Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kallskafferi  (läst 5269 gånger)

Örnnästet

• Östergötland
kallskafferi
« skrivet: 31 dec-14 kl 13:18 »
Hej!
Vi har så smått börjat bygga om och bygga ut ett gammalt torp. Mycket börjar falla på plats, men vi klurar på en lösning med kallskafferi. Allra helst med en del av skafferiet så kallt att vi helt kan skippa kylskåp. Eftersom vi kommer behöva ta till grävare för den nya byggnaden som ska sammanlänkas med torpet, så kan vi relativt enkelt lägga jordrör för kyld ventilation.

Tyvärr har vi inte möjlighet att lägga skafferiet åt norr. Det kommer att hamna med yttervägg åt väster, i ett mycket välisolerat utrymme på ca 2 kvm mellan det gamla torpet (i norr) och den nya byggnaden (i söder). Golvet i skafferiet kan läggas direkt på berggrunden som är knappt en meter nedanför golvnivån i gamla torpet/köket. Taket över skafferiet kommer bli ett sedum/grästak. Vi skulle optimalt behöva kunna hålla ca 6-7 grader i skafferiet.

Är det någon som byggt något liknande och fått det att fungera bra? Vad bör vi tänka på? Fallgropar? Etc. ???
Gott nytt till er alla!

krikav

• Hälsingland
SV: kallskafferi
« Svar #1 skrivet: 07 jan-15 kl 10:21 »
Flyttade till torp/villa i början av oktober.
Har ett skafferi med en ventil i ett hörn av köket, (söderväggen).
46meter jordrör la jag ned, två stycken parallella 110mm avloppsrör.

Såg till att det var lutning hela vägen ur, så att röret skulle kunna dränera bort kondens (bör dock inte vara något problem vintertid).
Rören går alltså ned för en slänt där huset är högst upp och intaget längst ned och längst bort ifrån huset.
Tejpade på filtervadd utanpå intagen på rören, verkar fungera bra!
Jag byggde ett jättefult tak ovanpå intagen för att det inte skulle komma snö på dem.

Hade hoppats på att självdrag skulle fungera på vintern, då luften skulle vara varmare i röret än utanför.
I oktober fungerade det inte, så jag satte en liten datorfläkt för att suga in luft. Då blev det kalas! Alltid under 10 grader i skafferiet.
Fläkten dog i november någongång, men då var det så kallt ute så att självdraget fungerade fint.
Nu har det blivit mildare väder och då fungerade skafferiet inte alls. Hade 15 grader där då och då.

Nu är skafferidörren inte isolerad, och det är en vanlig skåpdörr som är lövtunn, och det är i regel väldigt varmt i köket då kökspisen också används för uppvärmning.
Men med isolering av skafferiet, och en ytterst marginell fläkt (2Watt?) så tror jag man kan klara sig höst/vinter/vår med denna setup.

Har inte hunnit prova en sommar ännu, så kan inte uttala mig om det. :)
Kan hända att jag får flytta skafferiet till en svalare vägg, eller konstruera någon form av skuggande skärm över väggens utsida.

Mitt skafferi är "Inne" i köket, innanför timmerväggarna och ståendes på sågspånsisolerat golv på torpargrund, er setup låter som att det skulle vara betydligt lättare att hålla svalt.

Örnnästet

• Östergötland
SV: kallskafferi
« Svar #2 skrivet: 07 jan-15 kl 17:57 »
Tack krikav!
Mycket intressant att få höra om din lösning!
Vi har en slänt utanför kallskafferiet, så lutningen ska vi kunna lösa.  :) Tack för tips!
Och smart med datorfläkten! Hur har du dragit in jordrören?
Låter som en god idé att skugga väggen. Vår yttervägg skuggas av den högre byggnaden åt söder och får endast kvällssol. Kanske ett lämpligt placerat träd eller kraftigare buskar får skugga väggen kvällstid.

Låter både lovande och som att vi behöver tänka till ordentligt för att få det att fungera helt utan kylskåp. Vi kommer behöva en frys, bor långt ifrån mataffären och jagar - så diverse varor kommer behöva tinas upp därifrån. Vi klurar på att göra ett isolerat skåp i kallskafferiet som vi försöker hålla på 6-7 grader, där vi kan "hjälpa till" genom att låta frysvarorna tina långsamt innan tillagning. I övrig mår ju frukt och grönt oftast bäst med inte allt för kallt.

Stort tack för all din info!

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser