Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull som luktar unket  (läst 8335 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Ull som luktar unket
« skrivet: 27 dec-14 kl 19:51 »
Upptäckte idag att en stor låda jag har med stickade yllegrejer luktar unket. Jag känner igen lukten, men kan inte säga om det är mögel eller vad det är. Vad ska jag göra? Det är verkligen grejer jag vill ha kvar. Det har nog varit för trångt i lådan, den finns i en hall där det bara är +10 på vintern, men jag har förvarat det så i alla år, utan problem förut  :-\ ...

bua

SV: Ull som luktar unket
« Svar #1 skrivet: 27 dec-14 kl 21:35 »
Vädra - inte några timmar utan några dagar. Att det har förvarats svalt är inget problem i sig men saker som ligger hoppackade år efter år blir till slut lite unkna. Frisk luft gör susen och att det är kallt och snöar är bara en fördel. Packa inte i samma kartong när du vädrat färdigt, den har antagligen fått lukt i sig så unkenheten sprids tillbaka.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-14 kl 10:16 »
Tack bua! Det är en massa sockar, halsdukar, mössor, vantar mm som ligger i lådor i en stor byrå. Då ska jag spänna upp tvättlinor under tak på verandan och hänga upp allt där. Här är kallt idag, men blir nog mer regn än snö de närmaste dagarna, och regn är nog inte så bra i detta läget.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-14 kl 09:33 »
Ja, nu hängde jag ut allt mitt ylle när det var kallt och klart väder. Dagen efter blev det dimmigt och rått, plusgrader... Kan undra om det kan hänga kvar där under taket och lufta sig, eller om det riskerar att bli värre av detta, det känns fuktigt när man tar i det... Jag förstår i alla fall att jag måste se till att få det riktigt torrt innan jag lägger det i lådan igen.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-15 kl 22:34 »
Det fick hänga ute en vecka, torkas riktigt bra inne och sedan tillbaka i lådan. Luktar alldeles fräscht igen!

bua

« Svar #5 skrivet: 15 jan-15 kl 21:03 »
Grattis!

Ylle tar ingen skada av att bli blött eller fuktigt så länge det är luftigt, men precis som du gjorde, så är det viktigt att det är torrt när det packas ihop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser