Hej!
Får jag också ställa en fråga? Jag tänker färga vitt garn med krapp och läste här http://handbok.alternativ.nu/Odling/Kryddor_och_%C3%B6rter/Anv%C3%A4ndning_av_%C3%B6rter/F%C3%A4rgv%C3%A4xter att man kan få röd-violett med krapp. Hur gör man då? Alltså vilken betning ska man ha? Ska man efterbehandla garnet? Med vad i så fall?
Tack på förhand!
Mvh. Malin
Ja, nu har jag köpt tre växtfärgningsböcker, lite osäker på hur mycket jag kan återge utan att bryta mot någon upphovsrättslag, men så här beskriver i alla fall Jenny Dean i "A heritage of Colour" och "Wild color" hur krapp kan ge en mörklila nyans som hon kallar "deep aubergine":
1. Järnbetning
2. Färga, använd helst en metod som hade gett kraftigt röd eller rosa om garnet var obetat/alunbetat
3. Gör en basisk efterbetning
Betning
Alternativ 1: lägg diverse järnföremål, spik, etc i en burk med vatten. Fyll burken med en blandning av två delar vatten och en del "clear vinegar" eller 5% "acetic acid". Låt stå tills vätskan får en gulbrunaktig rostfärg. Spä ut detta järnvatten med en del vanligt vatten
Alternativ 2: Lös upp 1/2 tsk järnvitriol per 100g fiber med varmt vatten, och blanda ner i grytan.
Vare sig du har valt alternativ 1 eller 2, lägg ner dom fuktiga fibrerna i grytan. Tillsätt mer vatten om det behövs så fibrerna kan röra sig fritt i grytan. Höj temperaturen tills det börjar sjuda. Håll denna temperatur i 30 min och rör försiktigt då och då. Låt kallna och skölj fibrena.
Färgning
Tvätta rötterna och lägg dem i grytan. Häll kokande vatten över och vänta ca 1 min innan du häller av vattnet. Upprepa en gång till. Det avhällda vattnet kan användas till ett eget färgbad som ger ljusrosa, orange eller ljusbrun beroende på metod och förbetning.
Fyll grytan med rötterna med nytt vatten och sjud i 30 min. Låt kallna i 5-10 min, sila bort rötterna och lägg ner de fuktiga fibrerna i vätskan. Låt ca 1 timme eller så länge som behövs för att uppnå önskad intensitet i färgen. Man kan använda svag värme här, men låt inte temperaturen stiga över 60 grader.
Efterbehandling
Hon ger inga speciella instruktioner mer än att den ska vara basisk.
Jag har alltså inte provat detta, utan bara läst det i böckerna som jag köpte idag, så jag har ingen egen erfarenhet att komma med.