inte följer med honan ut ur det varma boet.
Kaninuppfödare och pelargontant.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 18:03 »
hej jag har mina kaniner inne i uthuset i burar som är 3våningar och delade med foderhäck så det blir 6 burar på varje sektion mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Pumaa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 00:10 »
Vi har aldrig haft några kaniner med ungar utan bolåda, så vi vet inte hur bra eller illa det fungerar. De fördelar jag kommer på med bolåda förutom det uppenbara (vindskydd, privatliv) är dels att det ger lite intressantare miljö i buren, dels att mamma kanin kan sätta sig på taket till lådan när ungarna blir för efterhängsna.

Våra kaniner bor utomhus. Förra året gjorde vi dock ett experiment med boxar inomhus med djupströbädd. Då grävde kaninerna gångar och bohålor. Syns (ganska dåligt, men ändå) i bakgrunden på bilden här:

Skulle vilja ha någon boendeform som gör det möjligt för kaninerna att gräva bohålor, eftersom det tydligen är en uppskattad sysselsättning. Samtidigt får det ju inte vara hur orationellt som helst.

Jag har ocks haft kaniner som grävde gångar när vi hade dem i en stor box...
Roligt att se att de njuter men senare skaffade vi lådor till dem... Söt bild ;P

Tjotten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 apr-07 kl 15:13 »
Korkad lag med bolådor, visst verkar det som det funkar bra för vissa men jag har bara dålig erfarenhet av det. Jag har verkligen försökt använda bolåda i alla former och storlekar för att var laglig men... Ingen kanin vill använda dem. Hörnan mellan bolådan och burväggen/boxen är däremot ett populärt ställe att boa på. Men detta har medfört döda kaninungar då jag haft tak på bolådan har det varit en perfekt plats för mammakanin att komma undan envist suttande ungar. När hon sedan ska ner har kaninhonorna ibland hoppat fel och ner på ungarna som brutit ryggen  :'( .
Försökte till och med i min gröna ungdom som kaninägare att flytta boet in i bolådan och en gång gick det, nästa gång struntade mamman i dem och lät dem dö (inte samma mamma visserligen). Så nu är jag  olaglig och mina honor får lyckligt välja egen plats till sitt bo och det klarar de utmärkt själva. Ingen som väljer skithögen här inte.

Mina gör också gångar och boar under halmen i boxarna, man får allt vara försigtig när man ska in där.
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 15:17 av Tjotten »

Beorn

« Svar #12 skrivet: 12 apr-07 kl 22:24 »
Svaret på grundfrågan; mina bolådor är 50x35 bottenyta och 30 höga. fungerar för franska vädurar och Gotlänningar. Oftast hamnar boet i lådan. Jag har utan problem flyttat hela bon in i lådan (kaninerna oavsett kön har alltid varsin låda, används ej av någon som toalett) Någon enstaka hona har tuggat lite på min jackärm under proceduren, och sedan kikat in. Därefter frid och fröjd. Hon är ju van vid mig så varför skulle hon bli så himmla upprörd? Jag har faktisk flyttat bolåda med några dagar uppt ill  3 veckor gamla ungar samt modr till ny bur utan problem.  Jag tro att det mest handlar om att umgås med sina kaniner så att man faktisk är en del av deras flock. Valet att bygga i eller utanför en bolåda är helt upp till kaninen, men somsagt var, ingen har protesterat över flytten. Alla mina kaniner går utomhus och jag har gjort detta med både vädurar (alltid kolugna oavsett jordbävningar, motorsågar eller terriers..) och gotlänskor (kaniner alltså =) )(något mer alerta, men absolut inte oroliga)
JA, lagen kräver en bolåda, men kaniner kan inte läsa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser