Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eu stöd  (läst 2072 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Eu stöd
« skrivet: 18 okt-14 kl 22:16 »
Idag har jag funderat lite på mina får ...

En i byn vill köpa mina får då jag nämnt att jag funderar på att lägga av.

Eu stöden är ju avgörande om man skall köra på eller lägga av.

Om jag har fattat rätt så halveras stödrätterna 2015 vilket borde vara negativt för mig som har höga värden, 2100 kr per ha.
När jag bara får tillbaks 30 procent av de 50 i det nya GRÖNA stödet.
Och på sikt när alla stödrätter skall ha samma värde borde jag som bor i Halland också gå back ??.

Nya fårstödet som kommer 2016 ,någon som vet vad det innehåller för krav (antagligen ekologiska krav).
Kompstödet ser också ut att bli ett minus.
Skrotningen av antal träd borde väl innebära att man kan hitta fodervärden på vissa plättar så vissa skiften kan utökas.

En annan sak jag funderar på är vad fick jag för ersättning iår för att mina stödrätter sjönk i värde .
Och vad får jag för ersättning när de stjäl de 0,86 stödrätter som jag kommer att ha över 2015 .
De är inte så lätta att sälja och det kostar pengar att sälja dem på börsen.
0,86 är inte mycket men många har lite fler rätter än mark så totalt blir det säkert många de plockar in .

Varför är det så jävla svårt nuförtiden att ändra ägoslag från åker till bete,tidigare behövde man bara ringa och lova att inte plöja nu måste till och med minsta markplätt på 1500 kvm överklagas (där man förlorar).Ändå vill de ha mer betesmark.

Kan man inte införa eu stöd för ensilageplast  .
Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

olivia.k

• Jämtland
SV: Eu stöd
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 13:48 »
Det är väldigt rörigt med Eu-stöden nu och någon besluten verkar inte vara spikade. Det står ju även att de ska höja stöden för de under 40år, innebär inte det att äldre bönder bara skriver över stöden på sina barn?

Angående att sälja stödrätter så är det bara att föra över dem till någon, exempelvis mig och få lite betalt för dem, istället för att låta jordbruksverket plocka tillbaka dem för då får du inte en krona. Det kostar inget att föra över dem och du gör det på sam-internet genom att veta mitt personnummer och det går på nån minut. Vill du hitta ett bra pris lägger du ut annons på blocket. Jag köpte 4 hektar stödrätter förra året på blocket och säljaren förde över rätterna först, och jag betalade in 5000kr på hans konto. Så du behöver inte sälja dem på "stödrättsbörsen" och jag hittade även andra gratissidor där man kan köpa och sälja stödrätter. Vad bor du i för stödområde?

Ja i år har stödrätterna sjunkit i värde. Jag fick nån info om att de dragit bort runt 10% av ersättningen.

Du skriver att dina stödrätter har högt värde, 2100kr per hektar, men det låter inte så högt? Det är inte säkert du får det nedraget. Dessutom stod det väl att de skulle halvera dem på sikt så det är ju inte år 2015 som du kommer få hälften i Eu-stöd.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 22 okt-14 kl 17:45 »
Visst man kan sälja de på blocket ,det var många som ville sälja på blocket ,när 4 ha infördes .
Problemet var att de flesta rätterna var för gamla och ogiltliga .Måste användas minst vartannat år .
2100kr per ha är mer än grundbeloppet runt 1100 kr men visst finns det stödrätter med högre värde.
Jag har fått uppfattningen att ca 10 procent rök iår och vi fick inget för det .
Nästa år ryker ca 40-50 procent och man får kompensation genom det nya stödet med det lustiga namnet "gröna stödet".
Men resultatet blir (tror jag)  att det kommer att bli vinnare och förlorare på denna sänkning av stödrätternas värde .
Och på sikt skall alla värden vara lika,vilka gynnar det ,södra eller norra Sverige?.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-14 kl 19:33 »

När jag bara får tillbaks 30 procent av de 50 i det nya GRÖNA stödet.

Nya fårstödet som kommer 2016 ,någon som vet vad det innehåller för krav (antagligen ekologiska krav).

Var hittar du info om fårstödet?
Sen har du fel om det där 30%, det står att förgröningsstödet är 30% av det du fick i gårdsstöd år 2014.
Dvs om du har 2000kr per hektar så får du år 2015 kanske hälften i gårdsstöd, dvs 1000kr, samt 30% av 2000kr i förgreningsstöd, dvs 600kr, totalt 1600kr får du.. en sänkning med 20%.
Det som är konstigt tycker jag är att man brukar marken år 2015, sen först i sept det året får man reda på hur mycket de har sänkt stöden med och vad man får det året.
Sen om man är under 40 ska man få ca 60 euro extra per hektar så då kommer man upp i samma stöd som man hade innan.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 22 okt-14 kl 19:43 »

Men resultatet blir (tror jag)  att det kommer att bli vinnare och förlorare på denna sänkning av stödrätternas värde .
Och på sikt skall alla värden vara lika,vilka gynnar det ,södra eller norra Sverige?.
Lars

Ja förlorare är ju det som inte är jordbrukare utan bedriver annan verksamhet på marken. Men annars så tror jag de stödrätterna med höga värden finns söderut, för de är ju där arrendepriserna är så höga, så de måste ju vara förlorare om alla stödrätter ska ha samma värde.
Du får ta fåren och flytta dem till en fäbod. Det har jag på känn kommer bli ett stöd som ger mycket pengar med tanke på vad få fäbodar det finns idag.

renee d

« Svar #5 skrivet: 22 okt-14 kl 21:03 »
Jamen där finnes månge fäboder i Jämtland som inte är i bruk  eller hur?

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
nästanbonde

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser