Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor renovering, behövs svetsning?  (läst 6375 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #20 skrivet: 25 maj-15 kl 10:18 »
Några tips på billig och effektiv avfettning annars, skulle gärna doppa hela axeln i det om det var möjligt. Men kanske inte bra för rotorn, men att kunna sänka åtminståne fläkten och kullagret utan att demontera vore bra. Bensin har jag hört funkar bra men är ju en brandrisk. Diesel kanske vore lite bättre?

DennisCA

• Finland
« Svar #21 skrivet: 25 maj-15 kl 10:20 »
Gillade inte hur biltemas hammarlack blev att se ut heller så jag körde på glansig svart färg:

Ska se hur det blir med motorskylten nu...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 25 maj-15 kl 10:31 »
För att tvätta ur gamla fettrester ur kullager och liknande brukar det fungera bra med t ex bensin, lacknafta eller diesel. Bensin är bättre om man vill få ytorna absolut fettfria för målning, men det kan ändå vara bra att ta en sista vända med t ex thinner eller isopropanol.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 25 maj-15 kl 11:25 »
Några tips på billig och effektiv avfettning annars, skulle gärna doppa hela axeln i det om det var möjligt. Men kanske inte bra för rotorn, men att kunna sänka åtminståne fläkten och kullagret utan att demontera vore bra. Bensin har jag hört funkar bra men är ju en brandrisk. Diesel kanske vore lite bättre?

Man skall inte elda när man avfettar ;D

Miljöbensin tycker jag är en bra och hyffsat billig vätska att avfetta med. Skönt att slippa aromaterna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 25 maj-15 kl 12:12 »
Skönt att slippa aromaterna.

Å andra sidan tycker även den besvärligare smutsen det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 25 maj-15 kl 19:57 »
Ja, det får aldrig vara enkelt. Dessutom en balans mellan vad man skall lösa och vad som skall få finnas kvar, som lacken på lindningarna t ex.

Temperaturen är en bra bundsförvant också.

DennisCA

• Finland
« Svar #26 skrivet: 27 maj-15 kl 12:44 »
Kan passa bra att fråga här, men vad tror ni om denna svets?

http://www.findit.fi/sve/search/795831.htm

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 27 maj-15 kl 12:59 »
Går nog att svetsa med, men jag föredrar de små lätta invertersvetsarna som går bra på enfas.

DennisCA

• Finland
« Svar #28 skrivet: 27 maj-15 kl 13:04 »
Vad är detta för typ, en transformator med likriktare? Om den är 3-fas gör inget för mig, det har jag på gården där jag kan tänkas använda den.

AGRAR Super S står det på skylten, jag tror den kan vara tysk...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 27 maj-15 kl 14:32 »
Vad är detta för typ, en transformator med likriktare? Om den är 3-fas gör inget för mig, det har jag på gården där jag kan tänkas använda den.

AGRAR Super S står det på skylten, jag tror den kan vara tysk...
Det är en transformator men jag vet inte om den har likriktare, det ser nästan ut som en växelströmmare. Men den kan köras både på enfas och trefas så det är ju bra.

DennisCA

• Finland
« Svar #30 skrivet: 27 maj-15 kl 14:55 »
OK då är den inte intressant. Hade läst vissa transformatorsvetsar brukade ha liktriktare, främst större gamlare modeller innan inverterns intåg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser