Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torrt bajs i multrum, nedbrytning  (läst 1243 gånger)

dubbel-gustaf

Torrt bajs i multrum, nedbrytning
« skrivet: 12 apr-15 kl 09:15 »
Jag har ett jättestort multrum som jag misskött en smula. Komposteringen har liksom aldrig kommit igång ordentligt, de gånger jag försökt att få igång den (genom att vattna) har det alltid kommit en del småflugor. Men nu börjar det bli dags att tömma en del. Det är liksom ett halvkomposterat torrt material och jag vet inte riktigt hur pass mycket bakterier det är. Det som ska tömmas är minst två år gammalt. Men om det handlar mer om uttorkning än kompostering - har ingen bakteriell nedbrytning skett eller hur funkar det? Det känns ju väldigt "fräscht" :-D men det är ju för att det är torrt... Kan man testa det på något sätt (typ blöta upp och känna om det fortfarande luktar)?

Jag hade tänkt blanda det i min vanliga kompost för efterkompostering, för att använda till odling om ett år.

Det är förresten otroligt vilken liten volym det är att tömma så någon kompostering lär väl ha skett.

christelle

• Blekinge
SV: Torrt bajs i multrum, nedbrytning
« Svar #1 skrivet: 12 apr-15 kl 09:22 »
Ligger det inget färskare i multrummet än två år gammalt och du ska efterkompostera i ett år lär det inte finnas nån risk för otrevliga bakterier. Dela isär det torra materialet så ser du om det finns nån fuktighet kvar i det, om du vill veta det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser