Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda dvärgkochin med sussex?  (läst 2104 gånger)

Sandrulle

• Västergötland
Blanda dvärgkochin med sussex?
« skrivet: 04 apr-15 kl 21:59 »
Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till höns, men har läst på mycket för att vara redo  ;D
Jag har fallit för två hönsraser dvärgkochin och sussex :)
Min tanke var om jag kunde ha 4 st dvärgkochin hönor + tupp samt 3 sussex hönor utan tupp i samma hus?
Har läst en massa om att inte ha stor tupp till små hönor, men inget om en liten tupp till stora hönor?
Tacksam för svar!

Mvh Sandra

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Blanda dvärgkochin med sussex?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-15 kl 23:34 »
Ärlig talat Sandra
Vi har så många fina hönsraser som passar till alla förhållande varför blanda? Det för inget bra med sig.
Vh Henrik
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-15 kl 07:30 »
Håller med föregående, men du kanske inte menade att korsa dem, hoppas jag. Tänk på, att en vattenskål som är lagom stor för en Sussex, den når en DvK: inte upp till. En sovbräda som är lagom till en DvK är alldeles för smal för en Susex.  o.s.v.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sandrulle

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-15 kl 10:38 »
Jag hade inte tänkt att korsa raserna. Men har svårt för att välja mellan dessa två raser då båda två har en blandning av vad jag söker. Vatten och sittpinnar är inga problem då jag har plats till att anpassa mig efter hönsen behov 😊 men går det att ha en dvärg tupp ihop med stora hönor? Eller skulle tuppen mobbas av den större rasen?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-15 kl 11:03 »
DvärgKochintuppar (åtminstone mina) har mycket god hand med damer, oavsett deras storlek.  Riktiga tjejtjusare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sandrulle

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-15 kl 12:20 »
Så trevligt med tjej tjusare😊, vilka raser är det som du har tillsammans med tupparna?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-15 kl 16:26 »
Nu har jag bara DvärgWyandotte också, men förr hade jag stor Sussex bl.a. och DvKochintupparna flirtade lika ivrigt med dem som med sina rasfränder.  Mina DvWyandotter däremot håller sig till sin ras.

Sandrulle

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-15 kl 21:04 »
Okej men då vet jag att det inte är någon omöjlighet att blanda ialf. Men när det kommer till reden fungerar det att ha samma storlek till både dvkochin och sussex? Menar då att en sussex ska få plats, men att det då kan bli stort för en dvkochin?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-15 kl 21:16 »
För stort rede är inte  något problem. Möjligtvis kan du göra ett litet rede med liten ingång ifall det skulle vara så att de stora hönorna hindrar eller skrämmer de små från att gå in i redet.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-15 kl 21:52 »
Äsch. Jag har då alltid haft dvärgkochin och Sussex ihop, och även brahma, holländsk dvärg osv. Tupparna brukar inte bry sig om den andra rasen.  :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Carina i Borrby

• -
« Svar #10 skrivet: 06 sep-15 kl 19:46 »
Jag har hönor av stor Kochin, Sussex och Wyandotte tillsammans, funkar mycket bra.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 sep-15 kl 21:14 »
Äsch. Jag har då alltid haft dvärgkochin och Sussex ihop, och även brahma, holländsk dvärg osv. Tupparna brukar inte bry sig om den andra rasen.  :)

Sussex och Brama korsar sig lätt, har Sussex med Brama ben. Så det är ingen som helst garanti någotdera. Aggressiva tuppar som man får ta bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare
LimJans, Gilson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser