Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra polsk arbetskraft  (läst 10878 gånger)

Jonas40

• Värmland
Hyra polsk arbetskraft
« skrivet: 10 mar-15 kl 12:43 »
Jag undrar var man vänder sig för att hyra polsk arbetskraft.
Jag har en bilverkstad som jag skulle vilja ha personal till.
Och jag vet att finns många bra polska arbetare i polen som är mekaniker.
Men jag funderar på vart man ska vända sig för att hyra personal.

Skogsola

• Gäst
SV: Hyra polsk arbetskraft
« Svar #1 skrivet: 10 mar-15 kl 13:10 »
Vad sägs om Polen? Som du skriver så finns det många polska arbetare i Polen.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-15 kl 18:52 »
Personligen har jag råkat ut för att bli uppsagd för att jag vägrade att betala en betydande del av min lön på cirka 2000 euro i månaden som mutor  under bordet åt chefen. Jag blev ersatt med med underbetald inhyrd österopeisk arbetskraft som arbetade för löner som inte räcker ens till boende och mat och kläder här. Under tiden var jag långtidsarbetslös.
Sedan började jag frilansa på skattebok och tvingades konkurrera mot företag som utnyttjade underbetald arbetskraft. Själv kunde jag ju inte arbeta för lägre timtaxa än att den räckte till mina anspråkslösa behov av mat och kläder och billigt boende och en 30 år gammal bil och nödvändiga verktyg men deras arbetare arbetade långt under den timlönen. Jag vet altså vad den här jävla lönedumpningen handlar om.

Nu skulle jag vilja skriva någonting jävligt fult om såna där utsugare som du........ men jag vill inte göra mig skyldig till ärekränkning mot dig Jonas så jag låter bli....... men jag hoppas du fattar att när den inhemska arbetskraften konkurreras ut och ersätts med underbetalda utlänningar så stannar hela ekonomin och företagen blir utan kunder. Evigt arbetslösa socialbidragstagare har inte råd att hålla sig med bilar och få dem reparerade på din verkstad och när en tillräckligt stor del av arbetskraften har levt på bidrag tillräckligt länge blir statskassan tom och hela landet hamnar i en djup ekonomisk kris utan botten. Alla företag går dåligt. Vi är i det läget i Finland nu.
Vill du Jonas verkligen ha den framtiden i Sverige också?

Ta gärna in polacker men anställ dem och se till att de får lön enligt svenskt kollektivavtal. Då är det en hederlig konkurrans mellan arbetare och den konkurrensen hindrar rimligtvis lönerna från att stiga omåttligt i nästa kollektivavtal samtidigt som den går att leva på för arbetaren.

Vi skall alla leva. Både arbetsgivare och arbetare. Ingen av oss vinner på att överutnyttja den andra parten. Tänk på det!

Redigerat inlägget för att få fakta mera detaljkorrekt..... men betydelsen är oförändrad
« Senast ändrad: 10 mar-15 kl 20:53 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-15 kl 19:31 »
Du diskuterar ämnet på fel forum.
Här diskuterar vi självhushållning och närproducerat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-15 kl 19:37 »
Håller med TW.
Får du inte tag på svensk personal kan man givetvis söka i EU,arbetsförmedlingen hjälper till.MEN de skall ha svenska löner annars är det lönedumpning.
Jobbar själv i byggbranschen där detta är ett jätteproblem med arbetskraft anställda av utländska bolag med utländska löner. Helt godkänt och lagligt enl. EU-regler men förödande för svensk arbetskraft.
Är du ute efter billig utländsk arbetskraft  så  bojkottar jag dig och dina gelikar.
Det finns massor av bilverkstäder här som drivs av araber och andra utlänningar,billigt som fan men de betalar inga skatter,moms och annat så de är bara parasiter och bidrar inte till vårt samhälle.
Men sjukvård,skola till sina ungar m.m vill de ha.
Som TW skriver,till slut blir det bara arbetslösa svenskar och utländsk arbetskraft som jobbar för svältlöner kvar,företagen slår igen och samhället går back.
Är det ditt mål? Ulf

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-15 kl 19:58 »
Jag jobbar på en byggnadsfirma som har två polacker anställda. Deras timlön är högre än min  >:D
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

DennisCA

• Finland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-15 kl 20:07 »
Håller med TW.
Får du inte tag på svensk personal kan man givetvis söka i EU,arbetsförmedlingen hjälper till.MEN de skall ha svenska löner annars är det lönedumpning.
Jobbar själv i byggbranschen där detta är ett jätteproblem med arbetskraft anställda av utländska bolag med utländska löner. Helt godkänt och lagligt enl. EU-regler men förödande för svensk arbetskraft.
Är du ute efter billig utländsk arbetskraft  så  bojkottar jag dig och dina gelikar.
Det finns massor av bilverkstäder här som drivs av araber och andra utlänningar,billigt som fan men de betalar inga skatter,moms och annat så de är bara parasiter och bidrar inte till vårt samhälle.
Men sjukvård,skola till sina ungar m.m vill de ha.
Som TW skriver,till slut blir det bara arbetslösa svenskar och utländsk arbetskraft som jobbar för svältlöner kvar,företagen slår igen och samhället går back.
Är det ditt mål? Ulf

Nånä det blir nog kvar en ny aristokrati som sen sitter med större delen av pengarna (som har privat vård, privat skola och privat polis), sen blir resten bönder. Och så har vi kommit full cirkel.

malarmaster

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 mar-15 kl 20:11 »
 men då är de väl anställda av samma företag som du jobbar på?
Alltså går de på svensk lön + kanske lite till pga att de är kunniga och skickliga?
Jag vill poängtera att bara för att man kommer från eu betyder inte det att man saknar kompetens. en polsk yrkesutbildad snickare är väl så kunnig som en utbildad svensk dito.
En polsk utbildad bilmekaniker är troligen lika kompetent som en svensk sådan och förtjänar därför samma lön.
Skillnaden är om man INTE vill betala svensk lön utan utnyttja dessa för att tjäna mer egna  pengar.
Ulf

Ex.

• -
« Svar #8 skrivet: 13 mar-15 kl 10:47 »

Visst är det så, men byggbranschen är ju också dubbelmoralens högborg. Storföretagen i branschen gör allt för att konkurrera ut de små genom införande av papper, kontroller och kurser till förbannelse som småföretagaren närmast måste anställa en konsult för att reda ut. På det sättet stänger dom ute småföretagen från upphandlingarna, medan dom sen själva anlitar utländska företag som underentreprenörer.

NCC startade härförleden ett bemanningsföretag i Polen, för att kunna förse sina svenska byggplatser med arbetskraft...  men det var ju iiiiinnnnntttteeee för att spara pengar... nejdå  säkert inte.

Så i byggbranschen är det fina ord om lika löner utåt, och allt ska låta så himla seriöst.
Bakom kulisserna går allt bara ut på att tjäna pengar.
Hittar man inget annat sätt så startar man ett dotterbolag som får ta hand om ett bygge. Sen när bygget är klart så kursar man bolaget och blåser alla underentreprenörer på pengarna.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 mar-15 kl 13:56 »
Givetvis går allt ut på att tjäna pengar och ett sätt är just att pressa löner. att ta in bemanning från utlandet är ett sätt,fullt lagligt men avskytt av facket för det kostar svenska jobb.
Men skillnaden är när man anställer svart som många gör.Visst går det att anlita en mekaniker som går genom ett bemanningsföretag i utlandet,det är ganska vanligt men givetvis orättvist mot svenskar som blir arbetslösa istället.
sedan finns ju givetvis den arabiska varianten,vanlig i flertalet kommuner runt mig.Pizzerierna kör med den,(kompisar som bakar pizzor,jobbar inte här,nejdå)
Nu har jag sett flera arabiska bilverkstäder med samma variant,ingen anställd personal på papperet men det är bra snurr i verkstaden och billigt blir det (moms och annat myndighetspåhitt glöms bort).
Skatteverket gjorde en koll på ett område i Växjö,hälften av företagen (med invandrade ägare) var inte ens registrerade,kassaapparater var fejkade och många lokaler som serverade mat var inte ens godkända eller registrerade för detta.
Så nog behövs det mer kontroller för att stävja fusk och låta seriösa företag slippa osund konkurrens.
Själv kan jag inte jobba för de timpengar mina polska konkurrenter tar men å andra sidan så är kvaliteten på deras jobb urusel så några stamkunder värvar de inte. Ulf

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 02 okt-15 kl 22:18 »
Jag jobbar på en byggnadsfirma som har två polacker anställda. Deras timlön är högre än min  >:D
Du borde kanske ta ett snack med din Pappa som äger firman om att blodsband går före kompetens...
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Rubensgården

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 okt-15 kl 06:01 »
TS skrev inget om att han söker billig arbetskraft. Det är inte lätt att hitta duktigt folk i Norden längre för alla ska bli något annat. Ser det hela tiden inom industrin. Yrkesprogrammen är nerlagda. Bra för oss som har kunskap. Man är aldrig utan jobb och får bra betalt.

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-15 kl 21:13 »
Hela Finland är fullt av arbetslösa. Närmare bestämt var det väl 9 procent av arbetskraften senast någon gjorde statistik. Då räknas inte folk som går olika arbetskraftspolitiska utbildningar som arbetslösa så verkliga talet torde ligga kring 12-13% enligt vissa bedömare.
Ändå gnäller storföretagen om arbetskraftsbrist.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 10 okt-15 kl 21:28 »
Hela Finland är fullt av arbetslösa. Närmare bestämt var det väl 9 procent av arbetskraften senast någon gjorde statistik. Då räknas inte folk som går olika arbetskraftspolitiska utbildningar som arbetslösa så verkliga talet torde ligga kring 12-13% enligt vissa bedömare.
Ändå gnäller storföretagen om arbetskraftsbrist.
Det är kanske som i Sverige att det finns mängder med arbetslösa och mängder med lediga arbeten, men de passar inte ihop?

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 10 okt-15 kl 22:36 »
Så kan man också säga...... ::)
Jag hörde en gång genom en tegelväg hur en viss företagsledare förklarade i hörda ordalag för någon underlydande att han måste fatta att man inte kan anställa en arbetslös.

Jag har också blivit nekad anställning för att:
-Jag krävde att få veta vad företaget hette innan jag skrev under något kontrakt.
-Då intervjuaren förhörde mig om min ekonomi sade jag ärligt att jag lever på mina löneinkomster och att jag inte har någon familjeförmögenhet. Intervjuaren sade att jag måste förstå att man inte kan anställa sådana som behöver lönen för att klara vardagslivet.
-Jag är finlandssvensk från landet och därmed hör jag inte till rätt samhällsklass.
-Två eller tre gånger har jag blivit nekad arbete för att jag inte gick med på att arbeta första året utan lön.
-En gång för att jag hade flera års arbetserfarenhet som byggnadsarbetare vilket inte passar en ingenjör.
-För att jag ansåg att arbetsgivaren bör betala mig som resemontör ersättning för egen bil och bränsle och inkvartering utöver lönen på 12-13 euro i timmen för den effektiva arbetstiden. Resorna skulle ske på egen tid.
-För att jag var för gammal och måste förstå att man inte kan anställa sådana (jag var 28). 
-För att jag är med i facket
-För att jag är med i arbetslöshetskassan
-För att jag hade och stämt en tidigare arbetsgivare till tingsrätten när han drog in två månadslöner som straff för att jag inte hade betalat de obligatoriska mutorna som han skulle ha av sina anställda kontant utan kvitto.

Allt det där är saker som de har sagt rakt i ansiktet på mig. På intervjuer eller i telefon. Inte konstigt att företagen inte hittar vad de söker när de ställer sådana krav.
Jag minns ju då jag studerade till ingenjör och en timlärare som var personalchef till yrket föreläste om vilka grupper man inte får anställa. Vi trodde han var galen och gjorde narr av honom....och så kom jag ut i arbetslivet och såg att just de kriterierna gällde.

En gång fick jag arbete i ett företag där de klagade på arbetskraftsbrist. Chefen hade nyligen låtit sig intervjuas i Vasabladet om arbetskraftsbristen.
Vi skrev kontrakt på 2200 euro i månaden. Jag skulle vara ansvarig arbetsledare (platschef) för ett byggprojekt.
Chefen förklarade också för mig att han inte tänker betala för någon övertid och inte heller tänker låta mig ta ut någon övertid som betald ledighet.
Vicechefen ringde hem till mig 16.46 en eftermiddag och skällde för att jag inte var på plats på arbetstid. Jag svarade att jag hade börjat 07.00 på morgonen och haft halvtimmes matpaus enligt företagets praksis och att eftersom chefen har sagt att han inte vill betala någon övertid och inte heller låta mig ta ut övertid som ledighet så for jag hem 15.30 efter 8 timmars arbetsdag. Då sade vicechefen  att jag hade missuppfattat alltihop och att min arbetstid är från 7 på morgonen tills någon gång efter 7 på kvällen då dagens arbete är gjort. 7 dagar i veckan. Att den skyhöga lönen 2200 euro i månaden givetvis innebär mer än 40 timmars vecka.
Morgonen efter då vicechefen kom till bygget och började läxa upp mig skickade jag hem underentreprenörerna och låste bygget och lämnade in nyckel och telefon och sade upp mig och for hem.

"Arbetskraftsbristen" var lättförklarlig i det företaget.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 10 okt-15 kl 22:44 »
Måste vara speciellt för Finland. Jag har aldrig stött på något sådant i varken Sverige eller Norge.

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 10 okt-15 kl 23:28 »
Jag tror att det delvis handlar om svepskäl för att hålla uppe bilden av att det är arbetskraftsbrist. Så länge den bilden står sig kan de importera arbetskraft och öka konkurrensen om arbetsplatserna och pressa ned lönerna.
Samma gamla strategi som på Malmbanan kring 1900 jämt.

Jag håller med dig Svartafåret om att många i min ålder och yngre i Sverige verkar ha orealistiska drömmar och irrar omkring i ett sökande efter den lättfångna lyckan och rikedomen. Ett irrande som efter att ha fört dem runt jorden alltför ofta slutar i en sovstadslägenhet på samhällets bekostnad med en eller flera ofta oavslutade universitetsutbildningar men utan arbete och utan yrkeskunskap inom något område överhuvudtaget.
Likväl tror jag inte att det är hela förklaringen.

Antifacist.

malarmaster

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 okt-15 kl 23:31 »
Nej,inte heller jag har någonsin hört talas om att seriösa företag handskas med personal så.Skulle jag som arbetsgivare ens försöka kommer facket tvärt och det med all rätt.
De flesta ersättningar regleras ju genom avtal och mina anställda har alltid fått ersättning för bil m.m som används i jobbet.
Dock finns det vissa saker när man söker folk som de flesta arbetsgivare försöker utröna. T.ex Sjukskrivningshistorik,småbarn (särskilt när det gäller kvinnor)långtidsarbetslösa(finns det något bakomliggande problem)ålder (äldre har ju ansetts förbrukade),utlandsfödda( kompetens o språk).
Ulf

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 11 okt-15 kl 00:03 »
Ja annars vore ju arbetsgivaren korkad.......

Det är tydligen en enorm skillnad på arbetsmarknaden i Finland och Sverige. Utslagningen är mycket hårdare här.
Antifacist.

aktagrottman

• Småland
« Svar #19 skrivet: 14 okt-15 kl 22:51 »
Finns duktiga Svenskar som mer än gjärna kan och vill jobba. Och är duktiga.
Satsa på riktig arbetskraft istället för billigt.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser