Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brytare slutat funka  (läst 2561 gånger)

DennisCA

• Finland
Brytare slutat funka
« skrivet: 01 jun-15 kl 07:10 »
Förra veckan så hade jag en liten incident med en dåligt skarvad 3-fas sladd som jag hade riggat upp för en tillfällig setup, nå snålheten bedrog visheten som vanligt och den vek sig och det blev väl genomslag mellan faserna rakt genom eltejpen, det är vad jag tror hände iaf. Säkringen gick och jordfelsbrytaren löste ut.

Sedan kopplade jag om det med riktiga stickproppar mellan kablarna, jag gjorde så att brytaren hade varsin stickpropp och en kort sladd, så kunde jag placera den lite varsomhelst med hjälp av skarvsladd. Sen när allt är färdig är planen att använda installationskabel från motorn till brytaren som blir permanent monterad på en vägg.

Problemet är att den verkar ha slutat funka, som om det vore fasbortfall. Kopplar jag ur brytare och pluggar i skarvsladden direkt så funkar motorn, men inte när jag använder brytaren.

Såhär ser den ut med kapslingen av, det är en Katko brytare med motorskydd:

Om man ser på de tre plintarna är den till vänster lite skadad, brännmärke på plasten och själva kontaktytan ser skadad ut:

Men då jag mäter med multimeter så går det ström igenom alla, mätt från plint till plint på brytaren och från plugg till plugg också, även kollat att dom är alla sitter på rätt ställe. Så jag vet inte riktigt vad som händer här...

DennisCA

• Finland
SV: Brytare slutat funka
« Svar #1 skrivet: 02 jun-15 kl 07:37 »
Efter noga kontroll och frågande av kunnigare folk verkar det som problemet är fjädern för bygeln till plinten till vänster, den sitter högre upp och går ner litet saktare än de två andra. Kanske värme i kombination med ljusbåge eller något har gjort fjädern mindre spänstig.

Går den att byta? Har annars köpt en billig brytare från biltema:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Strombrytare-m-lampa-2000021057/

Men den har inget överbelastningsskydd, det borde inte behövas då det är en fläkt motorn ska driva och den ska dimensioneras så att vid max ska den inte överbelasta motorn. Men kunde man med en 3-polig automatsäkring få nån sorts fungerande skydd åt motorn?

Har också hört om folk som talar om internsäkringar åt induktionsmotorer men aldrig hört eller sett om det annanstans.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 jun-15 kl 09:58 »
Åtminstone i Sverige är det ett absolut krav att trefasmotorer ska kopplas in via motorskydd, åtminstone om det är en motor som ska köras obevakad. Detta för att en trefasmotor riskerar att brinna om det blir avbrott på en fas medan motorn är igång.

Det förekommer ibland att det finns en inbyggd tempgivare i lindningen, som används för att styra ett speciellt motorskydd som ska slå ifrån om motorn blir för varm oavsett orsak. Detta förekommer ibland på större motorer (sådär 20 kW och uppåt), samt på trefasdrivna kylkompressorer (till större värmepumpar, kylanläggningar i livsmedelsaffärer etc).

Eftersom ett motorskydd måste ställas in på märkströmmen för den motor det ska användas till, så är det oftast inte så lyckat att ha det på en skarvsladd. Man bör hellre ha ett motorskydd för varje enskild motor och se till att det är rätt inställt.
Ett motorskydd för montering på DIN-skena brukar inte vara nämnvärt dyrare än en trepolig automatsäkring.

DennisCA

• Finland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-15 kl 10:46 »
Orsaken i detta fall med skarvsladden var att jag skulle ha den längre bort från motorn för testsyften, det var inte meningen jag skulle använda samma motorskydd till flera motorer. Sedan skulle det monteras på väggen i verkstan och användas för att starta och stänga spånsugen.

Detta motorskydd var 60 euro och 30 euro för kapslingen.

Lösningen som sen ser ut nu för att inte behöva köpa ett nytt skydd, verkar vara att seriekoppla motorskyddet med en billig brytare som den jag länkade, och sluta använda motorskyddet som on/off knapp. Själva skyddsdelen funkar men den slarviga fjädern är väl det som orsakar problem när man vill starta och stoppa.

Jag skulle gärna ha en bra källa på ett dedikerat motorskydd som inte är meningen att använda som start/stopp som man kan koppla till en dedikerad brytare. Jag har brytare till flera lösa motorer, men inga skydd så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser