Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dikesproblem  (läst 3471 gånger)

mistlur

• Småland
dikesproblem
« skrivet: 13 feb-15 kl 15:24 »
Hos mina föräldrar har ett problem med avlopp och markvatten uppstått. Avloppets infiltration mynnar ut i ett dike som grannen äger. Det löper längs åkermark och har under etapper lagts igen till vad jag tror är rör och täckdiken, lite blandade dimensioner på rör. Diket är inte rensat på evigheter och har vuxit igen. Tror dikesbotten har höjts med runt 50cm på 25 år. Problemet är nu att avloppet hos mina föräldrar inte fungerar och att det står vatten under huset. Grannen verkar ha lagt rören för högt och i alla fall ett rör lutar åt fel håll.

Grannen verkar ha haft tillstånd från länsstyrelsen att lägga igen diket, men hur fungerar det när en annan fastighet påverkas av att markvattnet ändras? Någon som varit med om något liknande?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: dikesproblem
« Svar #1 skrivet: 13 feb-15 kl 16:15 »
Brukar man ha utlopp på infiltration? Det borde vara ej infiltrerat vatten som rinner ut där. Betyder inte det att infiltrationen inte fungerar som den ska?

Man brukar inte rensa täckdiken. Eller vad menar du? Är en del av diket fortfarande inte täckt?

I gräns mellan åker och annan mark brukar man ha öppet dike. Är det verkligen täckdike där nu, eller har diket bara växt igen plus att du kanske ser stumpar av gammalt täckdike (rör eller slang) på sina ställen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-15 kl 16:30 »
Mistluren kallar nog bara markbädden för infiltration, markbädd har utopp åt sidan.

Föräldrarna har nog fått tillstånd och förmodligen krav på att göra sin reningsanläggning och någon form av servitut att släppa vattnet till grannens mark. Då får inte grannen utan vidare dämma det flödet.

Prata med grannen och fixa till det, en dränkt markbädd fungerar inte som reningsanläggning.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 13 feb-15 kl 16:44 »
Det var inte ovanligt förr med "öppen infiltration". Ett dräneringsrör från brunnen går över en infiltrationsbädd och mynnar i ett dike eller vattendrag. Fungerar som en infiltration tills bädden är igensatt och sen rinner det istället rakt ut.  Idag är den metoden inte godkänd.

mistlur

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-15 kl 19:01 »
Korrekt, det är en gammal anläggning. Om avloppet är godkänt spelar ingen roll för det jag undrar över. Annars är Markbäddar en form av infiltration som har utlopp. Rinner ofta ut i ett dike eller i alla fall på lägre höjd. Har själv en sån som bara är några år gammal, beror på att lera hindrar naturlig dränering.
Utloppet är alltså inte i ett täckdike, utan i ett öppet dike, som "längre ner" lagts igen av markägaren till täckt format.

Det jag undrar över är ju om någon har erfarenheter av grannar som ändrar makrvattenförhållanden genom att gräva eller lägga igen diken.

kurt

« Svar #5 skrivet: 13 feb-15 kl 19:13 »
Om det är avlopp eller vad det är för vatten har ju ingen betydelse i sammanhanget. Dessa exempel kanske kan vara relevanta:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=47216.0

Länken till LRF skall nog vara

http://www.lrf.se/globalassets/dokument/politik--paverkan/aganderatt-och-miljo/vatten/aga_o_forvalta_diken_lrf_2014.pdf

https://lagen.nu/dom/nja/1995s720

mistlur

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-15 kl 22:19 »
Tack för länkarna Kurt
Nu har jag lite att läsa  :) den med domen var ny för mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser