Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserveringsapparat  (läst 6134 gånger)

Huckelberry Finn

  • Gäst
Konserveringsapparat
« skrivet: 31 mar-07 kl 22:20 »
Hej,

Letade efter en konserveringsapparat och hittade följande i Tyskland

http://www.kochstar.de/shop/detail.php?cat=279&productid=1503&dataset=2

Någon som kan tyska bra? Verkar det vara en konserveringsapparat?

Vilka fördelar och nackdelar finns med en elektrisk konserveringsapparat i förhållande till en man har på spisen.


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Konserveringsapparat
« Svar #1 skrivet: 31 mar-07 kl 22:41 »
Det mest kända märket är Weck, men det finns kanske andra konserveringsapparater också som är bra. Har läst lite om sånt men har inte själv konserverat. Fördelen med en apparat är att du kan hålla rätt temperatur och slipper pilla med termometrar och sånt. Det innebär att du kan vara mera säker på att konserverna är tillräckligt hållbara. (Har jag läst i Wecks lilla reklam- och receptbok). Och det påstås att man kan koka glögg i apparaten. De som såldes nu i vintras på byggmarknaden (fast märket vet jag inte) kostade 89 euro, tror jag. Skulle föreslå att du läser mer om konservering innan du bestämmer dig för en dyr apparat. Helst ska du nämligen ha rätt sorts glas också, och det kan vara svårt att få tag på dem. Men som sagt, jag har ingen praktisk erfarenhet än.

jenses

  • Gäst
Re:Konserveringsapparat
« Svar #2 skrivet: 31 mar-07 kl 22:43 »
Ja, det är en äkta konserveringsapparat ;)
Nackdelar: hmmh, när något går sönder, blir det no knepigt, det kan inte händer med modellen man har på spisen.
Fördelar: enklare och noggrannare temperaturinställning även inom de lägre temperaturområden, så du kan använder den t.ex vid ölbryggning

Huckelberry Finn

  • Gäst
Re:Konserveringsapparat
« Svar #3 skrivet: 01 apr-07 kl 10:40 »
De som såldes nu i vintras på byggmarknaden (fast märket vet jag inte) kostade 89 euro, tror jag. Skulle föreslå att du läser mer om konservering innan du bestämmer dig för en dyr apparat. Helst ska du nämligen ha rätt sorts glas också, och det kan vara svårt att få tag på dem.


1.
Jag undrar på vilken byggmarknad du såg sådana apparater? I sverige eller tyskland

2.
Vad är "rätt sorts glas"? Och vad menar du svåra att få tag i, verkar ju finnas i tyskland?

sådana här
http://www.ostow.de/p1660.html
http://glaeserundflaschen.de/product_info.php?info=p201_WECK--Tulpenglas-1000ml---SECHSERPACK.html&XTCsid=021d0494cd06247ca6698c34a37f3545

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Konserveringsapparat
« Svar #4 skrivet: 01 apr-07 kl 12:48 »
Till dess du får nån "apparat" som passar, kan du använda ugnen.
Ställ sådana glas som används i handeln för konserver, i ugnen fyllda, med locket löst på. När du tar ut det (med handskar) spänn locket lite, och låt svalna, locket försluter lufttätt.

Jag har testat detta med framgång.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huckelberry Finn

  • Gäst
Re:Konserveringsapparat
« Svar #5 skrivet: 02 apr-07 kl 18:57 »
Läste på denna länk

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=9;action=display;threadid=207

Att man skulle andvända en tryckkokare när man konservera kött.
Är det vedertagen praxis eller går det med vanlig vattenkokare?

Jag har en tryckkokare hemma men utan termometer-hål.
Skulle man kunna prova att konservera med denna?

Hur viktigt är det att man ligger på exakt rätt temperatur?
eller måsste man bara ligga över en viss temperatur?


Finns det några bra böcker som berör konservering genom att
"koka in" på vanligt sätt och/eller med tryckkokare?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Konserveringsapparat
« Svar #6 skrivet: 02 apr-07 kl 19:24 »
Finns det några bra böcker som berör konservering genom att
"koka in" på vanligt sätt och/eller med tryckkokare?


Hej Huckelberry Finn

Det finns en utförlig beskrivning om inkokning här på forumet. Hoppas att den är till hjälp.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=46;action=display;threadid=13736

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huckelberry Finn

  • Gäst
Re:Konserveringsapparat
« Svar #7 skrivet: 03 apr-07 kl 21:26 »
Jo den hjälpte, extremt bra artikel.

Det enda jag saknade var info om tryckkokare, för de gamla konserveringsapparterna med termometer i locket jobbar väl inte under tryck?

Någon som vet mer om Tryck-inkokning?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser