Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gal unghöns också?  (läst 1439 gånger)

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
Gal unghöns också?
« skrivet: 06 maj-15 kl 11:48 »
Läste en massa inlägg om hönor som tog på sig rollen som tupp i hönsgården. Blev då ännu mer osäker på vad det är jag har på gården. :P
 Har min första lilla skara ungfåglar (nu tre månader) som jag tills nu varit "säker på" innehöll tre tuppar, då dessa tre har övat på att gala.
 Men om vuxna höns kan få för sig att ge hals, kan det vara så att unghönsen också gör det?
Det kanske är tuppar allihop!! :o Eller ingen alls!? :-\
GHA!!
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Weasel

• Skåne
SV: Gal unghöns också?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-15 kl 16:57 »
Jag har aldrig varit med om att unghöns galer.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-15 kl 17:55 »
Jag har haft ett par hönor som galit.  Båda var äldre, alltså åtskilliga år. Och det hände i mycket upprörda situationer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 07 maj-15 kl 11:30 »
Jag vet inte svaret på din fråga, MEN om de är så pass gamla att de gal så borde det gå att se på dem om de är tuppar eller ej. Tupparna borde ha börjat få spetsiga halsfjädrar och böjda stjärtfjädrar, och ha större och rödare kam än sina systrar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

stina j

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-15 kl 14:27 »
Vi hade en höna som gol ibland en Åsbohöna.Hon var speciell, tam kom det barn hit fick de klappa henne hon tyckte inte om det jämt men lät dem göra det. Hon spelade och borsta upp sig mot tupparna men hon hade några kullar kycklingar också.

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-15 kl 19:13 »
Tack för svar!  Jag har nu lugnat ner mig lite, efter att ha pratat med "uppfödaren". Jag får byta in de tuppar jag inte kan behålla. Så jag slipper välja på liv o död. ;)

Förstår hur du menar Henrik, men de är väldigt olika. Troligen inte några helsyskon. En har minimal svart kam och huvudtofs, en trefärgad med "riktig tuppkam", och den tredje minikam men med skäggfjädrar (eller vad man kallar det)  :D  Slutligen två som bara ser ut som helt klassiska vita höns.
Tänkte mest att de kanske brukar öva på olika ljud som unga.. Har bara skött om vuxna innan, och de småpratade ju mest.
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 07 maj-15 kl 22:22 »
Förstår hur du menar Henrik, men de är väldigt olika. Troligen inte några helsyskon. En har minimal svart kam och huvudtofs, en trefärgad med "riktig tuppkam", och den tredje minikam men med skäggfjädrar (eller vad man kallar det)  :D  Slutligen två som bara ser ut som helt klassiska vita höns.

Nej, då är det ju klurigare. :) Men jag tror ändå du kan se det på halsfjädrarna (tupparnas är blanka och spetsiga) och stjärfjädrarna (tupparnas är blanka, spetsiga, långa och böjda).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 2 användare
Willeryr, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser