Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med hönshusbygge!  (läst 1988 gånger)

BokGuden

• Peace, love and understanding
    • Västerbotten
Hjälp med hönshusbygge!
« skrivet: 12 mar-15 kl 23:26 »
Tjena!

Jag håller på att planera för lite diverse byggprojekt för kaniner och höns och behöver lite tips om hur jag ska få allt att fungera.

Jag har en lång smal altan med räcke på baksidan av radhuset jag bor i  Västerbotten. Min tanke är att avvara ett hörn av altanen till ett litet hönshus. Varför väljer jag att bygga på altanen? För att det är under tak, nära till el, är snöfritt vintertid och så kan jag enkelt gå dit och se över det genom altandörren i anslutning till huset.

det är väggar på två sidor där huset ska byggas vilket innebär att endast två sidor är öppna, funkar detta ventilationsmässigt?

Nu till den stora frågan som gör mig mest fundersam och orolig: Värmen.. Vintrarna här är stränga och det är ingen ovanlighet att temperaturerna sticker ner under -30 på vintern. Själva elkostnaden kvittar då jag har ett fast elpris som ingår i hyran och då får jag förbruka hur mkt ström jag vill, katchiiing! Det jag är ute efter är det bästa och säkraste alternativet för mitt lilla hönshus som kommer vara isolerat och med måtten: (LxBxH) 150x137x220 cm. det kommer tappa lite yta efter väggar med isolering men det är detta jag har att jobba med.
Frågorna: Hade en golvvärmematta under typ klinker fungerat för att hålla värmen behaglig?
Eller räcker en keramiklampa?

Jag vill ha så många höns som är möjligt på det ytan erbjuder, dom kommer att få en stor rastgård. hur många höns kan jag ge ett behagligt liv på den här ytan? räcker kanske värmen dom själva alstrar?

är det onödigt högt, eller kan man bygga ramper med lite olika nivåer där dom kan ha värpreden? frågorna är många, men jag vill att det ska bli så bra som möjligt när det väl ska göras :)

Kastar med en bild så ni kan få aning om vart jag tänkt mig det hela. HÖrnet fungerar just nu som vinterförvaring för diverse crap. Hönshuset kommer gå fram till den vita fönsterkarmen som syns till vänster i bild. En lucka med bräda kommer gå ner till höger vid räcket till en nätad utegård som kommer bli riktigt stor och till viss del skyddas under vintertid så det inte snöar igen.
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Hjälp med hönshusbygge!
« Svar #1 skrivet: 13 mar-15 kl 17:15 »
Hej.

På den något begränsade ytan rymmer du nog inte värst många höns om de ska trivas, men en 3-4 stycken borde väl gå, säkert fler också, men då blir det mer jobb med städ och större risk för problem som hackning, fjäderätning och sådant. Jag hade själv haft max 4 på den ytan.

Precis som du själv undrar så är det nog ventilationen som blir knepigast. Höns producerar mycket fukt som måste ventileras ut.

Vad gäller värme: Jag bor i Piteå, norr om dig alltså, och vi får alltså också redigt kallt. Jag har ingen värme alls i hönshuset, utom en värmare för vattnet så det inte fryser. Hönsen har klarat vintern alldeles utmärkt, utan några frostskador eller sådant. Att det är torrt och välventilerat är hundra gånger viktigare än att de har det varmt.
Ska du absolut värma så avstå värmelampor, det finns för mkt brännbart i ett hönshus, och det räcker med en fjäder som far på fel ställe (gäller elektriska element också) så brinner hela huset upp, av den anledningen har jag själv valt att ställa hönshuset 40-50 meter från huset, även om jag inte värmer, men ändå....

Är du fast besluten på att värma, så använd ett kamrörselement eller liknande, med IP67 (tror jag det heter) klassning.

Ang höjden, för hönsen är det kanske onödigt högt, men det är hemskt bekvämt när man ska städa och sådant, så finns utrymme, bygg högt.

Jag byggde själv nytt i höstas, en isolerad 15kvm frigga med full takhöjd (240) inuti, på den ytan har jag 12 höns. Jag har 2 ventiler på 56x20cm samt ett fönster öppet (89x40cm) på totalt tre väggar. Jag har haft torrt och fint (och kallt) i hönshuset hela vintern, och inte ens de frisserade dv Kochinerna hade några problem. Enda bekymret jag haft är att äggen hinner ibland frysa om jag tar lite för mkt sovmorgon.

Mvh Hans

BokGuden

• Peace, love and understanding
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 14 mar-15 kl 10:29 »
Tack för svar :)

Ja det här med ventilationen är svårt. Kan man möjligen sätta en fläkt som suger ur luft ? I så fall antar jag att det krävs någon specialfläkt?

Blev riktigt lättad angående värmen nu :) det är den som oroat mig mest. Själva vattenproblemet bör lösa sig med värmeplatta och slinga.

Några tips på hur man kan göra
Med inredningen? Sittpinnar och bajsbräda med nät ska vara att föredra har jag hört?

Vad ska jag använda för belysning för att det ska vara godkänt?

Tack på förhand.
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-15 kl 11:26 »
jag tror att det är bra med rätt hög takhöjd.  Höns gillar ju att sitta högt på natten.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 14 mar-15 kl 12:12 »
Det finns fläktar med rätt IP-klassning, men jag har ingen erfarenhet av dem, så googla.

Bajsbräda är nog bra då du har så liten yta, det underlättar städningen. Jag har det inte, men då har jag ca 12kvm för dem att vara på. Sittpinnar bör vara breda, Jag har "natur-pinnar" som är ca 10cm i smala änden. 2-tum-4 med 4"-sidan upp funkar också bra.

Belysning bör vara av utomhustyp (IP-klassningen igen), och jag använder led-lampor. jag ger inte nog med ljus under vintern för att hålla igång värpningen, utan bara för att de ska ha 8-10 timmar ljus så de hinner äta nog.

Mvh
Hans

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare
ärt, Hantverkare92, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser