Om jag vill hålla en etablerad hönsras, hur går det till, rent praktiskt? Jag vet hur man håller en hönsflock, men vad blir det för skillnad om man ska försöka hålla renrasiga avelshöns som man sedan kan sälja och kanske ställa ut? Jag föreställer mig att man agerar enligt följande steg, rätta mig där jag har fel:
1) Man skaffar en tupp och några hönor (5-10 st, en normal flockstorlek), där alla individer följer rasstandarden bra.
2) När de börjar få ägg så säljer man dem som avelsägg (om man inte vill själv vill ruva fram i kläckare, låta en höna ruva fram dem eller själv äta upp dem).
3) Om man kläcker fram nya kycklingar (ur kläckare eller från höna) så låter man dem växa upp, och sedan slår man ihjäl de som inte passar in i rasstandarden. Resten säljer man, låter gå kvar i flocken, eller äter upp.
4) Om man har tänkt ställa ut en tupp eller höna så börjar man träna den att stå i en bur. När den väl kan det så är det bara att ställa ut.
5) Det är okej att låta tuppen para sig med sina barn och barnbarn och barnbarnsbarn osv, men när man börjar märka tecken på inavel så är det dags att köpa en ny tupp.
Är det något jag missat?