Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung och lönsamhet  (läst 15902 gånger)

LångeMicke

• Västergötland
Re:Honung och lönsamhet
« Svar #20 skrivet: 26 jun-07 kl 21:22 »
Om du går i bi-tankar, gå bi-kurs och skaffa något enda samhälle!
Om du blir bi-biten kanske du utvidgar och står med 4-5 samhällen om ett par år?

I sjuhärad skall man inte räkna med mer än kanske 20-25 kg honung/samhälle, och inte med underlag för mer än 4-5 samhällen/lokal... (Fattigt tycker slättabon, men då har dom inte smakat på riktig Sjuhäradshonung...)

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 jun-07 kl 22:07 »
Varför blir det inte mer i Sjuhärad? Och hur menar du med "lokal"? Hur långt mellan lokalerna måste det vara? Och mängden honung, beror inte det på hur mycket roliga blommor man har till bina?

Blomme

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 jun-07 kl 22:22 »
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6107&a=635165&printerfriendly=true&&shortVersion=true&kopiera=false

-Totalt råder det fortfarande brist på honung i Sverige, vi kan inte producera de 6.000 ton som konsumeras i Sverige årligen, säger Sören Diberg.

På kvällens Aktuellt visades att det från Uganda skulle exporteras 20 ton smarrig honung till Norge så det lär bli konkurrens om de eftertraktade dropparna.

Tuve

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 27 jun-07 kl 08:18 »
Min erfarenhet är också att investeringarna i inköp av bi och redskap betalar sig på ca 2 år.
Men däremot vet jag inte hur lång tid det ska ta innan man är så erfaren att man kommer ner i 10 h per samhälle i arbetstid! Jag överstiger det vida! Undrar om den beräkningen innefattar att biodlaren har en fru som diskar och städar efter slungningen, och om ramspikeri och sånt är bortrationaliserat med. Försäljning direkt till konsument är garanterat inte medtaget, och heller inte tiden att köra och köpa burkar, köra till bigården, om den inte är hemma, mm.

Efter 6 säsonger med bin kommer i alla fall inte jag ner i närheten av 10 h / samhälle. Men bina är ju en hobby, inte i första hand en inkomstkälla för mig, så jag bryr mig inte om att jag inte får nån vidare timpeng.

Eulalia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 jun-07 kl 10:22 »
ja hur ska man räkna in alla stunder där man sitter mitt i surret och bara..är?
obetalbara  :)

Suresh

• -
« Svar #25 skrivet: 27 jun-07 kl 17:14 »
Varför blir det inte mer i Sjuhärad? Och hur menar du med "lokal"? Hur långt mellan lokalerna måste det vara? Och mängden honung, beror inte det på hur mycket roliga blommor man har till bina?

Mängden honung blir lägre i Sjuhärad än i Skaraborg beroende på två faktorer:

1) Regnet

2) Temperaturen

Enkel ekvation - ju mer det regnar och ju kallare det är, desto mer sällan lämnar bina kupan.

Sen beror som sagt mikroklimatet och tillgången på drag mycket. Det går lokalt att få mycket honung i sjuhärad med. Men rekordskördar över 100 kg per kupa blir det nog inte.

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 27 jun-07 kl 18:38 »
Nej, inte hjälper det att hallonen blommar för fullt när attackregnet ramlar ner från himlen och stänger inne bina.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser