Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avskrivning samt moms jordbruksfastighet?  (läst 14655 gånger)

Karro

Avskrivning samt moms jordbruksfastighet?
« skrivet: 13 maj-15 kl 09:13 »
Hej!

Nyligen köpt gård och försöker läsa mig till alla regler ang ekonomi mm.

Har förstått att man drar momsen på allt som tillhör gården (ej bostad)  och det gör vi var tredje månad.  Men ang avskrivning är det nåt annat och när gör man det isf??
Har revisor som endast sambon träffat och hon har inte nämnt detta alls?

Vi hugger skog nu som banken redan fått pengar för i förskott. Hur blir det med vinstskatten där, 22% ? Kan man få ner detta belopp genom avskrivning?

Kan man avskriva vissa djur som tex får som ska beta av hagar vi får eu bidrag för?

Läste nånstans att min vanliga lön (statligt anställd)  kan på nåt sätt dras av här???
Hoppas verkligen nån av er vill hjälpa mig få rätsida på denna djungel. ..?

Mvh Karolina

olivia.k

• Jämtland
SV: Avskrivning samt moms jordbruksfastighet?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-15 kl 09:44 »
Momsredovisar du var tredje månad? Jag gör det bara en gång om året.
Om du nyligen köpt gård, har du redan hunnit momsregistrera dig? Annars kan du inte dra av nån moms.
Du gör avskrivning på byggnader exempelvis, vid deklaration. Något annat har jag inte avskrivit för jag äger inga maskiner/fordon. Gör du stora inköp kan du göra avskrivningar på dem under flera år istället för att avskriva dem på en gång. se länkarna nedan vad avskrivning är för något.

Bedriver du verksamheten passiv eller aktiv? Detta ger stor skillnad på hur mycket skatt du ska betala. Sätt in så mycket du kan på skogskontot, och skjut upp skatten till något år som du har utgifter och plocka samtidigt ut pengar från skogskontot.

Om du vill minska skatten på försäljning av skog, kan du skjuta upp skatten och kvitta den inkomsten mot utgifter de år du har utgifter. Du kan skjuta upp den via skogskonto, periodiseringsfond, expansionsfond etc.
Varför betalar du banken när du hugger skog?

Du kan inte avskriva djur. Djur kan du ta upp som varulager. Fast är djuren värd mindre än 5000kr kan man skippa det. Näringsbidraget (eu-stöd) måste du ta upp som inkomst precis som skogsintäkterna.

Om du bedriver näringsverksamheten aktivt kan du kvitta förluster med den inkomstskatt du betalar från ditt tjänstearbete i fem år. Du verkar ju dock inte ha förluster, utan inkomster i form av avverkningsinkomster.

Det finns ganska många halvdåliga filer från skatteverket som du bör läsa. Du har ju revisor så du behöver inte oroa dig. Jag deklarerar själv fast jag kan ingenting, och får läsa mig till info i filerna.

http://www.skatteverket.se/download/18.7be5268414bea0646943e26/1427100551165/29519.pdf

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115049/kapitel_15.pdf

http://www.skatteverket.se/download/18.d5e04db14b6fef2c8661df/1424352017785/bokforing-bokslut-deklaration-skv282-utgava6.pdf

http://www.skatteverket.se/download/18.7be5268414bea0646942b46/1426580350877/30705+ny+pdf.pdf

« Senast ändrad: 13 maj-15 kl 09:58 av olivia.k »

Karro

« Svar #2 skrivet: 13 maj-15 kl 10:10 »
ården var så pass dyr så vi kom överens med banken att de skulle få i förskott för att komma ner i lån så vi endast fick bottenlån.

Gården är momsregistrerad och sambon har f skattesedel. Vi kommer att sälja hö och ved vid sidan om våra andra arbeten så den vedrivs väl passivt antar jag.

Men jag förstår fortfarande inte om man drar moms och avskrivning om det är samma sak eller två skilda saker?

Låt säga vi köper en begagnad vedprocessor av företag för 60000 kr inkl moms, då får vi ju tillbaks 25% efter tre månader eftersom vi har momsredovisning var tredje månad. Men kan jag DESSUTOM avskriva denna pga värdeminskning? Hur mycket isf?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 13 maj-15 kl 10:24 »
En maskin för 60 000 måste skrivas av över flera år. Om du är osäker på skillnaden mellan moms och avskrivning är mitt tips att ni låter någon som är expert på skogs- och lantbruk hjälper er de första åren. Momsen på 60 000 inklusive moms är 20%.

Om gården är nystartad verksamhet för er så kan ni kvitta verksamhetens förlust upp till 100 000 var de fem första åren. Eftersom ni avverkat och sålt skog med vinst funkar inte det utan ett skogskonto hjälper er att skjuta vinsten framför er. För att få det så förmånligt för er som möjligt hade jag verkligen tagit hjälp utifrån.
Det är bara den del av fastigheten som tillhör lantbruket som ni kan dra i verksamheten när det gäller moms. Ränteavdrag i deklarationen kan ni bara göra på bostadsdelen. Viktigt att komma ihåg och något som skatteverket kollar.
Som jag förstått det drivs lantbruket passivt om man bor på gården och inte redovisar några inkomster, utgifter eller drar moms. Men, fråga på skatteverket de kan det där och kontakta någon expert på redovisning när det gäller skogs- och lantbruksfastigheter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-15 kl 12:55 »
Ett vanligt (och av Skatteverket godkänt) sätt att fördela lånekostnader mellan företag och privat del, är att göra samma fördelning som taxeringsvärdena på respektive andel. Låt säga att det sammanlagda taxeringsvärdet är 1 000 000 kr, för enkelhetens skull. Bostadshuset och tomten är taxerade till 400 000. Detta är den privata delen av lånet, dvs 40 %. Skogen, inägomarken och ekonomibyggnaderna är taxerade till 600 000. Detta är företagets/näringsverksamhetens del, dvs 60 %. Då ska alltså 60% av räntorna på lånet bokföras som räntekostnad i företaget, resten betalas med privata pengar.

Avskrivning betyder att en delar upp kostnaden för dyra saker under flera år. Om en t ex bygger en ny lagård, ska den skrivas av på 25 år, då ska kostnaden alltså delas upp i 25 delar och varje år bokför en 4% av byggkostnaden som utgift.

Momsen lever sitt eget liv. Det är visserligen pengar som ska ut och in, men de är i alla lägen inte att räkna med som egna pengar, utan statens. Nu fick ni tillbaka momspengarna på vedmaskinen, men när en sedan gör vinst i företaget måste en betala in moms istället, eftersom den moms du får in av dina kunder (utgående moms) ska kvittas mot den moms du betalat ut till andra (ingående moms), och skillnaden ska redovisas och betalas in till Skatteverket. Nu när ni huggit ner skog lär det alltså bli en förgjordad massa moms att betala in för det här kvartalet!

Ofta har bankerna rådgivare som kan hjälpa till. Jag kan också rekommendera att gå på Skatteverkets informationsträffar för nyblivna företagare, det kostar inget, du kan ställa hur många frågor du vill till skatteinformatörerna och du får träffa andra i samma situation!

Visst kan det kanske vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult (en revisor är nånting annat), men jag har valt att själv sköta bokföring, momsredovisning och deklarationer, för att själv ha kontrollen över min firmas pengar. Då förstår jag också vad olika beslut jag tagit leder till ekonomiskt, istället för att bara lämpa över en hög med papper till konsulten och få tillbaka ett årsbokslut (som jag inte begriper nånting av).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-15 kl 13:10 »

Gården är momsregistrerad och sambon har f skattesedel. Vi kommer att sälja hö och ved vid sidan om våra andra arbeten så den vedrivs väl passivt antar jag.

Men jag förstår fortfarande inte om man drar moms och avskrivning om det är samma sak eller två skilda saker?

Hur kan gården vara momsregistrerad? Det är du som ska vara momsregistrerad eller har du köpt ett aktiebolag? Gå in på ratsit.se och tryck in ditt eget namn, då ser du om du är momsregistrerad. De ska stå "Aktiv i momsregistret"

Avskrivning och moms har inget med varandra att göra. Moms är ju mervärdesskatt som läggs på produkter som säljs för att staten ska få in mer pengar när du säljer en vara till någon annan. I new jersey i usa är momsen bara 3% så därför handlar man hellre på ikea där, än i New York city som har 8% moms. I sverige är den oftast 25%. På mat är den 12%.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 13 maj-15 kl 13:15 »
På sidan 40 kan du läsa om vad avskrivningar är:
http://www.skatteverket.se/download/18.d5e04db14b6fef2c8661df/1424352017785/bokforing-bokslut-deklaration-skv282-utgava6.pdf

Vad moms är står på sidan 19.

Läs även på vad skogskonto är.
« Senast ändrad: 13 maj-15 kl 13:23 av olivia.k »

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 maj-15 kl 13:20 »

Som jag förstått det drivs lantbruket passivt om man bor på gården och inte redovisar några inkomster, utgifter eller drar moms. Men, fråga på skatteverket de kan det där och kontakta någon expert på redovisning när det gäller skogs- och lantbruksfastigheter.

Det där är inte korrekt. Vad som avgör om man kan bedriva den passivt har väl med att göra hur många timmar man jobbar på gården själv? Själv bedriver jag min näringsverksamhet passivt för att jag då slipper egenavgifterna och jag jobbar inte så många timmar som man ska göra för att det skall vara aktiv näringsverksamhet. Jag är momsregistrerad eftersom jag måste vara det då jag sålt skog. Man kan ha skogsinkomster på många miljoner och ändå bedriva den passivt. Man hugger ju inte ned skogen själv. Jag har både inkomster och utgifter. Inkomster i form av avverkningar och näringsbidrag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 13 maj-15 kl 23:49 »
Det där är inte korrekt. Vad som avgör om man kan bedriva den passivt har väl med att göra hur många timmar man jobbar på gården själv? Själv bedriver jag min näringsverksamhet passivt för att jag då slipper egenavgifterna och jag jobbar inte så många timmar som man ska göra för att det skall vara aktiv näringsverksamhet. Jag är momsregistrerad eftersom jag måste vara det då jag sålt skog. Man kan ha skogsinkomster på många miljoner och ändå bedriva den passivt. Man hugger ju inte ned skogen själv. Jag har både inkomster och utgifter. Inkomster i form av avverkningar och näringsbidrag.

Du har rätt. Vi räknar med att vi lägger 15-20 timmar i veckan på gården. Fast några egenavgifter betalar vi inte även att vi bedriver den aktivt. Å andra sidan går vi inte med vinst heller.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-15 kl 08:41 »
Gränsen mellan aktiv och passiv näringsverksamhet är 500 timmars arbete om året, vill jag minnas. Arbetar en mindre än så är det passiv näringsverksamhet. Det har inget med eventuell vinst eller försörjning att göra.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 maj-15 kl 16:45 »
Det behöver inte vara 500 timmar, om gården inte kräver så mycket arbete.

Ex.

• -
« Svar #11 skrivet: 14 maj-15 kl 23:29 »
Nej, det finns ingen så exakt gräns, men 500 timmar är ett riktmärke, dvs 10 timmar per vecka. Men om du jobbar på din gård, men det helt enkelt inte blir fler timmar, så är det ändå aktiv verksamhet.

Däremot är det alltid så med skatter, att det finns en eller flera hakar om dom är lägre.

Du får inte kvitta underskott i en passiv verksamhet mot inkomster av annan tjänst vid uppstarten.
Då måste verksamheten vara aktiv.
Tänk också på att starten av näringsverksamheten är den dag du köper gården.

Inkomster från passiv verksamhet är inte pensionsgrundande.

Så den lilla skillnad i skatt som det är  ( ca 24% för passiv, och 28% för aktiv) äts snabbt upp av nackdelarna.

När det gäller banken och att hugga ner skogen för att minska lånen, så kan man ju konstatera att det är typiskt en bank att resonera så.   När man har ett ränteläge som nu, runt 2 %, så är det en synnerligen dålig affär att hugga ner skog för att minska lånen.
Amorteringar på lån är ju inte avdragsgilla, och på det här sättet går man miste om många av de skattemässiga fördelar som finns när det gäller skogsavverkningar och möjligheterna att dela upp intäkten på flera år.
Det är i såna här lägen man har nytta av en rådgivare som kan jordbruk, och då särskilt skogsbeskattning.
Men men.. det är ingen ide att gråta över spilld mjölk nu.
Ni får utnyttja skogsavdraget, så minimeras iaf skadan.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Karro

« Svar #12 skrivet: 17 maj-15 kl 23:13 »
Jag håller med helt och hållet att man inte vill hugga skog för att få mindre lån men i vårt fall handlade det om att kunna köpa gården pga det eller låta bli. Då var det inget svårt val när man funnit drömstället efter många års letande :-)

Tack för alla svar ska beställa en bok med nyttigt material om ekonomi och lantbruk och lusläsa denna.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #13 skrivet: 30 maj-15 kl 22:01 »
Själv bedriver jag min näringsverksamhet passivt för att jag då slipper egenavgifterna och jag jobbar inte så många timmar som man ska göra för att det skall vara aktiv näringsverksamhet.

Vad blir det för egenavgifter om gården drivs aktivt..?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 30 maj-15 kl 22:38 »
Moms och avskrivning har inte med varandra att göra, egentligen.

Momsavdrag gör du för allt du köper in till gården, sen slår du på moms för det du säljer. Låt säga att du köper in morotsfrön för 200 kr (inklusive moms = 160 kr + moms, momsen på 200 kr inklusive är 40 kr) då drar du av momsen för inköpet (du ska inte betala moms för inköp) så du drar av 40 kr som du får tillbaka.

Efter en tid har dina frön blivit morötter som du säljer för 3000 kr inklusive moms. Momsen som är 600 kr ska staten ha. Tittar man på hela affären så blir det så att du betalat 600 kr i moms men dragit av 40 kr i moms, nettot är att du betlat 560 kr i moms. Tittar vi på företagets kostnader och intäkter har du fått en intäkt på 2400 kr (3000-600) och en utgift på 160 kr (200-40). Du har gjort en vinst på 2240 kr och för den vinsten har du betalat 560 kr i moms. Momsen är en skatt på din värdeökning, man betalar moms för sina intäkter och får tillbaka moms för sina utgifter, du betalar moms för vinsten kan man säga.

En annan gång köper du en jordfräs. Jordfräsen är också en sak som du behöver för dina morötter, den är en förutsättning för vinsten. Jordfräsen kostar 5000 inklusive moms, momsen är då 1000 kr och den får du tillbaka från staten eftersom det är en sak som behövs för verksamheten. Din jordfräs fungerar kanske under 10 år så det är lite knasigt om du skattemässigt ska ta hela kostnaden första året, du har ju nytta av den år 2, 3, 4...10. Alltså fördelar du kostnaden över tio år (som ett exempel, avskrivningar är en djungel, men detta är en förenkling). Alltså delar du upp kostnaden för jordfräsen under 10 år och eftersom jordfräsen kostade 4000 exklusive moms tar du en kostnad om 400 kr per år. Avskrivningar är alltså ett sätt att dela upp en kostnad under flera år och det vill skattemyndigheten att du gör (i de flesta fall) för maskiner och annat som faktiskt funkar under flera år.

Moms handlar om att du ska betala rätt MervärdersOMsättningsSkatt, dvs du ska betala skatt för värdeökningen i din verksamhet. Avskrivningar är en annan sak som handlar om att du ska dela upp kostnaden för en del saker (som maskiner) under flera år. Moms och avskrivningar har egentligen inget med varandra att göra men ofta blir det så att om man köper en maskin, t.ex. en traktor, så drar man av momsen för inköpet när man köper den och sen drar man av en del av kostnaden för köpet varje år under flera år.

Jag har förenklat en del saker ovan för att försöka förklara hur det hänger ihop. Principen är korrekt men i praktiken gör man t.ex. inte avskrivningar för saker som kostar < 10.000 kr utan tar hela kostnaden första året (s.k. direktavskrivning) och man kan skriva av saker på två principiellt olika sätt. Det ena är restvärdesavskrivning (allt skrivs av med max 25%/år - enklare) eller med bokföringsmässig avskrivning, a.k.a. avskrivning enligt plan (man bestämmer vid inköpet hur mycket som ska skrivas av varje år - ger fler möjligheter kanske men blir stökigare).

Hoppas något klarnat om moms (som är typ en skatt på bruttovinst) och avskrivningar (som är ett sätt att dela upp en kostnad över flera år).
« Senast ändrad: 31 maj-15 kl 08:53 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 31 maj-15 kl 06:05 »
Riktigt pedagogiskt :) ! Bra!
En liiiten detalj, bara. Moms på livsmedel (morötter) är 12%. Momsen är alltså 321 kr.

Ex.

• -
« Svar #16 skrivet: 31 maj-15 kl 09:24 »
Vad blir det för egenavgifter om gården drivs aktivt..?

Egenavgifter aktiv verksamhet: 28,97 %

Särskild löneskatt vid passiv verksamhet:  24,26 %

Det heter alltså inte egenavgifter vid passiv verksamhet, och skillnaden beror på att den passiva verksamheten inte ligger till grund för sociala förmåner. Och då ska man ju heller inte betala nåt för dom.

Men sen får man tänka på att det från 2015 finns en särskild nedsättning av egenavgifterna på 7,5% om man har ett överskott på minst 40 000 kr. Avdraget är max 15 000 kr.
( tidigare var siffrorna 5 % och max 10 000 )

Utöver det finns det sen olika regionala nedsättningar i glesbygdskommuner norröver. Men det är siffror som man får ta fram i det enskilda fallet.

Det finns alltså inte mycket som talar för att man ska driva en verksamhet passivt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

bo_i_dala

« Svar #17 skrivet: 24 jun-15 kl 00:30 »
hej

Man får bara tillbaka moms på de varor el tjänster man köper av någon som är momsredovisningsskyldig, dvs inte privatpersoner.

Däremot ska staten ha all moms på försålda saker el tjänster
mvh
bo

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 24 jun-15 kl 08:59 »
Icke momsredovisningsskyldiga privatpersoner får inte lägga på moms på sånt de säljer, så där ska inte finnas någon moms att dra av. Då får en bokföra hela beloppet på lämpligt inköpskonto, istället för att lägga 6/12/25% på ett ingående moms-konto, som en gör när en handlar av någon som redovisar moms.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 24 jun-15 kl 10:58 »
Det finns ganska många halvdåliga filer från skatteverket som du bör läsa. Du har ju revisor så du behöver inte oroa dig. Jag deklarerar själv fast jag kan ingenting, och får läsa mig till info i filerna.

http://www.skatteverket.se/download/18.7be5268414bea0646943e26/1427100551165/29519.pdf

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115049/kapitel_15.pdf

http://www.skatteverket.se/download/18.7be5268414bea0646942b46/1426580350877/30705+ny+pdf.pdf

Vad heter det dokument som kapitel 15 (jord- och skogsbruk - den andra länken) ingår i?

Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser