Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor renovering, behövs svetsning?  (läst 6382 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Elmotor renovering, behövs svetsning?
« skrivet: 23 maj-15 kl 17:16 »
Köpte denna motor nyligen på 2.2kw, en Asea, förmodligen gjord före kriget:



Den testades och går runt riktigt tyst och lätt.

Tog isär den














Idag tog jag och började ta bort den gamla färgen och rosten, planen var att sprutmåla med grundfärg, sen lacka med grön hammarlack:




Stötte på ett problem här, det har spruckit:


På andra sidan ser man dom har också försökt reparera men det har inte hållit:


Det går väl inte så bra att svetsa gjutjärn, annars kunde jag ta den till farsan som har migsvets. Men jag har hört det funkar inte så bra. Silverlod/hårdlod (samma sak väl?) kanske vore något men då ska metallen värmas såpass också att jag inte vet om det kan ställa till några andra problem.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-15 kl 17:20 »
Ja som sagt, du måste förvärma för att kunna svetsa gjutjärn. Lägg den i ugnen en stund, eller direkt på en spisplatta. Det svåra är väl att veta när det är lagom.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-15 kl 18:31 »
Ugn funkar, värma med gassvets eller gasol likaså huvudsaken delen blir "jämnvarm" och minst 100 grader eller mer innan svets.
Castoline har en jävligt bra "gjutjärnspinne", för bågsvets, men jag har inte beteckningen här och nu.
Gammalt tillbaka så hade man en tätslutande låda med sågspån som man "begravde" den svetsade delen i.
Orsaken var långsam avsvalning vilket är det mest kritiska momentet med att svetsa gjutjärn, ja bortsett från orent material
"gjutararslen" mm och det är inte helt ovanligt i efterkrigsgrejor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-15 kl 18:38 »
Talade med min far som är svetsare och han sade det går att svetsa men med elektrodsvets och rätt sorts pinne, han har bara MIG-svets.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #4 skrivet: 23 maj-15 kl 18:42 »
Nog har du ju en jäkla utur med dina elmotorer. Inte ens jag är sådär otursförföljd.
Dessutom svider det i samvetet för det var ju jag som tipsade dig om den här motorn.

Sånt där brukar man svetsa med sticksvets och nickelelektrod. Jag har en bekant här i byn som är bra på att svetsa gjutjärn men det blir säkert att kosta 30 euro eller rentav mer.
Jag har en bra sticksvets men jag är inte säker på att mina svetskunskaper skulle räcka till för jag har aldrig svetsat gjutjärn.

Att hårdlöda brukar inte lyckas för man måste hetta upp materialet väl mycket innan mässingen smälter. Att migsvetsa går inte precis som farsgubben din säger.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #5 skrivet: 23 maj-15 kl 18:46 »
Som sagt,,,,

Går oftast ypperligt att köra med "pinne" (bågsvetsning). Har svetsat en hel del i gjutjärn. både privat och yrkesmässigt.
Största problemet är oftast spänningar i mtrl i samband med avkylning eller att det är "orent".

Kolla på Castolines hemsida så hittar du lämpliga svetselektroder

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #6 skrivet: 23 maj-15 kl 19:00 »
Tyvärr har jag ingen svets heller och jag vet inte var jag kunde få tag i en. Jag har en ugn där jag kunde förvärma delen men inte svetsa. Har denna form av lod (+fluss) också som jag använde nån enstaka gång för många år sen, silver, vet inte om det skulle duga men kräver inte samma temperaturer som mässing iaf:
http://www.brownells.com/gunsmith-tools-supplies/general-gunsmith-tools/solders-flux/hi-temp-hi-force-44-trade-solder-prod711.aspx

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #7 skrivet: 23 maj-15 kl 19:32 »
Tror inte så mycket på att löda, och speciellt inte själva lagerhållaren till motorn där du har största påfrestningen.
Kan du inte själv/inga grejor?, så är väl TW´s bekant ett bättre alt för 30 EUR.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #8 skrivet: 23 maj-15 kl 19:43 »
Går oftast ypperligt att köra med "pinne" (bågsvetsning). Har svetsat en hel del i gjutjärn. både privat och yrkesmässigt.
Största problemet är oftast spänningar i mtrl i samband med avkylning eller att det är "orent".
Ja, så är det. För många år sedan försökte jag svetsa ett sprucket grenrör till en bil med pinnsvets, det såg jättebra ut till det svalnade och sprack vid sidan av svetsen. Men då hade jag varken förvärme eller långsam avkylning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #9 skrivet: 23 maj-15 kl 20:38 »
Kan du inte själv/inga grejor?, så är väl TW´s bekant ett bättre alt för 30 EUR.

Lite av båda, hade jag haft en svets hade jag nog prövat själv. Kan förvärma och jag kan nog fixa detta med att låta den kyla sakta i sågspån också. Men jag saknar en svets. Om jag hade hittat en billigt vore det en annan sak också, men alla billiga svetsar är transformator svetsar och jag hört dom är inget att ha. Så det kan hända att det blir TWs bekanta som får ett jobb, och hoppas på ett bra pris.

Fortsätter restaureringen och primar delarna med svart primer, ganska fin look. Denna fina motor vill jag rädda, även om den inte blev ett såntdär kap rent ekonomiskt...







Bilder på insidan av den söndriga delen, jag har inte målat den för, ja ingen poäng ännu:






Man kan se att gallret håller fast biten, jag hade inte märkt att det var sönder först ens p.g.a. det.

Jag vet inte om man ska ta bort gallret eller ej, det hjälper ju att hålla delen på plats i rätt position, kanske bäst hade det varit att svetsa utanpå, ta bort gallret, blästra och sen svetsa på insidan också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #10 skrivet: 23 maj-15 kl 20:39 »
Är typskylten tejpad eller målade du över den?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #11 skrivet: 23 maj-15 kl 20:49 »
Målade över, tänkte om det kunde ser bra ut om jag slipade lite lätt på den efteråt och fick en kontrast mellan tecken och bakgrund.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #12 skrivet: 23 maj-15 kl 23:04 »
Intressant teknik, svetsa gjutjärn med MIG genom att använda rostfri tråd, annars samma med förvärmning. Undrar om det blir lika bra som en sticksvets, detta är inte under samma strukturella stress som denna del är:

https://www.youtube.com/watch?v=JwF4iYgkd0U

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #13 skrivet: 23 maj-15 kl 23:23 »
Jag undrar om inte en brunnen motor av samma grundkonstruktion ligger i ett uthus vid min mors föräldrahem (fast det finns risk att den är slängd). I så fall, och om storleken är ungefär densamma, så borde det finnas användbara gavlar där.
Luftgapet mellan rotor och stator är ju så litet i en asynkronmotor (bara några tiondels mm) att den kommer att "fälta" om en gavel blir det minsta lilla skev i samband med svetsning.
Om man absolut vill reparera de spruckna gavlarna så skulle jag nog förorda hårdlödning istället för svetsning, då behöver ju gjutjärnet inte värmas upp till närheten av smältpunkten och då är risken mindre att något slår sig.

Den där motortypen tillverkades av Asea från slutet av 1920-talet och fram till en bra bit in på 50-talet. Jag skulle tro att det här exemplaret är gjort på 50-talet (eller kanske omlindat senare) eftersom lindningen verkar vara impregnerad med genomskinlig lack, på äldre motorer är den indränkt med svart asfaltlack.
Man kan också bedöma åldern genom att titta på rotorn, äldre motorer har stavarna hårdlödda till kortslutningsringar av koppar eller brons, nyare har stavar och kortslutningsringar gjutna i ett stycke av aluminium, vanligtvis finns då även fläktvingar pågjutna på kortslutningsringarna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #14 skrivet: 23 maj-15 kl 23:34 »
Du får gärna kolla och återkomma till mig på den punkten isåfall. Tror du det håller att hårdlöda dock?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #15 skrivet: 23 maj-15 kl 23:49 »
Jag vill minnas att en bra hårdlödning har högre draghållfasthet än gjutjärn. Det gäller bara att få lodet att flyta ut ordentligt över hela brottytan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #16 skrivet: 24 maj-15 kl 08:56 »
Brottsytan måste väl rengöras före, vanligtvis verkar dom använda en vinkelslip när dom svetsar.

 

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #17 skrivet: 24 maj-15 kl 12:21 »
Brottsytan måste väl rengöras före, vanligtvis verkar dom använda en vinkelslip när dom svetsar.

Precis!

Man kan med fördel slipa/kapa upp lite i själva brottet/brottytan, men det såg klent och rostigt ut på gallersidan,,,,hmmm?.
Tror däremot inte att det gör så mycket om gaveln/lagerhållaren slår sig en aning. Kullager är mera "förlåtande" än tex glidlagrat.
Sedan kommer det ju an på det Torbjörn är inne på,,,, rotorspel!.

Vill man göra det seriöst så tillv man en "jigg" innan svets.
« Senast ändrad: 24 maj-15 kl 12:32 av Lainde »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #18 skrivet: 24 maj-15 kl 12:39 »
Ja, så är det. För många år sedan försökte jag svetsa ett sprucket grenrör till en bil med pinnsvets, det såg jättebra ut till det svalnade och sprack vid sidan av svetsen. Men då hade jag varken förvärme eller långsam avkylning.

Oftast spricker det i "färdriktningen".

Värsta jag svetsat är en "utbränd" och sprucken kamindel fr Elux.
Svetsade man 2 cm så sprack den 3, men det gick tillslut med div "konster och knep".
Den höll något år till, men blev sedan ersatt med "Hardox", och den spricker inte.  ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elmotor renovering, behövs svetsning?
« Svar #19 skrivet: 24 maj-15 kl 14:04 »
Intressant nog fanns det inget märkbart rotorspel när motorn var igång, gallret verkar hålla delen stabilt nog att den går runt av sig själv utan problem. Några jänkare menar att det ska duga med JB weld, dvs kemisk metall, med tanke på motorns planerade ändamål, som ska vara att driva en rikt och plan hyvel via remskivsmontage.

Det kan hända att nära de två lagerkåporna som finns på var sida av gaveln, är fastskruvade igen, så hålls allt på plats och det var därför det inte märktes tidigare....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser