Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En kanin eller flera?  (läst 6051 gånger)

PernillaW

• Gäst
En kanin eller flera?
« skrivet: 12 aug-04 kl 08:59 »
Vi har "en" kanin...min undrar är över om kaniner i allmänhet trivs bättre att vara minst två eller om dom likaväl trivs ensamma.

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:En kanin eller flera?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-04 kl 10:42 »
Trivs kaniner i varandras sällskap?? skojar du!? i kvadrat!!! ;D

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 12 aug-04 kl 12:48 »
 Det där beror ju lite på....
Två vuxna okastrerade hanar trivs inte ihop.
Två honor kan göra det , men det är inte säkert.
Man får vara försiktig vid "hopsättningen" och göra den på neutral mark (inte i den gamla honans bur alltså).
En vuxen hane och hona trivs ju bra ihop,  alldeles FÖR bra ;)
Ett tips: Gå in på den här sidans forum så kan du få många tips och råd.
http://www.kanin-net.nu/
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-04 kl 08:49 »
Jag hade två lantras honor i en väldigt stor inhägnad, de var dessutom födda i samma kull. De började slåss, jag hittade pälstussar men dum som jag var så trodde jag att någon av dem var skendräktig, sedan började en rymma. Tillslut såg jag hur hon fick stryk och försökte fly i panik,ingen vacker syn. Buren var ca 25 kvadrat meter stor!
Jag är väldigt försiktig och har en väldig koll nu när jag har kaniner ihop, men jag tycker att dom ska ha sjansen att få kompisar. Det är väl kanske så att man får prova sig fram till några individer som trivs ihop. Nu har jag en kastrerad hanne och en hona och dom är väldigt kära ( fast dom gillar inte marsvin).

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-04 kl 22:14 »
Jag tog emot en kaninhane som heter Bamse från en ung tjej på 13 år som ville avliva honom då blev intresserad av annat. Han bodde ensam med mig i en 2:a i Stockholm, fick gå fritt i lägenheten. Han är väldigt snäll och go och lite egen av sig. Kastrerade honom då han skvätte här och där som kaninpojkar gör när den markerar revir.

När jag flyttade till jämtland fick jag mera plats och åkte till en gård som hade fått kaninungar. Tog hem en kaninhona och presenterade den nya kompisen som fick heta lille skutt. Efter ett par veckor ringde en väninna och frågade om jag kunde ta emot hennes sons kaninhona Nina. Hon är en envis tjej som kan bitas ibland men med mig fungerar hon bra och är gullig, snäll kanintjej. Dom tog tåget upp med Nina och fick bo själv en dag i egen bur bredvid dom andra 2.

Nu idag bor alla tillsammans och trivs bra aldrig några problem. Honorna slogs lite i början men är bästa vänner idag. Dom tvättar varandra och sover ihop bredvid varandra allihop. När jag tittar ut genom fönstret så har dom det bra i sin sommarbur, skuttar runt och hoppar över varandra. Ibland så funderar man vad som försiggår i deras sinne, vad dom tänker på osv.

Allt handlar om att presentera kaninerna för varandra försiktigt i början. Ta ner kaninen en stund och sätt er på en stol i närheten och titta på vad dom gör. Är allt lugnt så kan den nya kaninen vara där ett tag, blir det bråk så ta undan den nya kaninen på en gång. Återkom nästa dag och testa igen.

Mvh Christine
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-04 kl 22:22 »
Är ju flockdjur, så klart trivs de bättre ihop.  Har många gotlänningar tillsammen i en utehägn under sommarn de trivs kanon..  :)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

bea

« Svar #6 skrivet: 15 sep-04 kl 22:06 »
Förvånad trodde inte de var flock djur har ju liksom aldrig sett harar skutta 2 och 2 ;D

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 sep-04 kl 22:59 »
Bea?

Vildharar brukar röra sig i grupper på två eller fler.

Desto fler öron...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 23 sep-04 kl 07:54 »
Visst är de alla flockdjur men minns också att kaniner inte är harar. De är ju inte ens så nära släkt att de kan få ungar ihop.

Jag håller mina 7 kaninhonor ihop i flock i en stor hästbox med en kastrerad hane som flockledare. Där föder de även sina ungar på våren. Honorna lägger ofta ungarna tillsammans i samma bo och sköter dem även gemensamt. Då ungarna kommit ur boet diar alla honor alla ungar.
Det låter som en romantisk sörgårdsidyll men det har gått åt många djur i min stenhårda sortering för att få fram så bra temperament att det ska fungera på detta sätt. Honor som skadat varann eller bitit andras ungar har obönhörligt tagits bort.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Sofia

« Svar #9 skrivet: 10 okt-04 kl 23:26 »
Jag har 3 kastrerade hanar och 4 honor tillsammans och det funkar jättebra. De bor i ett hägn på 40 kvm.
Jag tror deffinitivt att kaniner(och de flesta andra sällskapsdjur) vill ha sällskap av en/flera av samma art.

Sofia

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 11 okt-04 kl 08:27 »
 Alla kaniner kan inte gå tillsammans med andra kaniner...
 Jag har två honor som absolut inte tål andra honor.
Jag avlar inte vidare på dessa två utan har kvar dom för sin fina ulls skull och pga att dom är väldigt trevliga och sociala mot mig.
 Precis som Kicki säger så måste man nog använda ett väldigt strängt urval för att få fram "flock-kaniner".
 En kaninkolloni har ett stooort område till sitt förfogande och kaninerna har väl sina egna bohålor dessutom, något som är svårt för oss att uppfylla.
                          Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 18 okt-04 kl 12:46 »
Djur är individer och alla trivs ej i par eller grupp. Jag har nästan utelsutande grupper i min uppfödning. Först hane + hona i några veckor, sedan mor + ungar till ca 7-8 veckor, sedan ungdjursflock från 7 veckor till 4 månader, sedan kan en del honor gå med varandra tills de ska ha ungar (hade jag haft större burar hade de fått gå ihop då också). En av mina grupper består av tre hanar!

