Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakt  (läst 3261 gånger)

Lotta76

• Gäst
slakt
« skrivet: 27 mar-07 kl 12:58 »
Hej

Jag är tvungen att slakta några tuppar , och någon höna som är lite dålig. Hur gör man ?

Mvh Lotta :'(

sallyomolly

• Gäst
Re:slakt
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 13:08 »
Det skulle jag inte våga mig på mot beskrivning. Kolla om du har nån fjäderfäförening nära dig, de har säkert kurser.

El också kanske du hittar en medlem som kan visa.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 14:03 »
Du ska hitta någon som visar, det är svårt att lära sig teoretiskt.
Pallar med att titta på, så är nästa steg att göra det själv, gärna under övervakning av en som kan första gången.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 14:14 »
Slå till hårt med baksidan av yxan i huvudet. Hugg sedan snabbt av huvudet.  Inget jag brukar egna mig åt men är man tvungen så... :'(

Drevern

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 14:32 »
Ta en rundstav eller ett vedträ och bedöva djuret med detta. Håll hönan i benen med huvudet nedåt. De sträcker ofta på halsen då och det gör att det är lätt att träffa. Bedövning sker lämpligst med ett kraftigt slag riktat mot en punkt där huvud och hals möts. När djuret är bedövat avlägsnas huvudet från kroppen med en yxa. När detta görs reagerar djuret med att flaxa med vingarna och sprattla med benen. Om man inte håller fast djuret kommer det att flaxa och springa över att område inann reflexerna är borta, håll därför gärna fast djuret. Därefter plockas djuret, är det ett gammal djur är det lättare att flå. Innan plockning kan man skålla hönan för att lättare kunna plocka den. Vid skållning får inte vattnet vara mer än 53 grader varmt annars förstörs skinnet och djuret blir inte smakligt vid förtäring. Kom ihåg att det är rätt mycket arbete med att plocka en höna. För en ovan tar det lång tid så slakta gärna ett djur i taget så att det inte blir liggande djur som väntar på att plockas.

Efter att hönan är plockad skall den svedas. Häll rödsprit i en burk och tänd fyr på spriten.  Håll sedan hönan över elden för att sveda bort att småfjun och mindre fjädrar på den. Snurra lite på den så att den inte bränns.  Hönan måste vara torr för att kunna svedas, torka kroppen med papper innan svedningen. Se också upp så att det inte kommer rödsprit på kroppen för den smaken går aldrig bort.

Efter svedningen skall hönan öppnas och inkråmet tas ut. Skär upp djuret från bröstben och bakåt. stick in handen och ta ut inkråmet. Behåll krävan, levern och hjärtat om ni vill äta detta. Lägga då detta i en påsen och stoppa in den i hönan igen. Lägg sedan hönan i en fryspåse och frys in henne.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 15:16 »
+ lite sköljning!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 20:12 »
Och glöm inte att låta dem hänga åtminstone ett dygn och det får inte understiga +10 grader de första tio timmarna, detta gör man för att få bort likstelheten. och sen kan man frysa in dem.

Vi slaktade för ca 3 veckor sedan och de tupparna fick hänga i 2-3 dygn och sen styckade vi dem och frös in dem. Idag njöt vi av baconinlindade kycklingfileer med feta ost. *mums*
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 20:14 av Dollar »
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 05:45 »
Håller med föregående skribenter att slakt bör läras på plats av erfaren slaktare men...

Så här gör jag.

Värmer en skållningsgryta till c.a 70 graders värme.

Slår fågeln i skallen så den domnar.

Hugger av huvudet med yxa alternativt sticker den genom skallen genom undernäbben med en behändig kniv.

Håller fågeln i markläge tills dödsryckningar avstannat.

Doppar fågeln i skållningsvattnet tills fjällen på fötterna kan "nypas av".

Plockar fågeln på fjädrar, benfjäll, näbbskinn och "klor".

Skär ett snitt på halsen till höger om kvävan och ett snitt från bröstkorgens slut och ner (runt) till kloaken.
Kapar sedan luftstrupe och drar ut innandömmet bakvägen.
Lägger undan hjärta, lever och kväva tillsammans med fötter och skalle för buljongkok (om jag har tid att plocka den).

Styckar sedan upp fågeln i fyra delar, sköljer rent och fryser in, röker eller benar ur och maler.

Att slakta är inte speciellt svårt.....men jag håller med föregående skribenter....försök hitta någon med vana som kan bistå dig första gången.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tjotten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 mar-07 kl 13:23 »
När man huggt huvudet av hönan/tuppen så flaxar eller springer de omkring. För att göra det lättare för sig gör jag som min morfar. Tar en snara om benen på djuret innan bedövningen. När huvudet är av hänger jag upp djuret genom att hänga andra äden av snöret (med en ögla på) på en spik på ladugårds väggen. Där får den rinna av och flaxa färdigt. Då vet jag var jag har den sedan till plockningen ;-).

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Juicertrr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser