Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ideer om extrainkomst  (läst 3217 gånger)

Hopp

Ideer om extrainkomst
« skrivet: 03 apr-07 kl 22:39 »
Kanske inte alternativ ekonomi men ändå.

Många kommuner söker LEDSAGARE och KONTAKTPERSONER.

Ger inga jätteinkomster men lite extra kosing är inte fel, dessutom hjälper Ni människor att kunna komma ut och träffa folk, handla etc...

Jag själv har två kontaktpersoner vilket hjälper mig att kunna göra saker och framförallt att bryta min ensamhet.
Jag skulle mer än gärna ha en kontaktperson som bor på landet och har djur.

Så det blir en win-win situation. Ni gör goda gärningar och får en liten extrapeng och vi som har behov av hjälp får den.

Ni behöver inte ha någon särskild utbildning. Viktigaste är att Ni är trygga i er själv och är lyhörda.

Så ta upp telefonen och ring er hemkommun om Ni är intresserade.

anders   :)
How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

Skald

• Västergötland
Re:Ideer om extrainkomst
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 23:59 »
Samma gäller att arbeta som lekmannaövervakare.. Har "arbetat" med det under några år för ett par killar, och det ger väldigt mycket..

Kriminalvården vänder man sig till i det fallet..
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 00:00 av At_The_Busstop »

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 apr-07 kl 08:34 »
Kolla er förmögenhet på grejor ni inte har använt på länge eller bara tar plats. Det går faktiskt att sälja det mesta på Tradera.

Loppisfynd för en tjuga, kan betalas med 200 när rätt spekulant finner det, och Tradera ger bra exponering för lite kostnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 08:35 »
Inte för att man blir rik på det, men jag som nästan vad som helst för en gratis fika lämnar blod. Då blir man lite ompysslad, får 50 kr, lite järntabletter och lite fika. Dessutom får jag göra det på arbetstid, värsta lyxen!!

Man kan även lämna plasma, då blir man inte så trött eftersom inget järn försvinner ur blodet. Man kan lämna det oftare också.

Skald

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-07 kl 15:31 »
Inte för att man blir rik på det, men jag som nästan vad som helst för en gratis fika lämnar blod. Då blir man lite ompysslad, får 50 kr, lite järntabletter och lite fika. Dessutom får jag göra det på arbetstid, värsta lyxen!!

Man kan även lämna plasma, då blir man inte så trött eftersom inget järn försvinner ur blodet. Man kan lämna det oftare också.

Enda abret med att lämna blod är att man måste vara helt frisk och inte äta några läkemedel.. Jag fick blankt nej för att lämna blod iom jag är astma-allergiker..
Så knaprar ni mediciner eller har en kronisk sjukdom är det tyvärr kört.. :(

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 apr-07 kl 15:43 »
At-The-Busstop: det räcker inte med att man är frisk och inte äter medicin:  jag fick nej för att jag är sydamerikan ::)
Eller rättare sagt för att jag levt i sydamerika mer än 3 år, om vi ska vara noga  :)
Chagas disease härjar tydligen där, och de orkar inte/har inte råd att testa för det.
Nån som vet nåt om Chagas?? Jag hade aldrig hört talas om det innan jag försökte lämna blod.

En annan extrainkomst kan vara översättningar, om man är språkbegåvad och lyckas ragga jobb. Tydligen mycket konkurrens om såna jobb.
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 15:49 av Eulalia »

Skald

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-07 kl 16:00 »
Eulalia - Jo, man är nog rätt rökt om man är från nån av de forna öststaterna med (tbc etc.).. Som tur är har dock "vetenskapen" tagit sitt förnuft till fånga och insett att alla med en tatuering eller piercing inte har hepatit :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 apr-07 kl 16:09 »
samtidigt som jag blev stött, och tänkte jahapp, duger inte mitt prima blod nudå, vaddå blodbrist? så tycker jag fan att det är bra, att de är hårda!
Men..testas allt blod som givits? Eller nöjer de sig med dessa gränsdragningar?

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr-07 kl 19:33 »
Kolla er förmögenhet på grejor ni inte har använt på länge eller bara tar plats. Det går faktiskt att sälja det mesta på Tradera.

Loppisfynd för en tjuga, kan betalas med 200 när rätt spekulant finner det, och Tradera ger bra exponering för lite kostnad.

jag tycker tradera tar rätt bra betalt...

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 apr-07 kl 19:34 »

men alla får inte lämna blod, jag fick inte...

Tashio

« Svar #10 skrivet: 07 apr-07 kl 19:18 »
Eulalia:

Chagas disease är en parasitsjukdom (parasiten heter Trypansoma cruzi) som är nära besläktad med sömnsjukan i Afrika (Trypanosoma brucei), den som sprids med tse-tseflugor.

Men Chagas finns bara i sydamerika och den sprids via skinnbaggar som suger blod och när de råkar gnugga in sin avföring eller urin i såren så kan parasiterna komma in i blodet. Men man kan även ibland bli smittad via amning eller blodtransfusion. Men då egentligen bara i det akuta skedet, just när man blivit infekterad så frågan är om det är så himla farligt om du varit i Sverige mer än några månader efter du varit i sydamerika, fast jag är inte helt säker.

Baggarna trivs bra i sprickor i husväggarna, framför allt i enklare hus byggda av lera.

De flesta som blir infekterade får inga symtom alls men endel får svullnad vid bettet, feber, mjält- och leverförstoring, oregelbunden hjärtrytm och så vidare.
Men sedan kan man flera år senare få plötslig hjärtsvikt, hjärtinfarkt, oregelbunden hjärtrytm, eller en massa andra olika symtom på tarmar, lungor eller andra organ och risken att dö anses inte alls särskilt liten.

Vet man att man har sjukdomen kan man behandla den med t ex Benznidazol eller Nifurtimox men behandlingen kan ge kraftiga biverkningar.

I akutskedet testar man om någon har fått sjukdomen med en tjock droppe blod som man kollar på i mikroskop. Senare bildar man antikroppar mot parasiterna och dessa kan påvisas (och därmed vet man ju att man har sjukdomen) på t ex smittskyddsinstitutet i stockholm för ungefär 750 kronor. Om man dessutom lägger till fraktkostnader för att skicka provet till smittskyddsinstitutet så kan man ju tänka att det skulle bli lite dyrt för blodcentralerna.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 apr-07 kl 19:26 »
Tack Tashio för uttömmande svar!
Jo det förstår jag att det blir dyr testning!
Vet du hur det är för övrigt: testas inte allt blod innan det används, för alla de vanligaste smittorna?

« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 20:28 av Eulalia »

Tashio

« Svar #12 skrivet: 07 apr-07 kl 19:28 »
Angående blodgivning

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=14 kan man läsa lite om vilka prover som tas när, vad man inte får ha gjort senaste tiden och vad man aldrig får ha gjort osv.
( Här: http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6 står t ex att man inte får ge blod någonsin igen om man levt mer än 3 år i ett land där Chagas sjukdom finns)

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser