Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk att vara ekonomiskt oberoende...  (läst 16694 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Tänk att vara ekonomiskt oberoende...
« Svar #20 skrivet: 01 jul-08 kl 15:20 »
småskaligt jordbruk och storskaligt lantbruk där man köper dyra maskiner och köper på kredit är inte riktigt samma sak....

Var går gränsen? Jag har ungefär 20Ha, smått med dagens mått mät, men jag vill ändå ha en traktor för att flyta på alla dessa förbannade ensilagebalar till exempel. Även om det hadde varit bättre att hänga allt hö på häschor och sedan bära upp det på skullen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 01 jul-08 kl 15:22 »
småskaligt jordbruk och storskaligt lantbruk där man köper dyra maskiner och köper på kredit är inte riktigt samma sak....

Skulle tro att man behöver mer arbetskraft om man avstår helt från maskiner. Det är tyvärr brist på lagårdspigor, sägs det... Antingen en traktor och en mjölkmaskin eller slita sig fördärvad skulle jag som amatör gissa (har ju läst många arbetarromaner i min tidiga ungdom - informationen om den vita piskan gjorde stort intryck på mig).

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jul-08 kl 15:24 »
Var går gränsen? Jag har ungefär 20Ha, smått med dagens mått mät, men jag vill ändå ha en traktor för att flyta på alla dessa förbannade ensilagebalar till exempel. Även om det hadde varit bättre att hänga allt hö på häschor och sedan bära upp det på skullen.
varför inte hö på rundbal eller storbal?
ensilage ger jag inte mycket för...varför tillsatser???

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #23 skrivet: 01 jul-08 kl 15:25 »
Att leva som pro-ana-anhängare är dessutom billigt, då man sparar in rejält på matkostnaderna. Fast sedan tillkommer förstås laxeringsmedel...

Pro-ana??  ??? ???

vad har jag nu missat?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 01 jul-08 kl 15:28 »
Om du bär ut dessa rundbalar från skullen så är det helt ok för mig.

Citera

Ja, precis, det är ju farligt med såna där kemiska tillsatser som mjölksyra. Det förklarar din förkärlek för kvalitetsmässig hantverksmat utan tillsatser.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 01 jul-08 kl 15:30 »
Pro-ana??  ??? ???

vad har jag nu missat?

En rörelse som hyllar anorexia som livsstil. På fullt allvar.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #26 skrivet: 01 jul-08 kl 15:44 »
En rörelse som hyllar anorexia som livsstil. På fullt allvar.

Oh, dear  :P ::)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 jul-08 kl 15:50 »
Om du bär ut dessa rundbalar från skullen så är det helt ok för mig.

Ja, precis, det är ju farligt med såna där kemiska tillsatser som mjölksyra. Det förklarar din förkärlek för kvalitetsmässig hantverksmat utan tillsatser.

men gud, oavsett om du har storbal ensilage eller storbal hö så behöver du ett spett för att frakta.
dessutom går det åt mer ensilage än hö,därför att det har högre vattenhalt.
så det är mer ekonomiskt med hö.

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 01 jul-08 kl 15:57 »
men gud, oavsett om du har storbal ensilage eller storbal hö så behöver du ett spett för att frakta.

Det är inte fullt så enkelt som att hö är lönsammare för att det går åt mindre antal kilo jämfört med ensilage, det borde du veta som skött 70 kor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 jul-08 kl 16:02 »
Det är inte fullt så enkelt som att hö är lönsammare för att det går åt mindre antal kilo jämfört med ensilage, det borde du veta som skött 70 kor.
jo, precis så enkelt är det,det går åt cirka 200g mer ensilage per kilo...

Mer ensilage än hö för samma näring
Ensilage innehåller mer vatten än hö. Därför måste man ge mer ensilage i kg foder räknat jämfört med hö. Vattnet innehåller ju ingen näring. Ensilage innehåller normalt sett mellan 30 och 70% vatten. Variationen i vattenhalten gör också att osäkerheten blir stor om man inte har någon analys. Man kan på egen hand testa just TS-halten genom att ta ut små prov från flera ställen i balen. Blanda proven så att provet blir representativt. Från detta prov vägs 50 g upp och torkas i mikrovågsugn ca 12 minuter, dvs tills det är riktigt torrt. Man bör ta ut provet efter 5- 6 minuter för att röra om i det och för att undvika brand! Efter torkningen väger man provet igen och räknar ut ts-halten, genom att dividera vikt efter torkning med vikt före torkning och multiplicera med 100.

Ett räkneexempel:
Man väger upp 50 gram ensialge och torkar det i micron. Efter torkningen väger provet 30 gram. vad är TS-halten?
Uträkning: 30/50 = 0.6
0.6*100=60
Svar: TS-halten i ensialget är 60%.

Ett räkneexempel till:
Hur många kg måste man ge av ett ensilage med 30% TS och ett med 70% TS för att ge lika mycket kg TS som 1 kg hö ger.

Hö har i regel 84% torr substans per kg foder. 16% är vatten. 1 kg hö ger således 0.84 kg TS (torr substans).

Ensilage med 70% TS. x kg * 0.70 = 0.84 -> x=1.2 kg

Ensilage med 30% TS. x kg * 0.30 = 0.84 -> x=2.8 kg

Svar: 1 kg hö motsvaras av 1.2 kg ensilage med en TS på 70% och av 2.8 kg av ett ensilage med en TS på 30%

Sommartorparn

« Svar #30 skrivet: 01 jul-08 kl 16:02 »
Anställ henne på studs!

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 01 jul-08 kl 16:04 »
Men bättre smältbarhet och mindre kraftfodergivor då?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 jul-08 kl 16:11 »
Men bättre smältbarhet och mindre kraftfodergivor då?
men det är skillnad på proteinbehovet hos kor och hos hästar,kor behöver mer protein.
dålig smältbarhet och dåligt näringsinnehåll får du bara om du väntar för länge med att slå,så att du får ett grovt och förvuxet vallfoder.

kor= slå tidigt
hästar=slå sent.

Filip Skräplund

« Svar #33 skrivet: 01 jul-08 kl 16:17 »
Det är lite synd om alla missledda bönder som gått på den där ensilagebluffen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 01 jul-08 kl 16:18 »
Precis, alltså behöver jag en traktor.

Citera

Nja, det beror väl på priset per kg torrsubstans, men det är en sån där ekonomiskt grej. Jag köper dessutom alla mina balar i oktober så då brukar jag gå back, medan jag går plus i november. Är det då fortfarande mest ekonomiskt med hö eller är det bättre med spargris? Om man dessutom lägger in frakten samt att det kan vara dåligt väder i november, samt att regeringen kan få för sig att kräva in min studiemedel vad är ekonomiskt med fördelaktigt av följande alternativ:
A: Slakta en del av mina djur och mata resten med hö som är förskottsbetalt.
B: Låna ensilage av grannen, varmröka delar av min tjur och ger det i utbytte till min granne, samt byga en ny loge.
C: Inte slakta några djur, och hämta överblivna grönsaker hos willys.
D: Titta på så ska det låta, dricka pripps blå och sälja djuren.
E: inget av ovanstående.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 jul-08 kl 16:22 »
Precis, alltså behöver jag en traktor.

Nja, det beror väl på priset per kg torrsubstans, men det är en sån där ekonomiskt grej. Jag köper dessutom alla mina balar i oktober så då brukar jag gå back, medan jag går plus i november. Är det då fortfarande mest ekonomiskt med hö eller är det bättre med spargris? Om man dessutom lägger in frakten samt att det kan vara dåligt väder i november, samt att regeringen kan få för sig att kräva in min studiemedel vad är ekonomiskt med fördelaktigt av följande alternativ:
A: Slakta en del av mina djur och mata resten med hö som är förskottsbetalt.
B: Låna ensilage av grannen, varmröka delar av min tjur och ger det i utbytte till min granne, samt byga en ny loge.
C: Inte slakta några djur, och hämta överblivna grönsaker hos willys.
D: Titta på så ska det låta, dricka pripps blå och sälja djuren.
E: inget av ovanstående.
varför betala för vatten
detär exakt samma sak med ensilage som att köpa mjuk kattmat...varför släpa hem vatten....

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 01 jul-08 kl 16:58 »
varför betala för vatten
detär exakt samma sak med ensilage som att köpa mjuk kattmat...varför släpa hem vatten....
Vattnet i ensilage/hösilagebalen gör i alla fall att fodret håller sig bättre. Behovet av kraftfoder minskar och det finns inget dammigt hö framåt vårkanten som måste kastas för att vintern varit regnig. Dessutom kan höskullen hyras ut till husvagnsägare eftersom ensilaget är inplastat och kan lagras ute.

jag har också gått på hösilagegrejen :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 01 jul-08 kl 17:23 »
Vattnet i ensilage/hösilagebalen gör i alla fall att fodret håller sig bättre. Behovet av kraftfoder minskar och det finns inget dammigt hö framåt vårkanten som måste kastas för att vintern varit regnig. Dessutom kan höskullen hyras ut till husvagnsägare eftersom ensilaget är inplastat och kan lagras ute.

jag har också gått på hösilagegrejen :-*.
jasså det tror du ..... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ladyhawk

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 01 jul-08 kl 19:49 »
Vet inte ett dugg om djurhållning och foder,  men min morfar jobbade i ladugård hela livet - tills han rationaliserades bort - och han sa alltid : "Bästa höet blir det om man slår runt midsommar" Gammalt sksrock?
"Min smak är enkel - jag nöjer mig med det bästa
~Mark Twain~

leinad

« Svar #39 skrivet: 02 jul-08 kl 11:40 »

Varför tillsatser säger hon som handlar Eldorado köttbullar och talar sig varm för att handla billigaste märkena....  haha:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser