Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha flock under ett år?  (läst 1125 gånger)

Granelunds odling

• Närke
Ha flock under ett år?
« skrivet: 20 apr-15 kl 19:56 »
Är inte så kunnig på området än och ska självklart läsa på mer.
Men jag jag har länge funderat på att flytta ut, men har alltid tyckt stegen varit för stora.
Men nu har jag kommit på att jag ska ta tjänstledigt ett år (nästa år då), plugga lite och samtidigt odla en massa och förhoppningsvis hålla höns.

Men hur är det med det? Är det okej att ha höns bara ett år för att sen, om inte projektet förlängs, sälja eller släckta av dom?
Jag menar, är en flock mer menad att föda upp under en längre tid?

Om jag så länge som möjligt vill få ägg och kycklingar är det kanske smartare att köpa några vuxna höns och en tupp, eller bättre fungerar det nästan lika bra med kycklingar?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ha flock under ett år?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-15 kl 20:58 »
Hade jag varit i ditt läge så skulle jag satsa på att få ut så många glädjeämnen som möjligt.
Dvs köpa 4-6 värpklara hönor md tupp.
Då får du ägg ganska snabbt att sedan om du fortsätter så vet du hur enkelt det är att hålla höns. Steget att därifrån skaffa ruvare är lätt och kommer naturligare.
Antingen så säljer du video när året är slut eller så slaktar du djuren för mat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-15 kl 21:19 »
håller med skogsvilde.  Vill bara tillägga att en ruvhöna som ruvar fram kycklingar och sedan mammar dem - ja vill man ha mycket hönsglädje så måste man uppleva det.  Har man en höna som vill ruva men ingen tupp så kan man lätt skaffa kläckägg   från någon som har tupp.

Klarar man inte att slakta och äta upp sina höns kan man sälja dem när året är slut. Om man alltså inte kan ha dem längre.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #3 skrivet: 21 apr-15 kl 11:00 »
Tack för svaren.
Men förstår inte riktigt. Ruvare?
Är det andra/äldre höns som får kycklingar?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 21 apr-15 kl 11:18 »
Vissa raser ruvar ideligen, andra aldrig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-15 kl 12:24 »
Med tanke på vad du skrev idag 11:00 så känns det här inte så seriöst.
Min egen erfarenhet av odling säger att man lär med tiden och att ta ansvar för en flock höns innebär just ansvar.
Om mina morotsodling skiter sig så är det inte så farligt men om dina höns far illa så är det nog många som kommer att ha en och annan åsikt.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #6 skrivet: 22 apr-15 kl 11:21 »
Vad har klocklslaget med seriositeten att göra?
Jag odlar och står i så gott jag kan i en storstad, men någon dag, efter en hel del påläsning, vill jag såklart gå längre än så.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 apr-15 kl 14:48 »
Hej Bra att du reagerade Ville få dig att tänka till en gång till. Att ta ansvar för något levande är ju just ett ansvar.
Hoppas du kan lämna asfalten för längre tid än ett år, som jag just har gjort.
Ha det gott     

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser