Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta? Nån typ av mögel?  (läst 1912 gånger)

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
Vad är detta? Nån typ av mögel?
« skrivet: 13 mar-15 kl 21:06 »
Har börjat försöka med "fodder" för att ge min kanin. Köpte foderkorn på granngården för att gro.
Problemet jag har är att en del av kornen blir svarta (ibland gror en del av dem och ibland inte) och en del blir blodröra (är lite slemmigt och "färgar" rötter och papper om det ligger emot det), dessa gror oftast. Luktar oftast smått unket också.
Någon som vet vad det kan vara och hur man kan förhindra det?
Har det just nu i små plastbunkar med hål i botten och har börjat göra hål på sidorna för bättre luftgenomströmning. Försöka spola dem morgon och kväll och se till att de rinner av och inte står i vatten. Har även testat att gro i plast durkslag (tänkte om det var för dålig ventilation) men får samma problem där.
Kan det vara dålig kvalitet på kornet? Vill ju inte ge något som inte är bra för kaninen att äta.
Vart kan man isåfall köpa ren hel groddbara korn? Eller vete? Gärna i mindre förpackning så man kan testa först.

If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Vad är detta? Nån typ av mögel?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-15 kl 15:21 »
Jag är ingen hejjar på groddning, men jag tycker det ser ut som du drivit groddningen så långt att det blivit små plantor snarare än groddade fröer. Vill du odla växter, t.ex. vetegräs, så bör du så dem i sålåda. Vill du grodda så fungerar kanske ditt arrangemang, men jag tror det är lagom om groddarna blir ungefär lika långa som fröet innan de ätes (eller kanske lite längre än så men inte mycket).

Ett annat sätt att grodda är att ha fröna i en glasburk med en silduk eller liknande duk bunden över. Du ställer burken uppochner över en annan burk (jag tror så det blir lite lufthål i kanten - minns inte riktigt). Två gånger perdag sköljer du groddarna och sätter sen tillbaka burken uppochnervänd. Minns inte riktigt hur man gjorde med silduken vid sköljningen. Kanske tas den bort för bättre rengöring och sätts sen tillbaka. Efter behov kanske man kan säga. Det är nu 36 år sen jag gjorde detta och då fungerade det bra. Sen tappade jag mitt groddningsintresse.

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-15 kl 15:55 »
Tack för svaret men skulle kanske skulle ha beskrivit mer vad jag är ute efter.
Är i princip gräs jag vill komma åt, detta är något som blivit vanligare i USA att odla korngräs och mata djuren med.
Här är en länk om hur man kan göra: http://fmicrofarm.com/2014/03/22/sprouted-fodder-for-livestock-a-complete-review/
Är alltså meningen att man ska kunna få gräs efter 7-9 dagars groddning genom att enbart använda vatten så man kan ge allt till djuren (rötter, frö och gräs).
Har testat flera olika varianter som finns rekommenderade på nätet men får som sagt problem med kornet så har börjat fundera på om det helt enkelt är kvalitén på kornet som inte är bra eller om det är något annat jag gör fel. Får ganska många korn som inte gror eller som gror väldigt dåligt/sent så får inte till så tjocka och fina mattor man vill ha.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 14 mar-15 kl 17:26 »
På fotona på den länkade sidan ser det ut som man odlar det som gräs i öppen sålåda, men på ditt foto ser det mer ut att vara hanterat som groddar, där plantorna inte växer upprätt.

Det är möjligt att det som säljs som foderkorn inte har särskilt bra grobarhet. Du kanske kan odla eget korn och annan säd på vanligt vis i jord och sen använda kärnorna till groddning. Eller du kan testa att köpa säd någon annan stans.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-15 kl 18:13 »
Jag brukar faktiskt odla gräs på vintern till mina höns. Då lägger jag ett 1-2 cm tjockt lager med jord i en grund behållare (i mitt fall såna man köper kött i på ICA).  Sår frön (havre i mitt fall)  tätt. Vattnar och lägger plastfolie över för att hålla fukten ett par dar tills gräset grott. Sedan får det stå så ljust som möjligt - har faktiskt lysrör.  Efter c.a 10 dar är det 10-15 cm högt, frodigt gräs som hönsen blir överlyckliga för.   Rötterna brukar filta ihop sig till en enda klump när man lyfter ut det.  Jag sliter sönder i bitar vid servering för att alla höns ska få.  Hönsen pickar ju gärna i jord så allt går åt, även jord och rötter.  Vet inte hur kaniner beter sig.

Lite trevligt pyssel med detta under den trista tiden snön när täcker gräset i trädgården. Men att så utan jord känns för mig som man måste ha exakt precision av  vatten tillförsel så att det varken blir för mycket eller för lite.

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-15 kl 23:38 »
Jag tog ut groddarna med "missfärgningar" för att kunna fota dem. Har dem i burkar som i länken.
Har odlat en del i jord också men då tuggar han bara i sig det gröna ner till jorden och kärnan och lämnar det så får jord och kärnor med rötter över allt!
Verkar som en del får det att funka jättelätt och andra har problem med mögel.
Ska nog försöka få tag på annan säd och se om det går bättre. Vet bara inte riktigt vart man ska få tag på det, vill ju helst bara ha något kg till att börja med för att testa (med bara en kanin som äter det så räcker de stora säckarna för länge). Bor ju i Stockholm så det är ju inte så lätt att hitta säd som inte är bearbetad på något vis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser