Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeproblem i Golf 3  (läst 8334 gånger)

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
Värmeproblem i Golf 3
« skrivet: 07 dec-14 kl 16:45 »
Har bekymmer med värmen i golfen.
När bilen står still så kommer det ganska mycket värme men när man börjar åka så avtar det mer och mer, och blir i stort sett bara ljummet.
Känner man på slangarna som går in i kupen till värmepaketet så är den ena varmare än den andra.
Jag tänker att det borde vara igensatt i värmepaketet ???

Med vänlig hälsning Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 17:08 »
Det kan vara igensatt i värmeelementet men troligare är att det samlats en del löv och annat i luftintaget och när du kör så packas det ihopa med effekten att luften inte passerar elementet.
Det kan även vara så att luftventilerna sluter dåligt tätt av samma anledning.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #2 skrivet: 07 dec-14 kl 17:23 »
Det kan vara igensatt i värmeelementet men troligare är att det samlats en del löv och annat i luftintaget och när du kör så packas det ihopa med effekten att luften inte passerar elementet.
Det kan även vara så att luftventilerna sluter dåligt tätt av samma anledning.

okej, för när jag kört en rejälsträcka så den är riktigt uppe i temp sen känner på slangarna som går till värmepaketet, så är den övre varm, och den nedre ljummen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #3 skrivet: 07 dec-14 kl 17:31 »
okej, för när jag kört en rejälsträcka så den är riktigt uppe i temp sen känner på slangarna som går till värmepaketet, så är den övre varm, och den nedre ljummen.


Du kan prova att köra kylarensning och sedan skölja ur systemet noggrant.
Eventuellt så kan du för säkerhets skull trycka vatten baklänges genom elementet. Dvs från den sidan som är kallare idag.
En sak som folk normalt glömmer är att kylarvätskan blir gammal och kontaminerad av rost som släppt från systemet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #4 skrivet: 07 dec-14 kl 18:40 »
Vad är det för motortyp i Golfen? En del Golf 3, bl a de med VR6-motor och förmodligen även vissa andra, har en elektrisk vattenpump som ska hjälpa upp cirkulationen genom värmepaketet. Om den inte fungerar så blir värmen dålig.
Det kan också bli dålig värme om termostaten inte fungerar som den ska. Tyvärr ser man inte detta på tempmätaren i Golf 3 eftersom den är gjord så att den går upp till mittläge redan vid ca 50 graders motortemperatur och går vidare först över 95-100 grader. Enda sättet att få reda på exakt motortemperatur är att koppla in en diagnoskabel och dator med lämplig programvara till bilens diagnosuttag.
Ytterligare en möjlighet är om bilen är utrustad med bensinvärmare, och den installationen är felgjord eller har börjat krångla på något sätt. Ofta ligger värmaren parallellt med värmepaketet med en backventil emellan, om den backventilen blir otät kommer en stor del av vattenflödet som skulle till värmepaketet istället att gå genom värmaren.

Beträffande smuts i kylsystemet så är en vanlig orsak till att det gror igen att någon klåpare har förväxlat kylarvätskor som inte är kompatibla med varandra. VW använder en s k longlifeglykol som de kallar G12 (rosafärgad) från 1996 eller 97 års modeller, den får inte blandas med den blågröna glykol G10 eller G11 som användes på äldre modeller.  Har man råkat blanda de båda glykoltyperna så måste man skölja kylsystemet mycket grundligt, spola igenom kylare och värmepaket både fram- och bakvägen med rent vatten, och köra några timmar med rent vatten i kylsystemet innan man fyller på ny korrekt kylarvätska. Helst bör man göra flera körningar och byta vatten emellan, tills det vatten man tappar ur efter några timmars körning ser absolut rent ut - inte är grumligt, skummar, får fällning eller luktar glykol. Och så länge man håller på med sköljning och inte har glykol i systemet måste man såklart förvara bilen på frostfritt ställe.

 

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #5 skrivet: 07 dec-14 kl 18:51 »
Vad är det för motortyp i Golfen? En del Golf 3, bl a de med VR6-motor och förmodligen även vissa andra, har en elektrisk vattenpump som ska hjälpa upp cirkulationen genom värmepaketet. Om den inte fungerar så blir värmen dålig.
Det kan också bli dålig värme om termostaten inte fungerar som den ska. Tyvärr ser man inte detta på tempmätaren i Golf 3 eftersom den är gjord så att den går upp till mittläge redan vid ca 50 graders motortemperatur och går vidare först över 95-100 grader. Enda sättet att få reda på exakt motortemperatur är att koppla in en diagnoskabel och dator med lämplig programvara till bilens diagnosuttag.
Ytterligare en möjlighet är om bilen är utrustad med bensinvärmare, och den installationen är felgjord eller har börjat krångla på något sätt. Ofta ligger värmaren parallellt med värmepaketet med en backventil emellan, om den backventilen blir otät kommer en stor del av vattenflödet som skulle till värmepaketet istället att gå genom värmaren.

Beträffande smuts i kylsystemet så är en vanlig orsak till att det gror igen att någon klåpare har förväxlat kylarvätskor som inte är kompatibla med varandra. VW använder en s k longlifeglykol som de kallar G12 (rosafärgad) från 1996 eller 97 års modeller, den får inte blandas med den blågröna glykol G10 eller G11 som användes på äldre modeller.  Har man råkat blanda de båda glykoltyperna så måste man skölja kylsystemet mycket grundligt, spola igenom kylare och värmepaket både fram- och bakvägen med rent vatten, och köra några timmar med rent vatten i kylsystemet innan man fyller på ny korrekt kylarvätska. Helst bör man göra flera körningar och byta vatten emellan, tills det vatten man tappar ur efter några timmars körning ser absolut rent ut - inte är grumligt, skummar, får fällning eller luktar glykol. Och så länge man håller på med sköljning och inte har glykol i systemet måste man såklart förvara bilen på frostfritt ställe.

Bilen i fråga är en golf 3 1,8 från -93. denna är importerad till Sverige från Tyskland år 2000. Det är ''vanlig'' blå glykol i nu. Och har så varit sedan vi köpte den :o man har ju hört talas om det här med vw o Longlife glykol...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #6 skrivet: 07 dec-14 kl 21:26 »
Då finns det nog ingen elpump att oroa sig över. Och så får man hoppas att ingen har råkat fylla på med longlifeglykol nån gång.
Ser det rent och fint ut i expansionskärlet eller finns det mycket avlagringar där?
Den blå glykolen ska ju egentligen bytas vartannat år om man ska vara noga.

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #7 skrivet: 12 dec-14 kl 20:33 »
gjorde ett ryck idag, tömde kylsystemet samt spolade ur både kylare,slangar samt värmepaket och där fanns inte mycket ''grojjs'' alls. Bytte även till en ny termostat. Dock har jag samma problem, ingen värme. Ena slangen till värmepaketet blir jättevarm medans den andra är ljummen,nästan kall. ???

Ha en trevlig kväll för det ska jag ha i pausen för bilmekandet ;D

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #8 skrivet: 12 dec-14 kl 22:33 »
Har den där bilen några konstiga ventiler monterade på slangarna till värmepaketet? Alla Golf II och Jetta II återkallades någon gång runt år 2000 för montering av en anordning som ska stoppa vattenflödet om det blir en stor läcka i värmepaketet (t ex om en av gavlarna spricker), för att inte föraren ska bli skållad av het glykol och kupén fylld med ånga. Samma åtgärd kanske har gjorts på tidiga Golf III också. Och då kan man tänka sig att ett fel i de där "slangbrottsventilerna" skulle kunna strypa vattnet till värmepaketet så det knappt blir någon värme.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #9 skrivet: 13 dec-14 kl 02:54 »
Om topplåckspackningen är trasig kan det bli luft i systemet som stör cirkulationen till värmepaketet.

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #10 skrivet: 14 dec-14 kl 10:50 »
Om topplåckspackningen är trasig kan det bli luft i systemet som stör cirkulationen till värmepaketet.

Okej, men om topplockspackningen är trasig/dålig, brukar dom inte ta vatten eller ryka och vara vattniga i oljan då?
För sånt är som det ska.
Med vänlig hälsning Magnus

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #11 skrivet: 14 dec-14 kl 11:30 »
Okej, men om topplockspackningen är trasig/dålig, brukar dom inte ta vatten eller ryka och vara vattniga i oljan då?
För sånt är som det ska.
Med vänlig hälsning Magnus

Det beror på var läckan sitter.  Andra symptom på en liten läcka i topplockspackningen kan vara att nivån i expansionskärlet rör sig mycket när man varvar motorn eller, på bensinmotorer med kat, att det blir problem med avgasvärdena vid besiktning.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #12 skrivet: 03 maj-15 kl 21:48 »
Jag hade samma problem med en Passat. Bra värme vid stillastående... efter någon km körning ingen värme alls.
Löste det hela med att hissa upp framändan högt... RIKTIGT högt. Öppnade locket på kylaren o startade motorn.  Sen fick den stå på det viset en halvtimme... med motorn på. Fyllde på glykolvatten så fort jag såg att det saknades lite... nån dl åt gången.

Sen funkade värmen hur bra som helst...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #13 skrivet: 08 maj-15 kl 00:24 »
Bra tips Luffsen. Svårt ibland att förstå húr värmesystemen fungerar på bilar. Finns bilar som värmen inte fungerar om kylarlocket är otät så att inget tryck i kylsystemet bildas. Själv har jag byggt ett expansionskärl som dränerar luft både före och efter termostat. Små sprickor i toppen kan orsaka luft i´systemet.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Värmeproblem i Golf 3
« Svar #14 skrivet: 08 maj-15 kl 19:07 »
En annan möjlig orsak till dålig värme (eller att det inte blir någon värme alls under vissa förhållanden) är om skovelhjulet i vattenpumpen håller på att haverera. Det är sällsynt på äldre bilar där det är av metall (vad som kan hända då är möjligen att alltsammans lossnar från axeln så att vattenpumpen inte fungerar alls och motorn kokar), men på 80- och 90-talskonstruktioner med skovelhjul av plast kan det hända att en eller flera skovlar lossnar så att pumpen visserligen fungerar men mycket sämre än det är tänkt. Och de lösa skovlarna kan naturligtvis lägga sig och blockera vattenflödet någonstans om det vill sig illa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser