Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torp utan vatten - Använda sjövatten!?  (läst 7998 gånger)

Hannahyesman

• -
Torp utan vatten - Använda sjövatten!?
« skrivet: 22 feb-15 kl 15:21 »
Hej hallå!

Från nästa månad ska jag hyra en gammal bryggstuga. Den är rätt liten, har el och öppen spis men inget vatten och avlopp. Läget är perfekt. Nära till buss och civilisation men ute i skogen och bara 100 meter till sjön Roxen. Jag är taggad på att flytta in och ser det som en utmaning att komma på lösningar för dricksvatten, tvätta-sig-vatten, tvätta-tvätt-vatten, disk-vatten, ja men ni vet, det man är van vid att få utan krångel. Jag har tänkt mycket på att samla upp regnvatten och snö (när det är vinter). Båda dessa går ju att dricka och i övrigt får jag gå till grannar och be om vatten tror jag, för jag har ingen bil så jag kan fara iväg till kompisar och hämta. Sånt löser sig med tiden. Jag tänker även mycket på huruvida jag kan använda sjövattnet att tvätta med, tvätta mig med och att diska med. Jag tänker även att jag ska vattna med det i sommar. Synpunkter på det? Och tips, väldigt gärna tips!

Jag tänker även att jag ska dricka sjövattnet, efter rening såklart. Ifall någon har erfarenhet utav detta får ni hemskt gärna delge den till mig :)
Jag har tänkt mig nåt i stil med: bära hem sjövatten i hink, koka det, ha i stor behållare och när jag sen vill dricka så använder jag mig utav en filterflaska Lifestraw Go. Vet att alla bakterier inte dör vid kokning, de som är kvar - kommer de växa till sig massor om vattnet bevaras i behållare innan jag dricker det?

Tack på förhand :)
« Senast ändrad: 22 feb-15 kl 16:01 av Hannahyesman »

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Torp utan vatten - Använda sjövatten!?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 15:34 »
Sjövatten går fint att tvätta sig själv och kläderna i. Även disken men det är trevligt att kunna skölja av i rent vatten.

Tänk på att du förvarar regnvattnet mörkt, annars blir det snabbt dåligt.

kurt

SV: Torp utan vatten - Använda sjövatten!?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-15 kl 17:15 »
Kokar man vattnet ordentligt (bubblar ordentligt) minst 1 min, så dödar det alla bakterier som orsakar magsjuka, giradia, Cryptosporidium och de virus som kan vara aktuella i vatten. Men var som sagt försiktig med att förvara vatten en längre tid.

I längden finner de flesta det mycket omständligt att koka vatten, det blir ju också varmt sommartid att koka vatten

http://www.cdc.gov/healthywater/drinking/travel/backcountry_water_treatment.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser