Hej hallå!
Från nästa månad ska jag hyra en gammal bryggstuga. Den är rätt liten, har el och öppen spis men inget vatten och avlopp. Läget är perfekt. Nära till buss och civilisation men ute i skogen och bara 100 meter till sjön Roxen. Jag är taggad på att flytta in och ser det som en utmaning att komma på lösningar för dricksvatten, tvätta-sig-vatten, tvätta-tvätt-vatten, disk-vatten, ja men ni vet, det man är van vid att få utan krångel. Jag har tänkt mycket på att samla upp regnvatten och snö (när det är vinter). Båda dessa går ju att dricka och i övrigt får jag gå till grannar och be om vatten tror jag, för jag har ingen bil så jag kan fara iväg till kompisar och hämta. Sånt löser sig med tiden. Jag tänker även mycket på huruvida jag kan använda sjövattnet att tvätta med, tvätta mig med och att diska med. Jag tänker även att jag ska vattna med det i sommar. Synpunkter på det? Och tips, väldigt gärna tips!
Jag tänker även att jag ska dricka sjövattnet, efter rening såklart. Ifall någon har erfarenhet utav detta får ni hemskt gärna delge den till mig
Jag har tänkt mig nåt i stil med: bära hem sjövatten i hink, koka det, ha i stor behållare och när jag sen vill dricka så använder jag mig utav en filterflaska Lifestraw Go. Vet att alla bakterier inte dör vid kokning, de som är kvar - kommer de växa till sig massor om vattnet bevaras i behållare innan jag dricker det?
Tack på förhand