Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hyllor i växthuset  (läst 3524 gånger)

milda matilda

• Småland
hyllor i växthuset
« skrivet: 21 jan-15 kl 21:43 »
Någon som har en smart  lösning med hyllor i växthuset. sniglarna äter upp småplantorna när de står direkt på backen.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: hyllor i växthuset
« Svar #1 skrivet: 21 jan-15 kl 23:23 »
Vägghängda? Eller häng dem från taket kanske?
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

milda matilda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 20:13 »
Jag har kollat vad som finns på marknaden, men de är dyra!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 20:35 »
Enklaste möjliga träbockar och brädor på dessa.   

Men inte nödvändigtvis.

YLVA:)

• faveroller katter kochin
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 20:54 »
annars tycker dom inte om fårull om du hat tillgång till det
tanken är en plats där allt växer

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-15 kl 21:12 »
jag har inget direkt på marken,i mitt växthus har jag byggt bord i bekväm arbetshöjd (ca 80 cm) för att enkelt kunna jobba med plantorna.
Enklaste är som skogsvilde säger,bockar o några brädor.
på sommaren fäller jag ihop borden och har växthuset som tomathus där tomaterna odlas i baljor.
Å andra sidan har jag aldrig sett sniglar i växthuset då golvet består av grov singel,ett material sniglar inte gillar att kravla på. Ulf

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-15 kl 21:24 »
Enklaste möjliga träbockar och brädor på dessa.   

Så har jag det, bockar (Bauhaus) för 50 sek/st och en gammal garderobsdörr. Man tar vad man har ibland.

Inomhus har jag en byggskiva som delats på mitten för att dra brätten.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 15 feb-15 kl 09:07 »
Har man en växthuskonstruktion med fria reglar i taket kan man hänga t ex balsnören från dem som får hålla upp odlingsbrätten. Två snören till varje brätte. Det blir ljust och fint för småplantorna och dessutom snigelfritt.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 11 mar-15 kl 10:54 »
Jag har en liten lagerhylla i metall (zink?) fån Ikea som jag satt in i mitt lilla växthus. Tror den kostade en hundring. Den rymmer mycket utan att ta så stor plats. Annars kan man ju plocka ut den över sommaren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mammas trädgård

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 apr-15 kl 15:05 »
Vi har ett hemmasnickrat växthus av träreglar och armerad presenning (genomskinlig med vitt rutnät, köpt på Harald Nyborg). I reglarna har vi satt Ikeas Ekby Gällö vägg-gavlar som vi satt lagom breda träskivor/plankor i eller två smalare plankor så brickorna med småplantor kan stå på dem. Varannan planka ligger lite omlott ovanpå de andra. Ger tre våningsplan med hyllor. Undertill sätter vi bockar med bredare skivor på, tills det är dags att sätta tomatplantorna där. Fungerar jättebra och är flexibelt - bara att dra bort plankorna på "väggarna" när de inte behövs längre och vägg-gavlarna kan sitta kvar ändå och är inte i vägen för tomatplantorna - har t.o.m haft små chiliplantor överst då tomaterna inte varit så höga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser