Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen e våldsam med hönsen :o  (läst 2086 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Tuppen e våldsam med hönsen :o
« skrivet: 25 feb-15 kl 11:20 »
Hej hej!

Min ganska precis könsmogna Brahma-tupp är som galen med hönsen. Han jagar dom i 180 km/h, slår och "parar" sig våldsamt på alla håll och kanter...på fel håll och allt. S p r i n g e r verkligen efter stackarna :o
Hönsen flyr för sitt liv och gömmer sig medans han står ensam kvar :/

Har inte haft en tupp som betett sig på detta vis förut och nu börjar jag fundera på om det här kommer att vara för alltid eller om han bara är så hormonstinn och inte kan "behärska" sig? Kan det här ge med sig när han mognat?

Erfarenheter?  ???

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Tuppen e våldsam med hönsen :o
« Svar #1 skrivet: 25 feb-15 kl 11:58 »
Jag känner igen beteendet. Jag skaffade en ungtupp, Sussex, i november förra året. Han verkade roa sig med att jaga och sätta på. Han gjorde dock inget för att göra sig förtjänt av hönorna.
Men det blev bättre!
Han har lugnat sig rejält och har tagit till sig rollen som tupp, letar efter mat som han delar med sig av mm. Några av hönorna verka gilla honom, finns dock ett par stycken som inte är övertygade ännu ;-)
Inget mer jaga iaf!

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 25 feb-15 kl 12:02 »
Gott att höra! :D

Var ute med dom nu en sväng och har är bannemej galen...tror han försöker (våldsamt och huller om buller) para sig med någon varannan minut. Helt crazy! :o
...till tjejernas fasa..

Jag håller tummarna ett tag till, för fortsätter de såhär får han nog bytas ut :/

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 25 feb-15 kl 12:37 »
Min tupp hade 8 hönor att jaga runt på, så jag tror de fick lugna stunder medan han jagade någon annan, det är väl den enda trösten för stunder tänker jag mig ;-)

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 11 mar-15 kl 09:12 »
Sådär...nu har det gått en tid och det blir bättre och bättre för varje dag. Stora framsteg även om han fortfarande är lite väl hårdhänt då han ska till att para sig...men men, han lär sig väl.
Hönorna följer med honom, han visar var det finns mat och på det planet är det ok.

Men. Här kommer det kluriga  i det hela;
Jag har en höna (blandis) som går med brahmorna. Mot henne är  han rent elak. Han sparkar henne och slår henne med näbben trots att hon lägger sig ner och "ger sig" alternativt, "ok, vi parar oss dårå". Jagar henne så fort han ser henne...

Jättestressande att se och jag får då och då gripa in och stoppa honom.

Till saken hör det här...att denna hönan en period då vi inte hade tupp, tog över tuppbeteenden. Allt från att vakta, jaga bort småfåglar till att "para sig" med andra hönor.
Kan hans beteende mot henne var pga detta?? :o Kan han känna att hon "är" tupp och se henne som en konkurrent?   ???

Hönan har idag inga sådana beteenden, hon är som en av de andra..värper ägg, ruvar och allt annat...

Mycket märkligt känner jag iaf - eller? Fullt normalt?
Finns det "bot"?

/Förvirrad

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 12 mar-15 kl 21:11 »
Oj, det där beteendet känner jag inte till alls. Men det skulle inte förvåna mig om tuppen reagerar på något i hönans beteende. Hon kan ju ha kvar något som vi inte märker, medan tuppen känner något som kanske kan utmana hans position.. Men underligt!

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 13 mar-15 kl 08:45 »
Ja det måste vara nåt sånt...jag hoppas det går över så han inte har ihjäl henne :(

Det konstiga är hon lägger sig när han kommer...hon säger troligtvis "jaja para dig då" och det händer ibland, medans han nästa gång springer efter henne över hela trädgården för att bara sparka och slå. Upp med nackfjädrarna och in i strid liksom. Hon slår inte tillbaka utan ligger bara kvar i gräset :o

Han verkar liksom förvirrad, minst sagt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 2 användare
Willeryr, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser