Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  konvertera förgasarmotor till insprutning  (läst 4429 gånger)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
konvertera förgasarmotor till insprutning
« skrivet: 01 jan-15 kl 21:14 »
Enligt en bekant till mig skall det gå ganska enkelt att byta ut förgasaren till min bmc 1800 motor till en insprutning dels för bränsleekonomi och för bättre effekt skulle även ett brytalöst system hjälpa?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17409
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #1 skrivet: 01 jan-15 kl 21:20 »
Det finns en del olika singelpoint insprutare som skulle passa på din bil.
Och redan ett upphottad tändsystem gör sitt till oxå för bränsle ekonomin.

Men,   För att det skall vara lönt att göra något sådant så bör man vara säker på att motorn är i bästa möjliga kondition.
Kompresionstest, och blårökskontroll.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #2 skrivet: 02 jan-15 kl 09:37 »
Tack Skogsvilde för ett bra svar motorn har fått en (lättare renovering) toppen helt renoverad med slipade ventiler loppen honade nya kolvringar och vevstakslager så nu är det en helt lagom engelsk blårök som kommer ur motorn vid gaspådrag och inte den tidigare koleldade varianten. Ganska intressant.....jag har en motor stående den skulle man kunna helrenovera och varför inte få på en liten käck insprutning/ turbo också jäklar vilket roligt projekt......Varför kommer alltid sådana här tankar upp varför inte låta biljäveln vara som den är den fungerar ju.....visst är det konstigt.

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #3 skrivet: 02 jan-15 kl 09:55 »
En bra början brukar alltid vara att kolla att originalfördelaren fungerar som den ska - inte bara att brytare, kondensator mm är i ordning utan även att tändförställningsmekanismerna uppför sig som det är tänkt.  Det är mycket vanligt att saker kärvar eller att fjädrar har mattats ut med tiden, vilket kan göra att tändförställningskurvorna inte alls ser ut som om de borde.
Förmodligen finns kurvorna i verkstadshandboken för motorn, och det är ganska lätt att kolla dem med stroboskoplampa och en noggrann varvräknare. Om det finns vakuumtändförställning är det förstås bra att ha en vakuummätare och någon slags handpump också.
Har man inte kurvorna till hands så får man nöja sig med att kolla att centrifugaltändförställningen inte börjar gripa in förrän en bit över normalt tomgångsvarvtal. Typiskt är ca 1100 varv/min för en personbilsmotor från 70- eller 80-talet, något lägre för äldre motorer eller traktormotorer. Vakuumtändförställningen kan man kolla genom att suga med munnen i slangen till vakuumdosan och se att brytarplattan vrider sig snällt och fint utan tendenser att kärva eller haka fast. Det är också viktigt att den verkligen går tillbaka till ändläge varje gång vakuumet upphör.

Även om det inte är något större besvär att flytta över ett centralinsprutningssystem (t ex Bosch Mono-Jetronic eller GM P4) till motorn, så får man räkna med så mycket pyssel och "finlir" innan man får det att fungera perfekt, att man måste värdera sin arbetstid mycket lågt om man någonsin ska tjäna igen arbetet på sänkt bränsleförbrukning. Ska man göra ett sådant jobb bör man helst ta ett system från en motor med exakt samma cylindervolym för att få bränslemängden att stämma någotsånär. Centralinsprutningarna har ju som regel ingen luftmängdmätare utan mäter antingen gasspjällets läge eller undertrycket i insugningsröret för att, tillsammans med varvtalsinformation, beräkna hur mycket bränsle motorn ska ha.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #4 skrivet: 02 jan-15 kl 20:13 »
Tack för ditt inlägg Torbjörn faktum var att när jag köpte bilen drog den 1,5 liter milen vilket visade sig vara en obalans i fördelaren efter att en kunnig person balanserat eller vad han gjorde sjönk förbrukningen till 1 liter.efter som det är en tysk bil har den bosch fördelare,generator och zenith förgasare.Kanske den bästa affären är att investera i en ny förgasare eller en helrenovering av denna.Biltema hade en repsats till denna förgasare passat 73-76 och jag köpte någon liten nålventil och packningar någon gång i slutet på 90-talet tror satsen kostade 30 spänn.....   

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #5 skrivet: 02 jan-15 kl 21:37 »
Hej !
Oftast brukar torbjörn komma med fullödiga svar som är svåra att motsäga. Men jag vill gärna tillägga följande när det gäller att konvertera en förgasarbil till insprutning, så kan du nog glömma att din motor kommer att gå bättre/snålare utan en sk. mappning av styrdatorn ovavsett hur väl du väljer elektronik nära din motors spec.
Jag har pyssalat mycket med att konvertera förgasarmotorer ( opels cih) till insprutning. Då har jag använt mig av friprogramerbara eftermarknadssystem som är ganska användarvänliga. Trots att jag är ganska bra på motorer och datorer så går jag bet på att ställa in en motor mer än hjälpligt på egen hand !
Utan ska du få en motor att gå likvärdigt eller bättre/snålare än en frisk originalmotor måste du köra motorn/bilen bänk med en erfaren kille på att mappa elektroniska styrsystem.
Och att få en motor att gå bra tar minst 4 tim a 1000 kr plus ett billigt programerbart sprut/tänndning ca 7-8000.

Köpa ny bil kanske ??????

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #6 skrivet: 02 jan-15 kl 21:38 »
Dubbelpost !!
« Senast ändrad: 02 jan-15 kl 21:47 av MantaMania »

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #7 skrivet: 02 jan-15 kl 22:09 »
Det känns som man kan få en ny förgasare och en i reserv för mindre än dom pengarna nä.....Jag håller mig nog till originaluppsättningen och målet får vara att komma så nära dom 75 orginalhästarna som möjligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #8 skrivet: 02 jan-15 kl 22:16 »
Alternativet är att dieselkonvertera. Köp någon bil som är krockad eller sönderrostad och flytta över hela motorpaketet och växellådan.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #9 skrivet: 02 jan-15 kl 22:24 »
Hej Hans !
Det tycker jag låter vettigt !
Som du nu kanske inser är det vettigare att ge din motor en riktig genomgång.
Vad är det för bil, bmc....koja, rävlya, princsess? Vilken typ av förgasare?
Generellt bör du kolla/byta bränslefilter, luftfilter, olja, oljefilter, tändstift, brytarspetsar, ställa tändning......
Har din förgasare glappa spjällaxlar, leta efter bättre på skroten 😀

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #10 skrivet: 02 jan-15 kl 22:46 »
zenith förgasare.Kanske den bästa affären är att investera i en ny förgasare eller en helrenovering av denna.Biltema hade en repsats till denna förgasare passat 73-76 och jag köpte någon liten nålventil och packningar någon gång i slutet på 90-talet tror satsen kostade 30 spänn.....

Hmm, vad jag vet så är den enda Zenithförgasare som har förekommit på VW en märklig dubbelportsförgasare "2B2" som satt på tidiga 76'or med 1600-motor, både Golf, Passat och Audi 80. Det var tydligen en snabbfix för att klara 76 års avgasreningskrav, efter ett halvårs produktion gick man tillbaks till den Solexförgasare 35 PDSIT som användes tidigare, dock med lite annorlunda bestyckning.

Om du har tillgång till en avgasanalysator, allra helst en som man kan ha med i bilen under körning, så kan det vara intressant att kolla CO, HC och lambdavärde under några olika driftförhållanden (t ex tomgång, obelastad motor med 2500 varv/min, körning med jämn fart 40 och 80 km/h , fullgas med ca 3500-4000 varv/min t ex i en lång uppförsbacke).  Om allt är som det ska så bör man kunna vänta sig 2-3 % CO och max 500 ppm HC på tomgång , i de olika dellastfallen 0,5-1,5 % CO och högst 300 ppm HC , vid fullgas 3-6 % CO och ganska hög HC-halt. 

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #11 skrivet: 02 jan-15 kl 22:58 »
Haha Tobbe!
Utrustningen du beskriver finns garanterat inte på en VAG verkstad idag..😀
Bilen vi snackar om kan inte vara värd många spänn, låt TS serva kärran enl. ovan, åk och besikta, annars skroten 😓
Btw. Pratades det inteom en BMC ibörjan av tråden ???

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #12 skrivet: 02 jan-15 kl 23:03 »
Haha Tobbe!
Utrustningen du beskriver finns garanterat inte på en VAG verkstad idag..😀
Bilen vi snackar om kan inte vara värd många spänn, låt TS serva kärran enl. ovan, åk och besikta, annars skroten 😓
Btw. Pratades det inteom en BMC ibörjan av tråden ???

Fordonet i fråga nämndes i nån annan tråd härom dagen, det är visst någon slags Mercedes-skåpbil från 70-talet som märkligt nog har BMC-motor.
Är verkligen avgasanalysatorer så sällsynta? Jag har just nu fyra stycken...en av dem är dock en gammal som bara kan mäta CO.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #13 skrivet: 02 jan-15 kl 23:13 »
Nä Tobbe, men en som man kan ta med sig i bilen under färd tillhör nog modernare bilar med OBD.…..eller ??

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #14 skrivet: 02 jan-15 kl 23:21 »
Om man har med en växelriktare, helst en som lämnar sinusspänning, kan man hålla i stort sett vilken avgasanalysator som helst igång i bilen. Det finns också analysatorer för 12 V-drift eller med inbyggda batterier, men då börjar det röra sig om ganska moderna och dyra saker.


MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #15 skrivet: 02 jan-15 kl 23:35 »
Men då pratar vi om entusiaster eller företag som specialiserats på avgasanalys.Enklare grejor är tex en bredbandslambdamätare som tex jag har installad i min busbil, men det är ju långt ifrån en avgasanalysator.…


hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #16 skrivet: 03 jan-15 kl 09:56 »
Hmm Torbjörn nu blev jag lite osäker kanske var det en solex nåja .....Alla delar så som brytare,tändstift,filter,kamkjedja mm är bytta bilen fungerar alldeles utmärkt och jag vill aldrig i livet ha någon insprutning....den fanns också med en liten vidrig slö merceders disel som drar samma mängd bränsle och det är definitivt inget alternativ.Tack för svar ett projekt av denna typ riskerar dels att bli onödigt dyrt och att bilen blir stående alldeles för länge.

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: konvertera förgasarmotor till insprutning
« Svar #17 skrivet: 03 jan-15 kl 10:02 »
Men då pratar vi om entusiaster eller företag som specialiserats på avgasanalys.Enklare grejor är tex en bredbandslambdamätare som tex jag har installad i min busbil, men det är ju långt ifrån en avgasanalysator.…

Det finns mycket gott om begagnade avgasanalysatorer som står och skräpar här och var. Så gott som alla bilverkstäder har ju haft fyrgasmätare sedan slutet av 80-talet, och åtminstone på större märkesverkstäder och liknande kostar man på sig att köpa nytt vart tionde år eller så. Av de jag har så kommer en från en nerlagd bensinmacksverkstad, en från en yrkesskola och två från Bilprovningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser