Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader på större gårdar  (läst 2473 gånger)

JagArJag

• Småland
Kostnader på större gårdar
« skrivet: 23 jan-15 kl 16:24 »
När man planerar och funderar för framtiden skulle det vara intressant att få lite bättre koll på alla kostnader, i allafall dom större.
Ni som äger eller på annat sätt vet lite om kostnaderna på lite halvstora gårdar, runt 100 djur tex, får gärna skriva kort om det,
Tex antal kubik diesel, kg frö till vall, säd osv, el, försäkringar, veterinär, husdjursfötening för rådgivning osv.
Om ni pressar rullar vore det intressant att veta vad det kostar er att leja bort, eller vad nät och plast kostar när ni pressar själv?
Klarar ni er på eget gödsel eller måste ni köpa?

Främst nötkött som är intressant men för mig som jämförelse (och andra som funderar) är även nöt/mjölk intressant att läsa om.
« Senast ändrad: 23 jan-15 kl 16:32 av JagArJag »

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Kostnader på större gårdar
« Svar #1 skrivet: 29 jan-15 kl 19:50 »
Skaffa ett konto på agrowaise. Där får man reda på en väldig massa saker
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 29 jan-15 kl 21:51 »
Skaffa ett konto på agrowaise. Där får man reda på en väldig massa saker

Menar du
http://www.agriwise.org/
?

Årsabonnemang från 6000 kr och uppåt för företag. Naturbruksgymnasier kommer undan med hälften.

JagArJag

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-15 kl 11:48 »
Ja så stora kostnader är mycket för mycket för information.

Ingen som kan bidra med lite kostnader från er egen verklighet?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 feb-15 kl 12:41 »
Ingen som kan bidra med lite kostnader från er egen verklighet?

Har du inga bönder i din närhet du kan prata med? Du får ju inga svar här för det finns nästan inga bönder på forumet.
De bönder jag träffar är väldigt pratsamma.

När jag köpte korn senaste så beklagade han /bonden sig över hur mycket gödsel det blir och du frågar ju här ovan om man måste köpa gödsel… Gissar att svaret är nej.
Plast till ensilagebalar kostar ca 30-50kr balen vilket även står att läsa lite överallt. Att leja in för få balar gjorda verkar kosta ca 100-150kr/ balen beroende på hur mycket du ska ha gjort.

Det är lite otydligt i din post om du menar att du vill veta hur många kg frön det går åt per hektar mark, eller om du vill veta hur mycket det kostar att köpa in vallfrön? Samma sak med veterinär, vill du veta hur mycket det kostar per timme, eller hur ofta man får ta ut veterinär i snitt om man har 100 djur?
Skriver du mer specifika frågor tror jag du får bättre svar.

JagArJag

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 feb-15 kl 14:44 »
Inga stora tyvärr, bara småbönder och den storleken på verksamhet har jag hyffsad koll på nu.
Träffar bönder från andra ställen ibland och då passar jag självklart på att fråga några saker, jag håller med dig om att dom flesta är pratsamma vilket är väldigt trevligt :)

Jo det finns ju tyvärr inget forum där det finns många bönder med lite större verksamhet, dom har väl fullt upp med verksamheten kan jag tänka mig.

Ang kg och frö så tänker jag mig att det är hjälpsamt att veta hur många kg det går åt per hektar, och vad frö kostar per kg. Och frågan gäller både vall och spannmål. På det stet är det lätt att räkna ut hur mycket det kostar per år att köpa frö för dom åkrar man har beroende på antal hektar och hur ofta man plöjer om åkrarna.
Tack för att du säger till att jag formulerat mig oklart, då blir det såklart svårt att svara.

Ang veterinär så är det generellt per år vad man får räkna med för kostnader. t.ex. om en större gård får ringa in veterinären 10 ggr per år och varje besök kostar 1500:- så blir det 15000 per år generellt. Eller om någon upplever att veterinär måste ringas in en gång på 30 djur per år? Jag vet inte, men någon hjälp vore intressant.

Ang diesel så är det ju tyvärr en stor kostnad så det vore intressant att veta hur många kubik det går åt totalt på ett år för en lite större gård. Sen hur mycket det går åt till varje verksamhet (sprida gödsel, plöja, skörda osv) är såklart snudd på omöjligt att säga, och egentligen inte jätteintressant för mig eftersom det är totalkostnaden på diesel som är det intressanta. Sen skiljer det självklart beroende på vad man har för traktor och hur man kör och hur ofta man plöjer osv osv. Men man får ett litet humm i alla fall.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 02 feb-15 kl 15:05 »
Jodå visst finns det forum där det hänger mycket lantbrukare. På Facebook finns tex forumet " Lantbrukare som har fått nog" men de har stängt gruppen så att man inte ser den pga av att admin och många som hänger där fått utstå hot från diverse folk som är mot djuruppföding och konventionellt jordbruk.
hel del folk där som odlar ekologiskt och även en del vegetarianer, men då är det vettigt folk som kan ta en diskussion och som inte hotar folk. Dvs en hel del folk fr extremaste djurrättsaktivisterna etc har blivit portade från forumet.med all rätt.

Ingen ska behöva bli hotad till livet liksom även om den inte har samma åsikt som en själv.

Tyvärr så faller ibland en del på det forumet offer för förträngd tramsighet och ibland har det varit lite väl mycket bilder av lättklädda damer som klänger på nya glänsande traktorer.

Men ofta diskuteras det nyttiga och intressanta lantbruksrelaterade saker i all sämja.

Jag hänger runt rätt mycket på det forumet och ingen admin har slängt ut mig ännu trots att jag ibland förfäktar lite obekväma åsikter, men jag gör det alltid på ett artigt och sakligt vis.
Säkert finns det även andra forum med lantbrukare bara man letar runt lite.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

JagArJag

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 feb-15 kl 15:36 »
Jodå visst finns det forum där det hänger mycket lantbrukare. På Facebook finns tex forumet " Lantbrukare som har fått nog" men de har stängt gruppen så att man inte ser den pga av att admin och många som hänger där fått utstå hot från diverse folk som är mot djuruppföding och konventionellt jordbruk.
hel del folk där som odlar ekologiskt och även en del vegetarianer, men då är det vettigt folk som kan ta en diskussion och som inte hotar folk. Dvs en hel del folk fr extremaste djurrättsaktivisterna etc har blivit portade från forumet.med all rätt.

Ingen ska behöva bli hotad till livet liksom även om den inte har samma åsikt som en själv.

Tyvärr så faller ibland en del på det forumet offer för förträngd tramsighet och ibland har det varit lite väl mycket bilder av lättklädda damer som klänger på nya glänsande traktorer.

Men ofta diskuteras det nyttiga och intressanta lantbruksrelaterade saker i all sämja.

Jag hänger runt rätt mycket på det forumet och ingen admin har slängt ut mig ännu trots att jag ibland förfäktar lite obekväma åsikter, men jag gör det alltid på ett artigt och sakligt vis.
Säkert finns det även andra forum med lantbrukare bara man letar runt lite.

Jo det är ett ställe som det finns bönder på, det är dock inget forum som t.ex. detta är, dvs där det finns många olika ämnen, och trådar i respektive ämne.
Det på facebook är en grupp där bönder och andra är medlemmar, och där det diskuteras lantbrukssaker, det blir skillnad.
Det skulle bli jobbigt om det i den grupper diskuterades alla olika ämnen som diskuterades på ett forum eftersom allting visas i en lång lista.
Men visst går det att fråga saker och diskutera saker där också, men som sakt inte i samma omfattning som här.

Ek

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-15 kl 17:04 »
Antar att jag stämmer in rätt bra på din beskrivning. Ca 100 nöt som kommer bli fler.. och tjugo tackor. Jag har sett dina frågor förut men inte svarat då jag är för lat att kolla i bokföringen mer exakt. Men nöjer du dig med ungefärliga siffror så . Fakturan från maskinstation för pressning var på nittotusen ca 600 ensilage 300 hö halm ca 50 en del halm blev förstörd. Ingick en del fastgödselkörning med ca 6000. Plast köper jag själv ca 20000. Tror jag gör åt ca 3 kubik disel vilket nog är rätt lågt. Vallfröet är svindyrt ca 50 spänn kilot *23 kilo per hektar krav. Sår nog igen ca 5-7 hektar om året. Spannmålsutsädet kommer jag inte ihåg vad jag gav för. Vetrinär går nog till ca 1500-2000 per gång 2-3 gånger per år. Men dom stora bitarna är räntor och arrenden. Maskinkostnaderna är inte så kul heller men kan variera mellan åren. En annan tung bit är byggnationer här byggs varje år...

JagArJag

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-15 kl 18:42 »
Antar att jag stämmer in rätt bra på din beskrivning. Ca 100 nöt som kommer bli fler.. och tjugo tackor. Jag har sett dina frågor förut men inte svarat då jag är för lat att kolla i bokföringen mer exakt. Men nöjer du dig med ungefärliga siffror så . Fakturan från maskinstation för pressning var på nittotusen ca 600 ensilage 300 hö halm ca 50 en del halm blev förstörd. Ingick en del fastgödselkörning med ca 6000. Plast köper jag själv ca 20000. Tror jag gör åt ca 3 kubik disel vilket nog är rätt lågt. Vallfröet är svindyrt ca 50 spänn kilot *23 kilo per hektar krav. Sår nog igen ca 5-7 hektar om året. Spannmålsutsädet kommer jag inte ihåg vad jag gav för. Vetrinär går nog till ca 1500-2000 per gång 2-3 gånger per år. Men dom stora bitarna är räntor och arrenden. Maskinkostnaderna är inte så kul heller men kan variera mellan åren. En annan tung bit är byggnationer här byggs varje år...

Tack så mycket. Det behöver inte alls vara exact, det kommer ändå att skilja av olika anledningar. bara jag fick ett hum är jag nöjd.
Du har köttdjur? (inte mjölk?) får dom något annat än grovfoder? Vad kostar kraftfodret eller liknande i sånnafall? Och hur mycket få dom per dag?

Räcker den gödsel du får från installningsperioden till alla åkrar eller köper du också? Du kanske har urinbrunn och får en del där också som boostar vallväxten?

Hur mycket mark har du? vall respektive bete? (spannmål är runt 6 hektar som du plöjer anar jag)

Jo maskiner, mark och byggnader kostar massor, men där kan det ju variera så mycket beroende på vilka förutsättningar man hade att bli ägare till gården så det ger inte så mycket att fråga hur andra har det.

Ek

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 feb-15 kl 20:22 »
Nej jag köper inget kraftfoder egen spannmål. Odlar ca 10-15 hektar spannmål hälften sås igen varje år. Odlar havre korn och ärter antingen ihop med havre eller korn. Nytt för i år är vete ska bli spännande. total areal är ca 120 hektar åker och bete varav 30 är naturbete. En del åkermark betas med. Små skitåkrar som ligger dumt till mestadels. Även en hel del återväxt betas med beroende på hur mycket gräs förstaskörden ger. Jag har både djupstögödsel och flytgödsel. Den räcker inte till all areal är i regel äldre vallar och mossmarker som får flytgödslen. Sorgebarnet är spannmålen får den ingen gödsel blir det dåligt får den blir svinmållan väl bra..Ja jag har ekoodling som du förstår. Inget självklart val. Spannmålen går till slaktdjuren inget till korna.

JagArJag

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-15 kl 21:59 »
Tackar för dina svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
torpjens, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser