Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkigt..  (läst 4111 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Tråkigt..
« skrivet: 30 mar-07 kl 14:28 »
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=37798

Det här får mig att må illa o deppa ihop över många travhästars öde.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Johone

• Gäst
Re:Tråkigt..
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 19:22 »
Ja,tråkigt!!
Svårt att förstå att det förekommer.
...men bra att det uppmärksammas!

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 20:14 »
Det tråkiga med travhästar är att de inte har mycket värde om de inte presterar på banan. Vissa har tur och får väldigt kärleksfulla hem, men de som har otur kan ju hamna var som helst >:( Jag tror att problemet är att det produceras för många. Det är ju till och med många som slaktar fullt friska travare för att de inte blev så bra som ägaren hoppats på(jo jag vet några fall). Det kan väl iofs vara bättre än att de ska bli misskötta, men det bidrar ju till att hålla ner värdet på rasen. Något som är positivt är att kallblodstravare tycks få lite högre status ioch med att den akademiska ridningen sprider sig, och kallblodstravare fått ord om att vara lämpade för denna ridform. Jag tycker att det borde finnas lite mer intresse av att marknadsföra travhästar även på andra områden än trav. Det finns ju många som är jättetrevliga ridhästar! Många varmblod har ju töltanlag också, så det kunde ju vara ett alternativ till raser som saddlebreed?! Jag minns en "häst till salu" annons för ca tio år sen. Ett varmblod som var tävlad med placeringar msv hopp och lätt a dressyr, pris elva tusen. Även om det är länge sen så skulle ett halvblod med motsvarande meriter inte ha sålts för under femti.. Nej fram för att ge travare högre status!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-07 kl 23:48 »
Usch ja. Jag säljer ALDRIG  mina " gamla" travare under 10 tusen. No way! Dom som ligger särskilld varmt om hjärtat går inte under 15! Dels för slakt transporters skull men även för att jag ska veta att dom värdesätts men inte minst för att det inte ska gå o göra bisnes på dom. Typ sälja vidare som "utbildade. " Har jag noggrant valt ut stället så ska dom stanna där. Punkt slut!
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 23:49 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-07 kl 23:51 »
Jag har nyligen sett flera annonser med varmblod för 20-40 000kr.

En sak till.. i min värld heter dom travare när dom är det, sen kallas dom varmblod ;)

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 31 mar-07 kl 19:57 »
Jag har nyligen sett flera annonser med varmblod för 20-40 000kr.

En sak till.. i min värld heter dom travare när dom är det, sen kallas dom varmblod ;)

Gällde de priserna aktiva travare, eller varmblod för ridning? Jo, jag tycker dina benämningar är adekvata, men de kanske inte är tillräckligt etablerade? Varmblod är ju dessutom väldigt olika. Vissa kan vara väldigt lämpade som ridhästar, medan andra inte har exteriören. Några grannar till mina föräldrar har några varmblodshingstar de fött upp, en tvååring och en treåring, halvbröder. De har båda en utmärkt exteriör för ridning. Jag skulle tippa att de båda skulle ha mycket lätt för samlande arbete. Treåringen har de kört in i ganska nyligt, tvååringen är ännu inte körd. Jag tycker att man ser väldigt tydlig förändring på treåringens kropp sedan han började köras, nu ser han mer ut som en "travare". Jag tycker att det skulle vara ett intressant projekt att ha ett varmblod som inte är körd alls, och jobba med samlande arbete parallellt med travträning och se ur resultatet skulle bli. Ridträning behöver ju inte vara speciellt kvalitativ bara för att man sätter på sadel och ryttare.. Dessutom är det inte många ryttare som jag sett som verkligen kan jobba med samling på ett vettigt sätt, många böjer bara halsen på hästen. Jag kan tippa att många ger upp om en fd travare bara för att det kräver en del att "muskla om" hästen.. En häst som endast är "travkörd" är ju musklad för det, och dessutom är den ju van vid den typen av arbete. Det kräver ju en hel del både tid, kunskap och arbete att bygga upp en sådan häst för att bära ryttare. Jag har själv haft en häst som var väldigt felaktigt musklad (visserligen hbl/fbl, men ändå) pga fel sadel, så jag har vissa erfarenheter av att bygga upp en vettig muskulatur.. Och jag har lärt mig en hel del på vägen. Den hästen har mkt av fullblodets "löpkropp" och enligt mitt öga faktiskt sämre exteriöra förutsättningar att bära ryttare än grannarnas varmblod, men samlar sig till piaff när jag tömkör. Hm, nu blev detta inlägg väldans oredigt, men jag har länge haft en fundering om det skulle gå bättre för fd travare om de fick en periods träning och utbildning innan de säljs som ridhästar. Inte så att de behöver vara avancerat utbildade, men så pass att nästa ägare inte ger upp inför uppgiften att omskola. En häst som börjar ridas direkt av en okunnig ryttare riskerar nog att säljas vidare rätt fort..

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-07 kl 21:12 »
Ja, nu är det travare till ridhästar vi snackar om!

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 31 mar-07 kl 21:37 »
Flåt att jag tog tråden OT, jag går väl igång lite på detta att vissa hästar ska anses mer eller mindre värda pga ras istället för att se till varje individs möjligheter och begränsningar.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-07 kl 21:51 »
Eller hur!

Inte särskillt OT, det var ju precis vad det handlar om!

Jag tycker att du har en poäng med att det är vettigt att dom är lite utbildade innan dom säljs som ridhästar. Nu är mina redan en bit på väg när dom säljs..jag är inte helt tappad bakom vagnen i sadeln heller.. O jag skulle aldrig sälja en travare till ridhäst som inte har förutsättningar för det!

Ja, vet inte varför en travare borde vara helt perfekt att rida när dom slutar sin travar karriär. Vad är skillnaden mot en oinriden halvblod? Dom är inte så strålande att sätta upp en nybörjare på heller, men då är det ingen som skyller på hästen!

Precis som du säger så är det svårt för en travtränad häst att utföra ridövningarna, men det är faktist precis lika svårt tvärom!!!

Jag vill bara veta var dom ska bo. Är lite skeptiskt till dessa som tar emot travhästar och skolar om o säljer vidare... :-[

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 31 mar-07 kl 22:41 »
Grejen är väl lite den att ett oinridet halvblod sällan hamnr i händerna på en ovan ryttare. Att travare hamnar där efter avslutad karriär beror väl på det låga priset, folk tycker att de "har råd" att misslyckas :-\. Nu menade jag ju inte att du skulle vara "tappad bakom vagnen" gällande ridning. Det finns ju många travare som hamnar rätt också, och kan fungera väl under många år. Men man ser ju trots allt då coh då fd travare som far runt som blådårar på nån ridbana med en ryttare som knappt kan styra hästen. Då tror jag att risken är överhängande att hästen snart säljs vidare, kanske till nån lika okunnig..

Jag förstår dock din skeptis mot folk som utbildar travare och säljer vidare. Det finns helt inte tillräckligt mycket att tjäna på att utbilda och sälja vidare. Jag menar, prisskillnaden på ett välutbildat varmblod jämfört med ett som kommer direkt från banan är inte tillräckligt stor för att det ska löna sig. Min idé är väl snarare att ha nån form av sammarbete mellan trav och ridfolk(obs! kunnigt sådant!!), som syftar till att ge hästarna bättre förutsättningar efter karriären. Du skriver att det är svårt för en "ridtränad" häst att travträna, eller missförstår jag dig? Jag har funderat över huruvida det är möjligt att hålla en travhäst i tävlingskondition och samtidigt hålla en grundmuskulatur som gör att den är redo att bära ryttare. Jag har jobbat väldigt mycket med "dressyrarbete" på töm med min pålle, och tycker att det är ett utmärkt sätt att få hästen att slappna av och sedan komma till samling. Dessutom har man ju bra överblick på hus hästen använder sin kropp. Jag har alltid sett till att bygga upp en grundmuskulatur innan jag satt mig upp! Min erfarenhet av min egen häst (som har lätt att få god kondition, svårare att sätta muskler) är att det är fullt tillräckligt att tömköra en till två gånger i veckan för att han ska muskla sig, förutsatt att foderstaten är balanserad förståss! Vad tror du som travkunnig om ett sådant arbete? Jag har i alla fall svårt att tro att det skulle sabotera travkarriären, men jag är ju inte insatt i trav..
« Senast ändrad: 31 mar-07 kl 22:49 av drömmare »

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 31 mar-07 kl 22:47 »
Förresten så kan de ju användas till mer än ridning. En barndomsvän till mig hade en fd travare. De red väl mest på honom, men varje jul lastade de honom, och for hem till villaområdet och körde runt grannskapets ungar med rissla och bjällerkrage, gissa om det var uppskattat! Han var till glädje fram till 25 års ålder, då han blev plötsligt sjuk och fick avsluta sina dagar hemma i stallet. Heder åt en så mångsidig trotjänare!

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 31 mar-07 kl 23:22 »
Som sagt.. saken är den samma åt båda hållen..
Visst saboterar det inte karriären..men det tillför lika lite som att träna en häst för dressytävling genom att träna till trav. Förstår du?

Jag tror det är så att om man inte är insatt så kan man aldrig föreställa sig mängden träning som en travhäst får jämfört med ridning. Att jämföra en ridhäst med en travhäst träningsmässigt är som att jämföra elitidrottare med skolungdomar. Eller nåt liknanade.

Jag har tränat och tävlat mycket inom ridning också. Ett hårt träningspass med dressyr är uppvärmning för en travhäst.
Vi värmer upp travarna ungefär 1 mil i ett tempo som en vanlig ridhäst aldrig kommer upp i när man rider normalt.  Sedan skrittas dom ca. 5-10 min. Sedan är det 6 X 1 km ett tempo av 1.40 min per km. Avslutningsvis 2-4 km jogging och lite skritt på det.
 Låter det mastigt? Det är grundträningen. ;) Det genomför 2 åringr utan att blinka.

Så visst finns det saker att göra med travhästar, men det ger nog bara nåt för psyket.

Härligt med positiva saker om gamla travhästar också! Det finns ju faktist!!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 mar-07 kl 23:54 »
Visst saboterar det inte karriären..men det tillför lika lite som att träna en häst för dressytävling genom att träna till trav. Förstår du?

Jag tror det är så att om man inte är insatt så kan man aldrig föreställa sig mängden träning som en travhäst får jämfört med ridning. Att jämföra en ridhäst med en travhäst träningsmässigt är som att jämföra elitidrottare med skolungdomar. Eller nåt liknanade.

Jag har tränat och tävlat mycket inom ridning också. Ett hårt träningspass med dressyr är uppvärmning för en travhäst.
Vi värmer upp travarna ungefär 1 mil i ett tempo som en vanlig ridhäst aldrig kommer upp i när man rider normalt.  Sedan skrittas dom ca. 5-10 min. Sedan är det 6 X 1 km ett tempo av 1.40 min per km. Avslutningsvis 2-4 km jogging och lite skritt på det.
 Låter det mastigt? Det är grundträningen. ;) Det genomför 2 åringr utan att blinka.

Så visst finns det saker att göra med travhästar, men det ger nog bara nåt för psyket.

hej tessimoliis!

jag har köpt 1st travare i mitt liv för att rida på/skola om .
 leppa d  är en fransk travare.svart ,stor,grov och rektangulär i kroppen. henne lärde jag skritta lugnt på lång tygel,trava normalt,passa och att galloppera rent,hon va suverän. köpte henne för 10.000 och sålde för 15.000 efter 3månaders intensivt arbete.

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 01 apr-07 kl 20:14 »

;D ;D Huvudet på spiken. Jag vet inte hur många gånger jag förfärats av hästägare (både ridfolk och travfolk) som utfodrar sina hästar som om de skulle utfära"hårt" arbete, när de definitionsmässigt knappt kommer upp till "lätt". Definitioner tagna från slu:s kompendium om utfodring, där "lätt" arbete innebär ridning/körning i 1-3 timmar/dag i alla gångarter..

Mina erfarenheter av trav och travfolk kommer från att ha delat stall och rid/körvägar, och av de jag känner till så är det inte många som kommer upp i den träningsmängd du beskriver. De senaste jag delat stall med körde sin häst (då två och ett halvt år) ca fyra gånger i veckan, och oftast ca 45 minuter. Och det klassade de som hårt arbete. Min häst hade heller inga större problem att hänga med bakom deras vagn, även om han var relativt otränad då. Dock fick jag väldigt mkt mjölksyra i låren efter en halvtimma i trav ;D

Jag har aldrig tränat en häst för tävling, av den enkla anledningen att jag inte har något som helst tävlingsintresse. Mitt intresse är snarare friskvård än elitträning! Att kunna rida ut i skogen är för mig det ultimata. Dressyrarbete ser jag som grunden för att bygga upp hästen så att den kan bära ryttare utan att ta skada. Vissa hästar har en exteriör och ett rörelsemönster som gör att de klarar detta utan så mycket arbete, medan andra kräver kontinuerligt "underhåll". De hästar jag har haft är goda exempel på dessa motsatser. Gammelstoet, hbl med polsk härstamning är en robust dam som alltid varit sund och välmusklad även utan dressyrarbete. Hennes avkomma är raka motsatsen. Blir han stående ett tag tappar han "överlinjen", dvs den bärande muskulaturen ganska snabbt. Han behöver byggas upp innan man sätter sig upp, annars får han lätt ont i ryggen. Den typ av arbete jag använder för att bygga upp honom är tömkörning, oftast enbart 20 min åt gången, och i lungt tempo. Det är samling jag koncentrerar mig på (förutsatt att hästen är avslappnad! annars får man ju börja med det!). Skritt och trav till att börja med. Samling åtföljt av avslappning. Några steg i piaff följt av en längning av steget - frammåt nedåt - åter resning/samling ett par tramp till. När han har byggt upp styrkan arbetar jag även i galopp. Då menar jag så pass samlad galopp att jag går bakom, inte springer! Här handlar det om styrketräning, inte kondition. Jämför med människor: De som styrketränar för att bygga up muskulatur lyfter tungt med få repetitioner, och håller således inte på så länge åt gången.

Min tanke gällande travhästar var inte riktigt att tillföra så mycket till travträningen (det gör man aldeles säkert bäst just genom travträning ;)), utan snarare att ge hästen en grundmuskulatur som underlättar för hästen att ridas när den dagen kommer. Så, mer en undran om det skulle störa travtränigen om hästen skulle tömköras ca 15-30 min, 1-2 ggr/vecka. Och kanske få vänja sig att ha ryttare på ryggen, lära sig lite grunder bara. Mitt sätt att arbeta innebär att själva uppbyggnadsarbetet sker på töm och inte under ryttare. Mest av den enkla anledningen att det är det jag kan bäst, och jag har utvecklat ett visst "öga" för det. Dessutom är det så himla roligt när man verkligen ser hästens framsteg, att den blir starkare och klarar mer!

Jag har även ett sorgligt exempel på ett varmblod som inte hade nån grundmuskulatur när han blev ridhäst. Han var välskött och ompysslad på alla vis, men fick aldrig bygga upp en vettig muskulatur. Detta ledde till spänningar, som i sin tur ledde till skador. De fick till slut ta bort hästen. Jag tror att om den hästen hade fått bygga upp sin muskulatur ordentligt så hade han levt i högsta välmåga idag. Detta gäller ju inte bara travare, utan många halvblod rids ju också helt tokigt, får skador och döms ut, bara så att ryttaren skaffar en ny häst som håller ett per år. Har sett en del riktiga skräckexempel på kvalitetstävlan för fyraåriga hbl.. Tycker fö att hbl-aveln håller på att spåra ur. Hbl är numera inte speciellt sunda, utan hästar som verkligen kräver kvalitativt grundarbete för att hålla.

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 01 apr-07 kl 20:17 »
hej tessimoliis!

jag har köpt 1st travare i mitt liv för att rida på/skola om .
 leppa d  är en fransk travare.svart ,stor,grov och rektangulär i kroppen. henne lärde jag skritta lugnt på lång tygel,trava normalt,passa och att galloppera rent,hon va suverän. köpte henne för 10.000 och sålde för 15.000 efter 3månaders intensivt arbete.

Ja, har man sinne för affärer kan man göra pengar över allt. Min karl köpte sig en gammal bil för 6000, körde den tre veckor och sålde den sen för 9000. Rätt skaplig förtjänst. Men det var ju en bil. Att sälja en häst kan ju vara förknippat med mer bekymmer om var hästen kommer att hamna i framtiden, så rätt många som bryr sig om sin häst är inte så villiga att sälja till en som säljer vidare..

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 apr-07 kl 20:50 »
Ja. Det är inte ovanligt att man ridtränar travhästar. Men oftast inte direkt dressyr.

Visst vore det en fin tanke att tömköra hästen ibland. Men det kräver att man kan och vet vad som ska åstakommas. Nämn tömkörning för en travgubbe o du blir utskrattad  ;) Då tänker dom på tömkörnng som inkörning. :D

Samma med longering. Det sysslar man inte med . Inte jag heller för den delen.

Visst finns det hundra sätt att träna travhäst, precis som allt annat. Det som jag beskrev är rätt presentativt, har jobbat med travhästar hela mitt liv och uppfödd med det och även tränat professionellt i många år.

Numera är jag nöjd med lite promenadridning pga. småbarn hinner jag inte lägga ner mig på träning. Varken trav eller ridning!

Travaveln börjar vara motsatt.. hästarna börjar bli så rentravande att snart tränar dom sig själva. Ibland undrar jag om vilken idiot som helst kan träna travhästar. ;) Bara man har stålar att köpa en riktig välstammad häst. Så var det inte förr.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 01 apr-07 kl 21:21 »
Visst vore det en fin tanke att tömköra hästen ibland. Men det kräver att man kan och vet vad som ska åstakommas. Nämn tömkörning för en travgubbe o du blir utskrattad  ;) Då tänker dom på tömkörnng som inkörning. :D

Det är jag väl medveten om, och det gäller oftast samma förhållande i ridkretsar. Inte många som fattar att man faktiskt kan använda tömmar på olika sätt.. ::) Själv halkade jag in på det hela då min häst hade hemska ryggproblem pga en sadel som inte passade. Att åtgärda ryggproblemen gick ganska fort, att hitta sadel tog två år.. På den tiden han jag öva en hel del bakom tömmarna! En inspirationskälla har varit en video i ämnet singerad fyrspannskusken/körtränaren Anders Eriksson. Hästvärlden verkar vara ganska konservativ, och nymodigheter verkar tas emot med en hel del skepsis, oavsett vilken gren man håller på med.  Så det är nog inget man förändrar i brådrasket heller.. Dock vidhåller jag att det är en både effektiv och skonsam träningsmetod för den som vet vad han/hon gör!

« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 21:24 av drömmare »

Elektra

« Svar #17 skrivet: 09 apr-07 kl 08:54 »
Visst är det tråkigt med många travares öden, men helt ärligt så är det bättre att en travägare tar sitt ansvar och ser till att hästen avlivas än skänks bort till kreti och pleti och riskerar att vanvårdas eller hamna på en slakttransport till Italien. Kan man inte skaffa ett garanterat bra hem hos någon som man antingen känner väl eller som kan lämna goda referenser så är iaf avlivning det bästa i mina ögon.

Tömkörning är heller inga nymodigheter inom ridningen, snarare gammal kunskap som hamnat på undantag och som börjat dammas av igen. Visst är det mycket konservatism inom hästvärlden, men mycket går igen och är snarare väl beprövad kunskap som nästan dött ut i samband med avhästningen inom jord- och skogsbruk och armén. Det är med andra ord lite som är nytt under solen.  8)

För övrigt så är det här väl ett forum för brukshästar och jag räknar inte in travare dit.  ::)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 18 apr-07 kl 07:29 »
Antagligen får många både djur och människor sitta emellan när det kommer mycket pengar in i bilden...

- Drömmare:  Kan Du tipsa mig om hur jag får tag på videon?  Verkar helkul.  Min far brukade "rida tandem" (Du sitter på den bakre hästen) och ibland tolka på skidor efter en häst som han själv körde.  Det vågade jag aldrig försöka...  Så visst finns det varianter!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Norrsken

• -
« Svar #19 skrivet: 18 apr-07 kl 16:01 »
Antagligen får många både djur och människor sitta emellan när det kommer mycket pengar in i bilden...

- Drömmare:  Kan Du tipsa mig om hur jag får tag på videon?  Verkar helkul.  Min far brukade "rida tandem" (Du sitter på den bakre hästen) och ibland tolka på skidor efter en häst som han själv körde.  Det vågade jag aldrig försöka...  Så visst finns det varianter!

Tror jag köpte den på hööks. Jo, det ÄR helkul! Speciellt när man börjar få blick för när hästen verkligen jobbar på rätt sätt! Då ser man också nyttan med det hela! Rida tandem skulle jag dock inte ge mig på. Jag tycker att det är fullt tillräckligt att koncentrera mig på en häst i taget..  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser