Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vita bönor i Sverige?  (läst 10835 gånger)

piamari

• Skåne
Odla vita bönor i Sverige?
« skrivet: 22 feb-15 kl 09:47 »
Är det någon som har erfarenhet av att odla vita bönor/svarta bönor/kidneybönor/sojabönor etc? Tacksam för alla tips!

kurt

SV: Odla vita bönor i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 18:30 »
De går tekniskt sett att odla, men odlingssäsongen är lång (förodling) och de är värmekrävande, speciellt om man skall odla dem för att torka dem så kan det bli svårt att hinna med. Det finns ju väldigt många andra bönor som är bättre anpassade till ett nordiskt klimat och som ger mycket mera avkastning.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-15 kl 19:06 »
Lindbloms har en svart böna.. black turtle cannelino är en vit liten böna som säljs lite varstans .. kidneyböna finns det hos lindbloms med

Testade några sorter förra året och i år har jag 20 nya sorters bönor på g.. limabönor, smörbönor mfl alla ska ha mellan 80 och 120 dagar på sig.. direktsår alltid för jag tycker inte det är värt att odla om det måste förodlas. Kommee ha utsäde i höst..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 22 feb-15 kl 19:09 »
Jag har odlat det mesta av det du frågar om. Det jag håller mig till numera är bruna, vita och kidneybönor. Utsäde köper jag alltid i matbutikens hyllor med bönor. Alla sorter är lättodlade och ger god avkastning. Bönor är dessutom tacksamt för oss självhushållare, då de håller i åravis torkade. Jag har även prövat sojabönor. Resultatet var sisådär. Kräver nog en längre växtsäsong, även om jag bor i södra Sverige. Men det finns sorter som är anpassade för vårt klimat. Så mitt råd är, gå igång att odla.
Min bästa ägodel är min vedspis!

kurt

« Svar #4 skrivet: 22 feb-15 kl 19:24 »
Lindbloms har en svart böna.. black turtle cannelino är en vit liten böna som säljs lite varstans .. kidneyböna finns det hos lindbloms med

Testade några sorter förra året och i år har jag 20 nya sorters bönor på g.. limabönor, smörbönor mfl alla ska ha mellan 80 och 120 dagar på sig.. direktsår alltid för jag tycker inte det är värt att odla om det måste förodlas. Kommee ha utsäde i höst..

Men 100 dagars säsong (till torr böna?) kan ju bli lite svårt i delar av landet.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 19:37 »
Men 100 dagars säsong (till torr böna?) kan ju bli lite svårt i delar av landet.

Jag har aldrig upplevt det som någon begränsning här i södra delen iaf. Brukar kunna så direkt på friland från mitten på maj. Har räckt gott och väl
Min bästa ägodel är min vedspis!

piamari

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 feb-15 kl 10:24 »
Tack! Jag bor i södraste södra Skåne, så då ska jag testa. Vilket fantastiskt tillskott till självhushållningen om det funkar! Sommaren 2014 skulle det säkert ha gått bra, vindruvorna fick tid på sig till november (och då var de jättegoda).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 25 feb-15 kl 17:01 »
Det gäller att sommaren är tillräckligt varm också, blir det en regnig och blåsig sommar kanske inte bönorna hinner mogna även om den frostfria säsongen är lång.

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 feb-15 kl 17:29 »
Jag odlar en gammal sort som heter Månsagården, i zon 4. Den är låg och väldigt tidig, har aldrig misslyckats med den. Fick den från Föreningen Sesam. http://www.foreningensesam.se/
De smakar ungefär som vita bönor, men är lite rödspräcklig i skalet. Du kan få lite om du vill.

piamari

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 mar-15 kl 19:52 »
Hemskt gärna! Hur gör vi då?

MissT

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-15 kl 14:56 »
Om du skickar ett PM med din adress, så skickar jag, och jag kan bjuda på frimärket.

hjärtstilla

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-15 kl 18:39 »
jag odlar, sojabönor från olika delar av världen, ska man odla sojabönor i sverige så ska sorterna ha kort tid att mogna, det är i regel inte nog varmt i sverige för att sojabönor ska mogna innan vintern, men det finns sorter som går att odla här, Black jet soybean är en snabbvuxen sort med svarta frön, den odlas med framgång i england, en annan sort som heter Envy är lite senare,  men det finns fröfirmor i Canada som har mängder med olika tidiga sorter, Annapolis seeds på nova scotia är en liten odlare med stor kunskap om ekologisk odling av soy beans, kommersiellt så säger man att sorter som ska mogna i Sverige ska ha beteckningen Tripple zero,000.. det går utmärkt att odla, red kidney beans, svarta och vita bönor, borlottobönor, hutteriternas kokböna, världens mest snabbkokta spritböna och dessutom är världens godaste.....lycka till om du vill veta mer är du välkommen att kontakta mej här Hjärtstilla, på forumet eller på min meil

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, Bender, Melis, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser