Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka lantrashöns?  (läst 1239 gånger)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
Vilka lantrashöns?
« skrivet: 25 mar-15 kl 12:09 »
Jag har byggt en hönstraktor/kycklingtraktor med trekantsformad bodel i övervåning (ej isolerad) på 1,6 m2 golvyta. Taket är brutet med takhöjd ca 75 cm i mitten så det är inte mycket plats. Betesdelen i bottenplan är 3 m2. Utanför buren vill jag ha ett 50 m Gunnebo elnätstängsel som flyttbar rastgård dagtid. Jag kommer att bygga ett isolerat hönshus på ca 5 m2 på en gammal hästvagn men är osäker på om allt blir klart till vintern. Framöver vill jag ha upp till 10 höns inkl tuppar i den. Jag kommer att flytta den regelbundet och de ska ha en flyttbar nätbur på några kvadratmeter som de alltid kan gå ut i samt 50 m elnätstängsel som flyttbar hage.     

Jag önskar hjälp med rasval. Jag vill ha höns som letar mycket egen mat men inte flyger över elnätstängslet som är på 1 m. De ska gärna ha lätt för att bli tama och inte skrämma barnen. Hellre bra med ägg än att de bara vill ruva. Vi har massor av räv inpå knuten och även gott om hök. Iller och veslor finns med. Jag är uppväxt med höns av värpraser som jag umgicks och lekte mycket med. Har aldrig tyckt att de var tråkiga men så hade jag heller inga lantrashöns att jämföra med.  ;)

Just nu funderar jag på om jag ska skaffa 2-3 gammalsvenska dvärghöns och, om hönsvagnen inte är klar, låta dem bo i hönstraktorn med en värmelampa i vinter. De verkar trevliga och får bättre plats. Det som får mig att tveka är att de antagligen flyger över stängslet och att de troligen förfryser kam och slör lättare. Eller kan två stora lantrashönor bo där en vinter? Är det djurplågeri i vilket fall? ::)

karsan

• Södermanland
SV: Vilka lantrashöns?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-15 kl 13:06 »
Jag har haft svensk dvärghöna (i princip samma som gammalsvensk) tillsammans med större hönor.  Tycker inte det verkar vara någon skillnad i vilka temperaturer de trivs med.  Mitt hönshus är rätt kallt på vintern, mellan 0 och -5 när det är minusgrader ute. Även de små går f.ö. gärna ut i -15 på dagarna, till växthuset som har barmark.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-15 kl 13:14 »
Förresten - flyga över stängsel. Har inte varit problem för mig för hönsgården har nät över. Men jag har förlorat två dvärghönor till hök när de gått fritt utanför.  Ingen till annat rovdjur.  Jag tycker det är bra att mina höns kan flyga så de kan komma undan hundar eller rävar.  Inbillar jag mig.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #3 skrivet: 25 mar-15 kl 14:30 »
Tack för svar!

Tyvärr är det ont om träd att ta skydd i på de ytorna som kommer nyttjas. Jag är mer orolig för att de kommer flyga över stängslet och bli rävmat. Tar höken lika gärna stora höns som små?

Och förresten, brukar katter ge sig på dvärghöns? ::)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 15:29 »
Min erfarenhet av lanthöns är av Blommehöns, men jag har också utbytt erfarenheter med ägare av andra raser. Den uppfattning jag fått är att det är livliga, aktiva höns som vill ströva över stora områden och söka föda. Och att de flyger gärna och bra.
Min erfarenhet av duvhök är att de gärna tar stora höns. T.ex. min jättefina 5-kilos Sussextupp en gång. Även en mycket ståtlig Blommetupp. Och att de gärna förföljer sina byten in i hönshuset, även genom liten öppning, lagom för dvärghöns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser