Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om höns...  (läst 1815 gånger)

Mamma

Tips om höns...
« skrivet: 26 feb-15 kl 19:44 »
Jag funderar på att köpa en tomt och vill absolut ha höns i tomten, vad behöver jag tänka på?
Behöver man skaffa bygglov för hönshuset eller för att skaffa höns mm.

ElinLiv

• Jämtland
SV: Tips om höns...
« Svar #1 skrivet: 26 feb-15 kl 20:18 »
Enklast är nog om du kontaktar din kommun för frågor som gäller bygglov. Vad du får bygga, hur stort osv... Är det detaljplanerat område behöver du mest troligt söka bygglov.
För hönorna behöver du (oftast) inget tillstånd. Däremot är det inte okej med tupp överallt. Även det är nog enklast att få svar på om du kontaktar kommunen, då det är olika regler i olika kommuner.

Mamma

« Svar #2 skrivet: 26 feb-15 kl 20:35 »
Det ett tomt ute på landet som jag funderar på, tomten är på ca 1500kvm, andra hus finns feån det avståndet. Men skulle man behöva bygglov för själva hönshuset? Måste jag fråga grannarna om godkännande från de om jag vill ha höns i mitt tomt?

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #3 skrivet: 26 feb-15 kl 20:40 »
Men skulle man behöva bygglov för själva hönshuset?

Det beror ju bara på hur stort du har tänkt att bygga det. Kolla här för info om små byggnader på tomten:
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/
Malin

ElinLiv

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 26 feb-15 kl 21:14 »
Det beror som sagt på vad det är för område. "På landet" betyder ganska olika saker beroende på vem du frågar :) Så jag skulle fortfarande råda dig att ringa kommunen, så kan de svara dig på exakt vad som gäller angående om du behöver bygglov eller inte.
Du behöver knappast dina grannars tillstånd för att skaffa hönor. I de flesta kommuner är det till och med tillåtet med höns i villaträdgård. Däremot tupp kan vara bra att prata med grannar inom hörhåll om, för att slippa bråk senare :) Lycka till med hönseriet!

ElinLiv

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-15 kl 21:16 »
Det beror ju bara på hur stort du har tänkt att bygga det. Kolla här för info om små byggnader på tomten:
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/

Det som står där gäller om det finns ett hus på tomten sedan innan. Jag uppfattar det som att det här bara handlar om en tomt? På en obebyggd tomt blir det inte samma sak som när man kompletterar sitt hus med en friggebod eller liknande.

Mamma

« Svar #6 skrivet: 26 feb-15 kl 21:30 »
Precis, idag är det bara ett tomt utan byggnader alls, tanken är att bygga allt från grunden ;)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #7 skrivet: 27 feb-15 kl 08:57 »
Precis, idag är det bara ett tomt utan byggnader alls, tanken är att bygga allt från grunden ;)

Då missförstod jag.
Malin

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
Susanna Ramirez, Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser