Inte så spännande ämne är jag rädd men skulle behöva en del hjälp och råd.
Min dagvattenbrunn har svämmat över en tid och fört med sig allt sättgrus under plattorna så uppfarten är nu direkt farlig att gå på. Helt underminderad. Jag har kollat och ett proffs konstaterade att det var ett stopp som han varken kund lösa med högtryck eller en typ av såg som han skickade ned. Det är dessvärre inom vårt tomtgräns så ingen hjälp från kommunen. Huset är byggt 1990 så rören är inte så förfärligt gamla.
Jag har nu med spadens hjälp och en del brända kalorier grävt fram röret där proppen ungefär skulle vara placerad. Över det orange färgade plaströret ligger på den biten en vit tunn, men seg, filt som jag undrade lite över. Vad kan funktionen på denna vara? Nästa fråga är om man får lov att skarva röret eftersom jag tänkte mig att såga av röret där proppen sitter och ersätta med en ny rör bit? Det bildas ju knappast något tryck i en dagvattenbrunn med rimlig fallhöjd gissar jag?
Mycket tacksam för råd från experterna här på forumet.
Tack
Tillagt senare: Det visar sig att efter koll med vattenpasset att röret lutar åt fel håll dvs tillbaka mot brunnen och då är det kanske inte så konstigt att det samlas skräp och bildar propp i lägsta punkten. Kanske läge att ta ett snack med kommunen i alla fall om eländet är felbyggt?