Ska man ha en kelkanin räcker det med en men ska man ha lite större uppfödning (ej för utställning) så rekomenderar jag parhållning! För de flesta kaniner trivs bättre då (och på vintern håller de värmen tillsammans).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anna.D

« Svar #12 skrivet: 07 jan-05 kl 16:49 »
Jag har mina gotlandskanin honor i grupp i en stor box på vintern och på sommaren i en voljär.Men därimot skulle jag aldrig drömma om att ha flera hanar ihop.det är ju djurplågeri om de skulle bita av testicklarna på varnadra.Vilket många gör,och det är dumt att chansa/Anna.D

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #13 skrivet: 12 jan-05 kl 10:36 »
För ett tag sedan blev jag klar med en ny"fantastisk " kaninbur.
I buren fins det 2 fack med rastgårs och en extra.
När vi flytade in djuren var det far och mor med två ungar.
Hanen i en honan i en och de två ungarna i en.
Efter ett tag var de tydligt att en av ungarna(enhona) hade kluratut att man kunde hoppklätra upp på gallret och in till mor och far.
Så hon pendlar mellan alla de olika delarna om fadern skulle bli lite närgången hoppar hon bara in till mamma.
Allt var bra, jag är inte så rädd för inavel så jag lätt de fortgå.
Men så i går när vi hade storburstädning upptäkte vi att den ena ungen (inte hon som hoppar) hade varit dräktig med sin brar (tog bort han innan de flyttade in) de hade varit lite mycket för henna när syran hälsde på så ungarn var döda.
Så den hoppande honan har fått sin egen bur nu :'( Tyvärr så fungerade de inte.

jag har haft liknade planer som kicki att ha en stor grupp honor tillsmmans eventuelt med andra djur för att underhålla den sociala egenskapen hos djuren.
Föritiden levde gu kaninen lös i ladugården.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Januschka

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 17 jan-05 kl 15:07 »
Enligt min erfarenhet trivs de mycket bättre med en kompis. Tvärtemot det som skrevs här har jag även två honor av olika kullar och ett halvt år åldersskillnad i en stor utebur. med det är nog en fråga om 'kaninkemin' om det funkar eller inte. Jag kan bara rekommenderar att pröva.  

Om det inte funar med två honor kan du alltid försöka med en kastrerad hane som sällskap..

Belluschka

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 aug-06 kl 08:53 »
Jag har förstått att kaniner INTE är flockdjur. De lever i sociala samhällen, men var och en har ett eget "bo/håla" De lever ihop endast för gemensamt rovdjurs alarm.  borde motsvara att ha flera kaniner i bur brevid varandra, inte i samma bur (undantag för kastrerade hanar som naturligtvis inte existerar i naturen) grupphållning på större område kan motsvara kaniners normala levnadssätt, men två kaniner på 0,5 m2 är inte "normalt"

Vad som fungera och inte är en annan sak, stor skillnad på vilda kaniner och tamkaniner

Januschka

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-06 kl 12:35 »
två kaniner på 0,5 m² är i alla fall för trångt, flockdjur eller ej...

om vi inte pratar transportbur. Man börjar nästan förstå djurbefrielsefronten när man läser sådant.

Januschka

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 02 aug-06 kl 14:39 »
Jag har lite större hägn.....ligger nog numera på runt 100 kvm styck. När jag började hålla kaniner vågade jag inte blanda flera hanar och honor, men jag har insett att det går mycket bra. Håller man dom bara på ett sätt där dom ges utrymme och ställer in minst lika mnga hyddor som man har kaniner, och plats att få vara ifred så samsas även hanarna.

Visst det blir lite fräsningar och jagningar ibland men det är ju ett naturligt beteende och det ser jag inte som något problem, så beter sig ju även vildkaninshanar mot varrandra. Jag har inte sett värre skador än ett enstaka tjuvnyp i bakbenen på en hane utdelat av en annan.
Men jag håller med....håller man djuren i bur så är det nog inte lämpligt att sätta ihop fler i samma bur annat än vid tillfälliga lekstunder och transporter.
Även kaniner har behov av att kunna få vara för sig själva ibland.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Belluschka

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 aug-06 kl 08:33 »
I dina hägn kan de leva socialt utan att vara i flock, det är därför det lyckas. I Finland är det enligt lagen tillåtet att hålla kaniner mellan 3 och 5 kg på ett område/bur på 0,5 m2 (en eller två kaniner) Är väl bäddat för stress...... :-\.

Sia

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 05 aug-06 kl 19:55 »
om inte kaninen har något annat sällskap (djur ,människor) under större delen av dagen, så är det fruktansvärt tråkigt att vara kanin, och så tycker jag inte att man ska hålla kaniner.

Det ultimata är förstås ett stort kaninhägn med tillgång till att gräva så att dom kan leva i kanin-koloni.
Annars två stora burar brevid varandra med möjlighet att gömma sig från den andra, om nu inte kaninerna skulle gå att ha i samma bur.

Kontrollera dock om kaninerna är sams även nattetid, och så att dom ej har några sår efter slagsmål.
kaniner är skymmningsdjur som mest vilar på dagarna, och då kan dom se sams ut, dom kan slåss nattetid.  
Det finns kaniner som trivs jättebra ihop, men även dom som hatar varandra, precis som människor ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (2 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser