Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  letar alternativ avlopps lösning  (läst 2055 gånger)

annzoo

• Västmanland
letar alternativ avlopps lösning
« skrivet: 18 feb-15 kl 14:43 »
hej efter mycket genomgång av minireningsverk har jag konstaterat att de är dyra i inköp + serviceavtal + el + slammtömning = dyrt inköp dyr driftskostnad.

vad har ni för lösningar jag har tittat på

biorock markbädd på burk
in -drän biobädd 5

samt rotzonsdammar

vill ha så låg driftkostnad som möjligt  helst hade jag velat slammtömma själv någon som gjort det vilka regler är det som gäller?

har ni hittat andra allternativ till minireningsverk??  eller något minireningsverk som har låg drifts kostnad?
 vad rekommenderar ni??

Anders G.

• -
SV: letar alternativ avlopps lösning
« Svar #1 skrivet: 18 feb-15 kl 15:28 »
Hur långt är ett snöre?

Vad tänker du hälla ut i ditt avlopp?
Hur många i hushållet?
Vad har du för markförhållanden?
Var hamnar vattnet utanför tomten?
Etc

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-15 kl 19:25 »
Torrdass, skitkomposter, BDT-filter som töms och tas om hand själv. Skapligt billigt, framför allt om man själv gräver ner grejerna också.
Ännu billigare på sikt, för att inga lastbilar behöver komma. Och bättre ur miljösynpunkt.

annzoo

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-15 kl 14:59 »
3 personer
Bdt och wc
idag har vi trekammarbrunn

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 feb-15 kl 15:37 »
3 personer
Bdt och wc
idag har vi trekammarbrunn

Är trekammarbrunnen och efterkommande "rening" i vettigt skick, så duger den som BDT-avlopp. Blir inte mycket slam då, så det kan håvas upp manuellt och läggas i komposten.

Någon form av torrdass behövs förstås. Finns "billiga" inomhusvarianter, för folk som vill ha det så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser