Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  panik på kontoret!!  (läst 1805 gånger)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
panik på kontoret!!
« skrivet: 28 apr-15 kl 18:19 »
ush, jag har ett bokföringsprogram som jag har använt i 2år nu. första året gick det jätte lätt att deklarera, bara föra över siffrorna från resultat o balansrapporten och in på ne blanketten. men jag verkar varit väldigt naiv som trodde att det skulle vara så enkelt, jag trodde att det nollades varje år och att det som blev vinst atomatiskt tas ut, skattas och används privat. men nu när jag skev ut resultatet för 2014 så verkar siffror från 2013 komma med och jag fattar ingenting. en enda röra med siffror hit o dit.
ett annat fel jag gjort är troligtvis att jag inte fyllt i när fakturorna betalats utan dom verkar stannat som kundfodringar.

som tur är jobbade jag väldigt lite förra året, gick mest som anställd så jag har bara 2 skickade fakturor och 4 kostnader.
hur lyckas jag reda ute det?

jag tänker att man kanske ska göra om det på papper istället? är det svårt? programmet har ju låst 2014 nu så där kan jag inte rätta.
jobbade december så fakturorna blev ju inte betalda förrän januari. hur funkar det?

det ligger som en sten i magen detta, vill få det rätt för nu rullar firman på bra och jag har lärt mig hur jag ska göra i fortsättningen. det gäller bara att reda ut denna ne blankett (moms rapporten verkar stämma)

tack /erik

Pentti Linkola

• Gäst
SV: panik på kontoret!!
« Svar #1 skrivet: 28 apr-15 kl 18:32 »
Man ska göra sånt bokslut också. Och inte låsa året innan deklarationen för det året är klar, så man kan rätta till fel.

Har tyvärr inga tips. Existensen vet nog och kanske svarar i tråden.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-15 kl 19:40 »
Vad lagen säger vet jag inte, men om du gör bokslutet på skatteverkets papper, med rätt siffror från kontona, så får du väl åtminstone fram rätt siffror att fylla i deklarationen, så du kan få in den.
Eftersom det är låst i dataprogrammet, så du inte kan rätta till på rätt år, kanske rätt siffror måste läggas in i ett "nytt" program, så det blir som en nystart?
Vet dock inte om man får göra så, även om allt dokumenteras noga i papperna.

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-15 kl 20:51 »
 Med summa sex verifikationer så föreslår jag att du struntar i ditt bokföringsprogram och skaffar en hederlig penna och ett papper.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-15 kl 21:02 »
Med summa sex verifikationer så föreslår jag att du struntar i ditt bokföringsprogram och skaffar en hederlig penna och ett papper.

Ja, visst ja, det var väldigt lite det gällde.. Tänkte inte på det...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-15 kl 07:01 »
Papper och penna och miniräknare för att summera, och använd e-tjänsten Förenklat Årsbokslut hos Skatteverket, så kan du hämta siffrorna till din NE-blankett med ett knapptryck. Då blir det rätt från början!
Men tänk på att vissa siffror från 2013 ska hänga med även till 2014-bokslutet. Inventarier och avskrivningar och skulder, t ex, så det behöver inte vara bokföringsprogrammet som har knäppat ur.
Lycka till, du har ända till midnatt på dig :) ! Momsen räcker om du får in till den 12:e, om du har årsvis redovisning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-15 kl 19:29 »
För att avsluta ett år måste du troligen göra ett bokslut/stänga året. Då hamnar resultatet i balansräkningen.
Därefter ska du importera tidigare års UB till årets IB, resultaträkningen är såklart noll när året börjar.
Hoppas du har en bra hjälpfunktion i programmet för detta gör man ju med 12 månaders mellanrum, lätt att glömma HUR.
Lycka till   

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #7 skrivet: 05 maj-15 kl 12:31 »
Tack för alla svar. Kontaktade en revisor som snabbt kunde reda ut problemet, hade bokfört en försäkring som förutbetalda försäkringar. Det räckte med att den summan skulle fattas för att jag skulle fatta 0. Nu är firman mer aktiv så jag hoppas kunna hålla bättre ordning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser