Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Murbruk.  (läst 13449 gånger)

hellboy

• Gäst
Murbruk.
« skrivet: 29 mar-07 kl 16:05 »
Hejsan allihopa.

Är ny här och tycker det finns mycket matnyttiga forum som passar mig och mina ämnen just här.

Min fråga i dag här och nu är följande:
Vad är skillnaden på murbruk som har klasserna A B C?

Är det kornstorleken,kvaliten för övrigt eller vad står det för?

Anledningen till att jag frågar är att jag skall på egen hand glidgjuta mina pipor i skorstenen och har sett och läst i olika byggforum
att dom som gjort det tidigare själva har använt just klass C.

Tack på förhand. MS

trädman

Re:Murbruk.
« Svar #1 skrivet: 29 mar-07 kl 16:36 »
Andelen kalk respektive cement som bindmedel i bruket. Minns inte proportionerna i huvudet men A-bruk har mest (bara?) cement och E tror jag är rent kalkbruk

sama

• Renovering av trähus
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 10:40 »
Betongklasserna A,B,C,D och E är hållfasthetsklasser med A som starkast och E som svagast. Se t.ex

http://www.finja.se/aktuell/pdfny/4014_murning.pdf

för en liten beskrivning av hur de olika hållfasthetsklasserna används. En tumregel är att bruket ska vara mjukare än stenen man murar med, t.ex bör man använda murbruk C för att mura en skorsten av tegel (inomhus).

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-07 kl 22:19 »
För att förtydliga ännu mer  ;)
C-bruk innehåller mer kalk och är segare. En skortsen är oftast murad med C-bruk för att bli mjukare och följsammare. Därför bör även en säckdragning ha samma hårdhet. Annars kommer nog lagningen att spricka.
« Senast ändrad: 31 mar-07 kl 22:20 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Valter

• Valters hemsidor
« Svar #4 skrivet: 17 aug-07 kl 19:55 »
Ja så har jag uppfattat det också, A starkast, mycket (bara) cement + sand. B mer sand, C både cem+sand (?) etc. E bara kalk, svagt alltså, mjukt.

Man kan mura med lera... är det möjligen ett F eller G-bruk...? Jag har sett stora hus murade med lerbruk och soltorkat tegel, i Hälsingland (Blanks) på 1930-talet. Det står där ännu. Skorsten är dock bränt tegel.

Valter i Rönninge

Valter

• Valters hemsidor
« Svar #5 skrivet: 17 aug-07 kl 19:56 »
... ibland talar man om KC-bruk. Det är väl ett kalk-cementbruk.
Ett C-bruk är alltså ett KC-bruk... förvillande va!

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Murbruk.
« Svar #6 skrivet: 14 apr-08 kl 19:36 »
Okej!

Nån som vet om man kan tillverka sitt eget murbruk? Jag och mina vänner tänkte bygga ett litet "hus"/en kåta/ett vindskydd ute i skogen och vi ville gärna försöka mura en liten skorsten genom att sammanfoga stenar som vi hittat i naturen med hjälp av murbruk eller liknande,,, Det är alltså bara ett hobby-bygge och det finns inga krav på säkerhet eller hållbarahet, bara en kul grej!

Nån som har värdefulla tips? Kanske finns något smartare än att mura?

/Peter

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser