Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp i dagvattenbrunnen  (läst 2968 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Stopp i dagvattenbrunnen
« skrivet: 23 maj-15 kl 18:23 »
Inte så spännande ämne är jag rädd men skulle behöva en del hjälp och råd.

Min dagvattenbrunn har svämmat över en tid och fört med sig allt sättgrus under plattorna så uppfarten är nu direkt farlig att gå på. Helt underminderad. Jag har kollat och ett proffs konstaterade att det var ett stopp som han varken kund lösa med högtryck eller en typ av såg som han skickade ned. Det är dessvärre inom vårt tomtgräns så ingen hjälp från kommunen. Huset är byggt 1990 så rören är inte så förfärligt gamla.

Jag har nu med spadens hjälp och en del brända kalorier grävt fram röret där proppen ungefär skulle vara placerad. Över det orange färgade plaströret ligger på den biten en vit tunn, men seg, filt som jag undrade lite över. Vad kan funktionen på denna vara? Nästa fråga är om man får lov att skarva röret eftersom jag tänkte mig att såga av röret där proppen sitter och ersätta med en ny rör bit? Det bildas ju knappast något tryck i en dagvattenbrunn med rimlig fallhöjd gissar jag?

Mycket tacksam för råd från experterna här på forumet.
Tack

Tillagt senare: Det visar sig att efter koll med vattenpasset att röret lutar åt fel håll dvs tillbaka mot brunnen och då är det kanske inte så konstigt att det samlas skräp och bildar propp i lägsta punkten. Kanske läge att ta ett snack med kommunen i alla fall om eländet är felbyggt?
« Senast ändrad: 23 maj-15 kl 19:18 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Stopp i dagvattenbrunnen
« Svar #1 skrivet: 23 maj-15 kl 19:24 »
Du kanske måste gräva upp en längre bit av röret, från dagvattenbrunnen och förbi stället där det är tätt och lägga en ny rörbit för att få fall. Jag vet inte hur anslutningen till dagvattenbrunnen ser ut men du kanske måste göra en ny som sitter högre upp. Som sagt är det ju inga tryck, särskilt inte om röret är öppet så vattnet kan rinna lätt igenom. Kommunen kan nog inte göra så mycket om felet är på din tomt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-15 kl 19:47 »
Det troliga är ju att den del som hör till din fastighet är den som lutar fel, men ingen är felfri så en koll med kommunen är aldrig fel. Det finns många lustiga kopplingar...

Om det är kommunens ledning så kan den gå under din mark ändå. Såga inte innan du kollat upp.

Tycker föresten att det är väldigt konstigt att en propp bildats i plaströr som inte går att få bort?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 23 maj-15 kl 19:56 »
Hade inte rörläggaren en kamera att skicka ned så man kunde se hur stoppet såg ut?

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 maj-15 kl 21:44 »
Tack för era svar.

Jo, killen som var här hade tillgång till en kamera men han ville ha ett par tusen för att sända ner den och filma. Då frågade om jag om det fanns något att göra med "normal" rensutrustning (högtryck och den där såg grejen), men han sa att det fanns inte. Det skulle grävas. Då beslöt jag mig för att spara de pengarna som skulle gå till fotograferingen.

Jag misstänker fel/slarv bygge. Det är inte med små marginaler det lutar åt fel håll.

Jag är ganska övertygad om att proppen består av kompakt tegellera från takpannorna. Inget fall på röret och då stannar geggan kvar. Om det hinner torka till lite grann blir det mycket hårt.

Bra idé det där med att ta upp ett nytt hål högre upp i brunnen för att därmed öka fallet! Smart.

Jag avbröt planerna på att såga då jag såg varthän det lutade (?!).
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

patrikke

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-16 kl 21:22 »
Jag skulle ha anlitat en spolfirma som löst problemet, om inte ledningen rasat?

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
Karlsdotter, praktejder, borsdorfer, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser