Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjullagerbyte Peugeot 407  (läst 6447 gånger)

Bergsman

• Västmanland
Hjullagerbyte Peugeot 407
« skrivet: 17 apr-15 kl 20:08 »
Hej.

Ska byta ett hjullager fram på min Peugeot 407 och det blir ju lite skruvande....men sen ska man hålla reda på nån magnetring i lagret till ABS-givaren och det måste man kolla med nån specialmätare?

Har ni några handfasta tips? Lagret är inte märkt på nåt tydligt vis...."Denna sida ut" eller så....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hjullagerbyte Peugeot 407
« Svar #1 skrivet: 17 apr-15 kl 22:33 »
Nu vet jag inte hur det ser ut på just Peugeot 407, men min erfarenhet från andra bilar med magnetring för ABS-givaren är att det ofta finns onödigt mycket försiktighetsåtgärder uppräknade i verkstadshandböckerna. Man har tagit till med hängslen och svångrem och förutsätter att det är värsta sortens obildbara klåpare som ska göra jobbet.
Som regel är det inga problem att bända bort magnetringen försiktigt med några stora flata skruvmejslar, och när allt annat är klart knacka tillbaks den lika försiktigt med en gummi- eller träklubba. Man ska vara mycket ovarsam eller ha ren otur om man ska lyckas förstöra den.

Vill man vara på den säkra sidan kan man försöka mäta avståndet mellan magnetringen och ABS-givaren innan man plockar isär (det är inte så lämpligt med bladmått av stål eftersom de är magnetiska, men man kanske kan mäta med papp- eller plastskivor (visitkort, kreditkort), bladmässing eller något liknande) och, om det finns någon justermöjlighet, försöka ställa in samma avstånd när de nya delarna monteras.

Den stora svårigheten med att byta framhjulslager på framhjulsdrivna bilar brukar vara att få ut det gamla lagret ur hjulspindeln (om man inte har sån tur att det är en flänsmonterad lagerenhet, som på t ex Saab 9000 och en del modeller av Chrysler). Meningen är att man ska pressa ur det med en hydraulisk press och lämpliga dornar, men om lagret har rostat fast i hjulspindeln kan det vara riktigt besvärligt att få det att röra på sig. Och så måste man ju komma ihåg att ta bort låsningen för lagret, vanligtvis en invändig låsring, först. En del äldre franska bilar har lagret låst med en stor ringmutter som dels är mycket hårt åtdragen och dels säkrad med körnslag, den är praktiskt taget omöjlig att få bort utan en passande haknyckel (specialverktyg).

Bergsman

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-15 kl 21:11 »
Så här gick det: En jämrans massa skruvande och svärande gick åt, lagret pressades ur/i på verkstad och magnetringen syntes tydligt hur den skulle vara på plats.

Jag lärde mig även att mina gammeldags metoder med fasta nycklar och spärrskaft inte alltid fungerar...mutterknack behövs ofta för att få snurr på muttrar så att de rör sig så fort att det de är skruvade på inte hinner röra sig. Övre spindelledens mutter är en sådan t.ex.

Lagret är iaf bytt och allt frid och fröjd på min "eländesvagn" som min kompis 240/740-ägaren uttryckte det.....

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 23 okt-15 kl 23:31 »
 :D..."Obildbar klåpare" är det nog inte bra att vara  :D ... Går bra med vanliga verktyg...bara sätta press på spindelleden med domkraft så den inte snurrar... bra det löste sig...

Bergsman

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-15 kl 09:41 »
Nja, övre spindeln på en 407 går inte att sätta press på som du beskriver, tro mig...så pass mycket har jag mekat ;)

En hemsk framvagn att hålla på med!

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 31 okt-15 kl 11:43 »
...Kollade lite på 407,an finns fina bilder på olika forum...Verkar som man ska ha en speciell hylsa för den övre leden...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 31 okt-15 kl 12:04 »
...Kollade lite på 407,an finns fina bilder på olika forum...Verkar som man ska ha en speciell hylsa för den övre leden...
Specialverktyg, tanken är väl att folk skall lämna in bilen till peugeots verkstad istället för att laga själv. Alternativt köpa det där verktyget för dyra pengar, och sedan använda det bara en gång under bilens levnadstid.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 31 okt-15 kl 16:43 »
Förr i tiden när jag höll på med Citroën BX så krävdes en specialhylsa för spindelleden på de bilarna (ledhuset är utvändigt gängat och inskruvat i ett hål i hjulspindeln). När man köpte nya leder på märkesverkstad (för övrigt billigare än på Mekonomen) så gick det bra att låna specialverktyget några dagar.

Men det finns många andra (icke-franska) bilar där det också krävs specialverktyg för spindellederna. T ex första årsmodellen av Volvo 240, VW Typ 3 (1500/1600) , Jeep Cherokee.

Bergsman

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 31 okt-15 kl 23:02 »

Så är det....de bilderna har jag beskådat mer än en gång och fascinerats över konstruktionen.....

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 01 nov-15 kl 15:10 »
 :D...Bilindustrin är ju lite märklig...All kunskap borde ju finnas hur man kan förenkla saker och därmed skona både hemmaskruvare och verkstadsfolk...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 01 nov-15 kl 16:40 »
:D...Bilindustrin är ju lite märklig...All kunskap borde ju finnas hur man kan förenkla saker och därmed skona både hemmaskruvare och verkstadsfolk...

Jo, men ofta finns det ganska bra anledningar till såna där lösningar ändå.  T ex att man vill göra de rörliga delarna i framvagnen så lätta som möjligt för att hålla ner den ofjädrade vikten, eller att det gäller att få både spindelleder, bromsar, drivknutar och hjullager att samsas på det begränsade utrymmet längst ute vid hjulet.  Både spindellederna och hjullagret bör ju hamna så långt ut som möjligt, och ska man bygga framvagnen på någotsånär traditionellt sätt hamnar bromsskivan dessutom utanför dem.

På en del bilar är spindelleden gjord i ett stycke med länkarmen så det blir en ganska stor och dyr men i och för sig lättbytt enhet som ska bytas när det är dags (t ex Ford Sierra och Scorpio, Chrysler LH-serie)

Sen är det nog också så att biltillverkarna har räknat med att spindelleden i de flesta fall håller bilens livslängd ut och det är bara på enstaka exemplar den någonsin måste bytas. Då gör det ju mindre att den är svårbytt än om den ska bytas ofta på varenda bil.
Här i Sverige håller lederna sämre än i varmare länder eftersom dammskydden ofta spricker sönder under kalla vintrar.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 01 nov-15 kl 17:11 »
Det viktigaste är väl att spindellederna sitter utan justeringsmöjlighet, så man kan byta dom utan att behöva göra framvagnsinställning

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Galaxie, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser