Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla sitt eget hönsfoder.  (läst 6805 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Odla sitt eget hönsfoder.
« skrivet: 21 dec-14 kl 10:53 »
Vi vill odla vårt eget hönsfoder för att öka självhushållningen och minska vad det kostar att ha höns.

Vi har inga maskiner och har inga planer på att skaffa några. Kommer ha kring 20 höns och några tuppurslingar.

Vi själva producerar ca 1 liter matrester om dagen som består mest av rotfruktsskal som de äter. De går för de mesta fritt i trädgården och sprätter. De är Kindahöns och väldigt bra på att hitta mat själva.

Tankarna har lett oss till jordärtskockor och havre.

Havre kan vi slå med lie och sen torka i kärvar. Jordärtskockor är lättodlat och hönsen verkar gilla det.

Någon som gör detta själv och har erfarenheter eller någon som har tankar.

Vilka ytor och mängder krävs? Redskap? Förvaring?

Vi har ett magasin och i framtiden en jordkällare.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

rosita51

• Skåne
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #1 skrivet: 25 dec-14 kl 14:17 »
Det låter mycket intressant! Jag odlar själv bara lite majs och grönkål till min lilla flock.
MVH Rosita zon 1

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 dec-14 kl 14:37 »
Ja, det är mycket intressant.

Dock så behövs protein om man vill ha ägg. T ex fisk, kött (går bort) eller  mjölkprodukter behövs för att få ägg, speciellt vintertid.

Kalk kan man tillsätta genom äggskal och plocka musslor/snäckskal och krossa.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 dec-14 kl 21:25 »
Hänvisar till denna tråd där diskutionen knakat igång ;) http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172629.msg1623932;topicseen#msg1623932
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1745 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser