Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komma tillrätta med igenvuxen åkermark  (läst 10861 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Komma tillrätta med igenvuxen åkermark
« Svar #20 skrivet: 17 maj-15 kl 20:37 »
Sådär, då var man igång!  8) Planen är att med hjälp av min "nya" tallriksharv svartträda marken i år innan jag plöjer den till hösten. På en par hektar kanske jag försöker så vall på redan i sommar så jag har nått att använda nästa år.

Jag har dock insett att något kommer behövas göras åt dräneringen av marken snarast. Som det är nu så är ca 5ha så vattensjukt att det inte tillåter några åtgärder alls och stora delar av det andra skulle oxå må bra av att dikena dikas om. Min första tanke var att köpa ett gammat herke till grävmaskin eller traktorgrävare men jag är lite rädd över att dra på mig ännu en gammal maskin med allt det kräver i reparationer och underhåll (inte min grej). Ovan nämnda potatisbonde har dock erbjudit mig att köpa ett grävaggregat till traktorn som han menar duger utmärkt till det jag har i åtanke, dvs dika. Det är i väldigt fint skick och till ett pris där jag nog inte ens får en fungerande grävmaskin till. Någon som har erfarenhet av sådana trepunkshängda aggregat?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 18 maj-15 kl 08:26 »
Men...om åkrarna du tänkt dig att dika är så sura att de inte går att bearbeta - kommer du dit med en traktor med 3-punktsgrävare, utan att hamna i Traktor Powers "Party i surhålen" ;D ?
Kanske är det bättre att hyra en bandgående minigrävare istället, den borde orka med att rensa dikena.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 18 maj-15 kl 12:15 »
Som jag bedömmer det så är det framförallt ett helt igenslammat dike som orsakar värsta vätan. Min tanke är att antingen anlita någon för det eller helt enkelt lägga ett par dagsverken och göra det för hand... En stor del av marken är dock möjlig att dika redan i dagsläget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 3 användare
Bender, JoeDirt, bondmorawannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser