Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för husförsäkring?  (läst 3046 gånger)

mne

• Skåne
Vad har ni för husförsäkring?
« skrivet: 12 mar-15 kl 17:30 »
Hej!

Har nu skrivit mig i mitt torp och kontaktade därför Folksam för att höra vilka ändringar jag behöver göra. Som jag trodde skulle min fritidshusförsäkring ersättas med en villaförsäkring. Dock hajade jag till på priskillnaden - istället för 1200 vill de ha 2600 per år. Mer än dubbelt så mycket för typ samma skydd. Jag ringde då Länsförsäkringar (som tidigare erbjudit mig fritidshusförsäkring för runt tusenlappen). Efter ett långt samtal med mycket pauser sa killen att de inte kunde försäkra mitt hus utan att komma ut och titta på det... Han sa också att en villaföräkring OM de ville försäkra mitt hus skulle landa på 2-5000.

Då tänkte jag att det var lika bra att hugga på Folksam innan de också kräver att få komma och titta. Men jag tycker det är lite orättvist att det ska kosta så mycket jämfört med fritidshusfösäkringen. Jag bor i ett enkelt, billigt torp och vill inte betala som om jag hade en nybyggd villa. Någon som kommit undan till ett mer humant pris? Hade även kunnat tänka mig att vara utan försäkring men det tror jag inte banken där jag har mitt lån går med på. De krävde fritidshusförsäkring när jag tog lånet i alla fall.

Tack!

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Vad har ni för husförsäkring?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-15 kl 18:22 »
Hade även kunnat tänka mig att vara utan försäkring men det tror jag inte banken där jag har mitt lån går med på. De krävde fritidshusförsäkring när jag tog lånet i alla fall.

Tack!
Det gjorde min bank också men jag sa upp den när nästa räkning kom efter ett år och banken klagade inte.

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-15 kl 19:37 »
Försäkring skall man ha,särskilt om man har lån på huset. risken är annars att stå där med ett helskadat hus utan försäkring (du kan inte bygga upp det igen) och dessutom ha kvar lån att betala. Banken kan i ett sådant läge återkräva lånet då säkerheten (huset) försvunnit.
saknar du lån kan det väl kvitta men då lär du få börja om från början om huset försvinner.
pris för en villaförsäkring på 200-2500 om året är rätt rimligt men saknas badrum m.m går det säkert att resonera med bolaget men givetvis vill de titta på standarden först.
Själv har jag enkel standard,mitt badrum ingår inte i försäkringen t.ex (för gammalt),enkel köksinredning m.m och jag hamnar på en billig försäkring men givetvis blir ju ersättningen därefter om huset totalförstörs. Mitt bolag är länsförsäkringar och det enbart för att de har återbäring på sina försäkringar om man samlar dem hos bolaget.
Jag har villa + två bilar och återbäringen bekostar i stort villaförsäkringen. ulf

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 mar-15 kl 21:32 »
 Jobbar åt Länsförsäkringar med att åka och titta på hus. Varför får jag inte komma och titta hos dig? :'( Om man tittar och pratar så brukar man kunna resonera fram en försäkringslösning som passar till kunden. De flesta av oss är rätt snälla också.  o:)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-15 kl 05:48 »
Anledningen till att LF vill komma och titta är att de vill veta vad huset har för standard, och därmed hur dyrt det kan tänkas bli att återuppbygga ett likadant med samma standard (eller fixa mindre skador om det nu inte är så illa). Om huset är enkelt, blir försäkringspremien därefter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-15 kl 07:55 »
 Så kan man tänka sig att kunden inte vill bygga upp huset igen utan hellre vill ha en summa pengar att köpa något annat för. Då går det att göra en billigare försäkring. Men det diskussionen ska man helst ta mellan fyra ögon utefter huset och familjens förutsättningar.

mne

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 mar-15 kl 04:11 »
Jobbar åt Länsförsäkringar med att åka och titta på hus. Varför får jag inte komma och titta hos dig? :'( Om man tittar och pratar så brukar man kunna resonera fram en försäkringslösning som passar till kunden. De flesta av oss är rätt snälla också.  o:)

Well, den killen jag snackade med lät ganska ointresserad. Han sa bara att de måste kolla på huset eftersom blabla men han verkade inte vilja sälja in det hela och inte heller uppskatta priset eller berätta mer om olika alternativ osv så för mig känns det som besvär som riskerar att vara i onödan. Då är det enklare att bara nappa på Folksams förslag. Men om någon här kan intyga att det går att få en enkel försäkring hos exvis LF för typ en tusenlapp då är det ju värt besväret tycker jag.
Mitt hus med tomt kostade 300 000 så mer än så kommer jag ju aldrig begära vad som än sker. Själva byggnaden är ju värd betydligt mindre (taxeringsvärde under 50 000). Det är väl lite antar jag jämfört med om en nybyggd villa brinner ner så premien borde också vara mindre kan man tycka. Har inte heller badrum.

Notera alltså att Folksam inte insisterar på att kolla mitt hus innan de skriver försäkring och att inte heller LF gjorde det när jag kollade upp fritidshusförsäkring med dem sist. Säger inte att det är något fel med hembesök men ni som säger att självklart vill de komma och inspektera, det verkar inte så självklart ändå.

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 mar-15 kl 07:34 »
Det borde vara självklart att man ser vad man försäkrar och träffar sin kund. Det var självklart hos LF när jag började jobba där. Nu ska det vara så lite folk som möjligt och så mycket över telefon och dator som möjligt. Men de flesta LF-bolagen har i alla fall något lokalombud kvar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 mar-15 kl 08:03 »
Well, den killen jag snackade med lät ganska ointresserad. Han sa bara att de måste kolla på huset eftersom blabla men han verkade inte vilja sälja in det hela och inte heller uppskatta priset eller berätta mer om olika alternativ osv så för mig känns det som besvär som riskerar att vara i onödan. Då är det enklare att bara nappa på Folksams förslag. Men om någon här kan intyga att det går att få en enkel försäkring hos exvis LF för typ en tusenlapp då är det ju värt besväret tycker jag.
Mitt hus med tomt kostade 300 000 så mer än så kommer jag ju aldrig begära vad som än sker. Själva byggnaden är ju värd betydligt mindre (taxeringsvärde under 50 000). Det är väl lite antar jag jämfört med om en nybyggd villa brinner ner så premien borde också vara mindre kan man tycka. Har inte heller badrum.

Notera alltså att Folksam inte insisterar på att kolla mitt hus innan de skriver försäkring och att inte heller LF gjorde det när jag kollade upp fritidshusförsäkring med dem sist. Säger inte att det är något fel med hembesök men ni som säger att självklart vill de komma och inspektera, det verkar inte så självklart ändå.
Men OM nu huset brinner ner,nöjer du dej med en ersättning på 50 tusen?
Själv förväntar jag mig ett nytt hus i samma stil och standard som jag har och det kostar betydligt mer än 50 tusen.
Mitt hus är nog jämbördigt med ditt taxerat strax över 50 men inte fan kan jag bygga ett likvärdigt för 50 tusen. Bara att röja bort brandrester kostar en bra slant och enbart materialkostnader för ett likvärdigt hus kostar mer,enbart min kakelugn är värd minst 20 och köpa en likvärdig begagnad kostar säkert 20-30 + uppsättning runt 20-40.
Jag har fullvärdesförsäkring och vid totalskada räknas ju åldersavdrag m.m bort men då det kostar minst en halv miljon att återbygga (troligen mer) så är några tusenlappar om året i försäkring billigt. Alternativet är ju en tom tomt,värdelös med mitt läge i en by där det redan finns massor med röjda tomter (ingen bygger nytt här,för dyrt) så det hade varit att börja om från början någonannanstans. Mitt hus är dessutom betalt (inga lån) så mitt boende är jättebilligt (sopor o el). ulf

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 14 mar-15 kl 11:59 »
Fullvärdesförsäkring, betyder inte det att det görs en massa åldersavdrag och att det ska värderas fram å tillbaka? Bevisa vad man hade när alla kvitton är borta.
Kan ju gå fel.
http://www.op.se/jamtland/ragunda/far-bara-150-000-kr-for-fullvardes-forsakrat-hus

Är inte ett fast belopp bättre?

Det finns ofta två alternativ att värdera huset på villaförsäkringar. Den ena modellen är att försäkra huset till ett visst belopp. Om en skada sker utgår då försäkringsbolaget ifrån det fasta beloppet vid beräkningar av ersättningar. Den andra modellen är en så kallad fullvärdesförsäkring, vilket också är den vanligaste försäkringsformen. Då ersätts de faktiska kostnaderna för att återställa byggnaden som den var innan skadan. Avdrag för värdeminskning sker.

Funderar faktiskt på att kolla med försäkringsbolaget vad en försäkring mot fast belopp, jmf fullvärdes kostar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Naturliv

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-15 kl 12:12 »
Fullvärdesförsäkring, betyder inte det att det görs en massa åldersavdrag och att det ska värderas fram å tillbaka? Bevisa vad man hade när alla kvitton är borta.
Kan ju gå fel.

Ta kameran och fotografera allt, så kan du lätt bevisa att du har haft sakerna. Förvara bilderna någon annanstans så att de inte brinner upp med huset. De gånger jag har behövt få ersättning från försäkringsbolag har det aldrig varit något problem.

Fast jag har ju aldrig blivit av med ett helt hus förstås. Bara brand och vattenskador som förstörde en del av huset. Folksam besökte oss, pratade med räddningspersonal och därefter behövde jag bara skriva en lista till Folksam med saker och det arbete jag hade utfört för att reda upp efter skadan. Jag blev snarare imponerad över den hjälp vi hade rätt till vid en fullvärdesförsäkring. Boende under reparationstiden, sanering osv. Allt ingick. Jag gjorde själv så mycket att jag fick ersättning från Folksam för eget arbete. Bra försäkring rekommenderas varmt!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 14 mar-15 kl 12:25 »
En sak till, om du är medlem i kommunal har du en annan valmöjlighet då du är kollektivansluten till en hemförsäkring.
Som medlem i Kommunal är ditt hem och din inkomst försäkrad, och du är också försäkrad mot olycksfall och skador på fritiden.

Vilket resulterat i att du inte kan välja det som passar dig bäst.
Övriga försäkringsbolag, ex. LF, har specialvarianter på Hem & Villaförsäkringen för kommunalare.

Nu blev det lite OT...
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 14 mar-15 kl 12:33 »
Ta kameran och fotografera allt, så kan du lätt bevisa att du har haft sakerna. Förvara bilderna någon annanstans så att de inte brinner upp med huset. De gånger jag har behövt få ersättning från försäkringsbolag har det aldrig varit något problem.

Fast jag har ju aldrig blivit av med ett helt hus förstås. Bara brand och vattenskador som förstörde en del av huset. Folksam besökte oss, pratade med räddningspersonal och därefter behövde jag bara skriva en lista till Folksam med saker och det arbete jag hade utfört för att reda upp efter skadan. Jag blev snarare imponerad över den hjälp vi hade rätt till vid en fullvärdesförsäkring. Boende under reparationstiden, sanering osv. Allt ingick. Jag gjorde själv så mycket att jag fick ersättning från Folksam för eget arbete. Bra försäkring rekommenderas varmt!

Bra med en solskenshistoria när det gäller försäkringar.
Att fota allt, spara kvitto på allt, lagra allt på ett säkert ställe, är alla bra råd och (som jag förstått) ett måste vid fullvärdesförsäkring.

Har inte själv haft problem med försäkringsbolag, utom en gång, men har bara behövt utnyttja mina försäkringar vid 2-3 tillfällen.
Problemet bestod i att bolaget ville göra åldersavdrag på det nyanskaffade och inte på det skadade, då jag valde en enklare/billigare lösning (men inte så jag skulle tjäna på skadan, bara inte gå back pga åldersavdrag)
Helt plötsligt betalade jag premien baserat på värdet på den ersättande, inte på det skadade, och när det inte kunde förklaras i bolagets villkor fick jag som jag ville.
Men nu blev det mer OT.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
JN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser