Tänk att vara ekonomiskt oberoende...

Startat av Häxan, 02 Aug-04 kl 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Häxan

Önskar jag hade tid, möjlighet, att leva det liv jag vill! Ex gå ut i skogen o njuta, plocka skogens frukter och material att skapa med. ... Att pyssla med allt möjligt kreativt: Att skapa. Vara självförsörjande.
Men, jag driver en firma med min man, den tar all vår tid. Ständiga förpliktelser, ständig oro. Arbetar vi inte där har vi ingen inkomst. Vi har ingen A-kassa etc. Är vi sjuka måste vi ändå arbeta. Räkningar skall betalas etc, etc.
Jag har en gåva- jag kan skapa med mina underbara händer och min själ - i symbios med varann. Men, jag ser ingen möjligheten att försörja mej och min familj med denna undervara gåva.

ildiko

HEJ HÄXAN!

Om du vill veta hur jag gör så ska jag redogöra det för dig. Då kan du läsa och se om det kan vara något för dig.
Det finns något som heter ekologisk ekonomi, något som faktiskt föder sig själv om man underhåller det. Ingen blixtsnabb lösning, men något som på sikt kan få dig att nå dina mål inom några få år genom att arbeta med det i ca 10 timmar/vecka.
skriv till mig på ildiko.algemo@telia.com

F.ö tycker jag att du ska satsa vidare på dina talanger, vem vet hur det kan utveckla sig. kanske kommer du visst kunna försörja dig på det eller åtminstone delvis! När du håller igång det så utvecklas det och kan även ta nya oväntade banor...vad det än gäller (berätta gärna!)

Oprah Winfrey sade en gång: Ta rea på vad du mest tycker om att göra och se till att folk betalar för det. Det finns alltid de som saknar/behöver det du kan erbjuda....varför skulle du annars få den gåvan. Allt hör ju liksom ihop, allt som finns (även talanger) fyller ju syften.

LYCKA TILL!!!!

*
/Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

ildiko

 :)Det skulle stå "ta reda på"....inte rea  ;) ;D :P
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

asfaltsbarn

Det låter toppen med ekologisk ekonomi. Tell us more!

Sorken

Gör som jag skrapa lotter... jag menar, någon gång MÅSTE det väl vara min tur?!  ;)
Har just registrerat mig på (länk raderad av admin) med bonuskoden VIP och fick 65 kr att spela för...
Hörri, jag tror att något är på G!!!
;D

Häxan

Att skrapa lotter - gå på gym är väl kanske inte ämnen som detta forum handlar om..
eller? vad säger admistration???
Sök dej till ett annat forum Sorken!

john

Citat från: Sorken skrivet 01 Sep-04 kl 15:42
Gör som jag skrapa lotter... jag menar, någon gång MÅSTE det väl vara min tur?!  ;)
Har just registrerat mig på (länk raderad av admin) med bonuskoden VIP och fick 65 kr att spela för...
Hörri, jag tror att något är på G!!!
;D

Om du så skulle skrapa lotter i resten av ditt liv så skulle du bara cementera det faktum att du bara vinner tillbaka hälften av vad du satsat...

mitt ljuva hem

Citat från: Häxan skrivet 02 Aug-04 kl 20:51
Önskar jag hade tid, möjlighet, att leva det liv jag vill! Ex gå ut i skogen o njuta, plocka skogens frukter och material att skapa med. ... Att pyssla med allt möjligt kreativt: Att skapa. Vara självförsörjande.
Men, jag driver en firma med min man, den tar all vår tid. Ständiga förpliktelser, ständig oro. Arbetar vi inte där har vi ingen inkomst. Vi har ingen A-kassa etc. Är vi sjuka måste vi ändå arbeta. Räkningar skall betalas etc, etc.
Jag har en gåva- jag kan skapa med mina underbara händer och min själ - i symbios med varann. Men, jag ser ingen möjligheten att försörja mej och min familj med denna undervara gåva.
läs gärna min blogg.skrev om ekonomiskt oberoende igår...
http://www.mittljuvahem.blogspot.com

Sommartorparn

Jomen, det är ju du. Hur många sparsamma 30-åringar finns det annars i Götet? Hejhej!

mitt ljuva hem

Citat från: Sommartorparn skrivet 25 Jun-08 kl 17:13
Jomen, det är ju du. Hur många sparsamma 30-åringar finns det annars i Götet? Hejhej!
menar du att jag är den enda 30 (snart 31) åringen i göteborg som har ettt sparande? det tror jag nog inte... :D ;)

Mårten Swärd

Visst är det lite märkligt att man nästan måste vara mångmiljonär i dagsläget för att kunna enbart vara självförsörjande och leva på det som naturen ger..  :)

mitt ljuva hem

Citat från: _Mårten_ skrivet 26 Jun-08 kl 19:02
Visst är det lite märkligt att man nästan måste vara mångmiljonär i dagsläget för att kunna enbart vara självförsörjande och leva på det som naturen ger..  :)
det beror ju på vilken standard man tänker sig förstås.
jag behöver inga miljoner.

Sommartorparn

Citat från: _Mårten_ skrivet 26 Jun-08 kl 19:02
Visst är det lite märkligt att man nästan måste vara mångmiljonär i dagsläget för att kunna enbart vara självförsörjande och leva på det som naturen ger..  :)

Citat från: mitt ljuva hem skrivet 30 Jun-08 kl 21:04
det beror ju på vilken standard man tänker sig förstås.
jag behöver inga miljoner.

Ja, om du ska leva på ett lantbruk helt och hållet måste du nog ha en stor slant innan du startar upp. Det är ju också det att man har större krav än forna tiders torpare och bönder - du vill inte att ett eller annat barn ska svälta (ihjäl) under nödåren, du vill ha tillgång till sjukvård och skolundervisning - det är ju klart - och då måste man ju få ihop mer än bara dagligt bröd. Och så snart du börjar jobba kommer skattmasen för att få pengar som ska delas ut till dem som inte jobbar - gamla och sjuka t ex.

Självförsörjande till en viss del är förstås också de som medvetet plockar skräp (har glömt uttrycket) och lever på samhällets rester. Å andra sidan vill de ju också ha del av välfärdssystemet om de blir sjuka eller får barn eller så.

Det är ju det som är kruxet med modern självförsörjning. Eller finns det fler åsikter?

Mårten Swärd

Ja nu var jag kanske inte helt 100%-igt allvarlig i mitt uttalande, därav smiley:n i slutet av meningen.

mitt ljuva hem

Citat från: Sommartorparn skrivet 01 Jul-08 kl 07:53
Ja, om du ska leva på ett lantbruk helt och hållet måste du nog ha en stor slant innan du startar upp. Det är ju också det att man har större krav än forna tiders torpare och bönder - du vill inte att ett eller annat barn ska svälta (ihjäl) under nödåren, du vill ha tillgång till sjukvård och skolundervisning - det är ju klart - och då måste man ju få ihop mer än bara dagligt bröd. Och så snart du börjar jobba kommer skattmasen för att få pengar som ska delas ut till dem som inte jobbar - gamla och sjuka t ex.

Självförsörjande till en viss del är förstås också de som medvetet plockar skräp (har glömt uttrycket) och lever på samhällets rester. Å andra sidan vill de ju också ha del av välfärdssystemet om de blir sjuka eller får barn eller så.

Det är ju det som är kruxet med modern självförsörjning. Eller finns det fler åsikter?
och du tror att alla som vill leva alternativt vill starta weget lantbruk..snacka om att ha snöat in. ::)

Sommartorparn

Citat från: mitt ljuva hem skrivet 01 Jul-08 kl 12:45
och du tror att alla som vill leva alternativt vill starta weget lantbruk..snacka om att ha snöat in. ::)

Lika vänlig som alltid.

F ö var det tal om ekonomiskt oberoende och självhushåll. Du talar ju bara om att spara.

take

Citat från: mitt ljuva hem skrivet 01 Jul-08 kl 12:45
och du tror att alla som vill leva alternativt vill starta weget lantbruk..snacka om att ha snöat in. ::)

Just på alternativ.nu är det den sortens alternativ-rörelsen som vill starta eller har eget lantbruk.

Om du vill vara alternativ på annat sätt så kan jag istället rekommendera djurens befrielsefront, afa, syndikalisternas ungdomsförbund, valfri pro-ana-comunity, raggarforum, fetishforum eller andra comunitys där man kan vara alternativ på ditt sätt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

Citat från: Sommartorparn skrivet 01 Jul-08 kl 12:46
Lika vänlig som alltid.

F ö var det tal om ekonomiskt oberoende och självhushåll. Du talar ju bara om att spara.
hur kan att inte vilja ha lantbruk handla om att spara?
det handlar om jobbet....lite tungt..
har jobbat på lantbruk, hade 70 djur själv...tungt att mjölka de 2ggr/dag i 7månader...

Storlyckans Anna

Citat från: take skrivet 01 Jul-08 kl 12:50
Just på alternativ.nu är det den sortens alternativ-rörelsen som vill starta eller har eget lantbruk.

Om du vill vara alternativ på annat sätt så kan jag istället rekommendera djurens befrielsefront, afa, syndikalisternas ungdomsförbund, valfri pro-ana-comunity, raggarforum, fetishforum eller andra comunitys där man kan vara alternativ på ditt sätt.

Att leva som pro-ana-anhängare är dessutom billigt, då man sparar in rejält på matkostnaderna. Fast sedan tillkommer förstås laxeringsmedel...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

mitt ljuva hem

Citat från: take skrivet 01 Jul-08 kl 12:50
Just på alternativ.nu är det den sortens alternativ-rörelsen som vill starta eller har eget lantbruk.

Om du vill vara alternativ på annat sätt så kan jag istället rekommendera djurens befrielsefront, afa, syndikalisternas ungdomsförbund, valfri pro-ana-comunity, raggarforum, fetishforum eller andra comunitys där man kan vara alternativ på ditt sätt.
småskaligt jordbruk och storskaligt lantbruk där man köper dyra maskiner och köper på kredit är inte riktigt samma sak....


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

235 Gäster, 1 användare (1 Dolda)