Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med placering av växthus m.m.  (läst 2052 gånger)

sommarlängtan

• Gäst
Hjälp med placering av växthus m.m.
« skrivet: 05 maj-15 kl 11:11 »
Jag kommer inom kort att få möjlighet att ta hem ett mindre växthus (runt 6-8 kvadrat tror jag) som ägarna inte vill ha :o

Jag har nu ett antal frågor gällande detta och hoppas få en massa smarta svar. För det första, hur ska jag på bästa (och gärna enklaste) sätt förankra det i marken? Jag har en trädgård som till stor del är ganska bergig och med lätt sluttning på de partier där det finns mer jordmån. Det kommer också åt att blåsa ganska bra emellanåt.

Gör det något att växthuset sluttar? Eller ska jag bygga någon grund för att få jämnare underlag? På tal om underlag, vet heller inte riktigt vad jag ska ha för underlag? Tyvärr finns mördarsniglar på tomten, så jag funderar grus eller liknande i växthuset och sen odla i krukor eller bäddar.

Ge mig alla tips ni har :)

andtol

• Gäst
SV: Hjälp med placering av växthus m.m.
« Svar #1 skrivet: 05 maj-15 kl 11:40 »
Vad är det för växthus? Ett i glas?

Jag har ett i glas på 10 kvm och det står fastskruvat i 2x8 reglar som står på stenar. Vi grävde till frostfritt djup i varje hörn, här betyder det 75 cm ner i marken.

Det gör nog inte så mycket om det lutar lite men det är byggt för att stå rakt så försök få det rakt. :)

Det håller för blåst, det som är känsligt är när man glömmer ett fönster öppet eller det finns en liten glipa för vinden att få tag i.

Mördarsniglar bryr sig inte om grus. Du får se till att det inte finns springor in i växthuset och vara noga med att plocka de som kommer in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare
ärt, Tur-Johan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser