Hejsan! Jag har hittat en gammal elmotor som jag försökt få igång. Men jag är rätt så inkompetent när det gäller el i allmänhet och motorer i synnerhet. Det satt en kabel med tre ledningar i "kopplingsdosan" så jag tänkte att det måste ju vara jord, fas och nolla. Så jag tog en gammal kabel som jag klippte och kopplade ihop med den klippta kabeln på motorn. Pluggade i väggen, inget hände. Nähä.
Som sagt jag är rätt värdelös på detta. Jag kunde dock höra ett surrande ljud från motorn så jag tänkte att helt stendöd är den kanske i alla fall inte. Då jag tittade lite på skylten på motorn så upptäckte jag att den ska fungera med både 220 och 380 volt och att den ska kopplas olika beroende på vilket.
I originaltillståndet kan man säga att den var kopplad på följande vis:
o--o--o <-Här satt en metallplatta som liksom kopplade samman tre stycken plintar.
o o o
I I I <-Här var tre stycken kablar kopplade till tre olika kopplingar
Om jag förstår allting rätt enligt kopplingsschemat som man knappt kan läsa av från skylten på motorn så är det på detta sätt man ska koppla allt om man ska köra motorn på 380 volt. Men då jag ville ha den att fungera på 220 gjorde jag följande:
o o o
I I I <- Detta är plattan, som visst i själva verket var tre plattor. De tre övre plintarna är alltså ihopkopplade med de tre undre.
o o o
I I
F N
Kopplade fasen och nollan på två av plintarna men fattar inte var jordkabeln ska vara så den har jag inte kopplat.
Efter att ha gjort på detta vis så startar motorn men snurrar kanske 2 varv per sekund (på skylten står det 1400 r/&m).
Jag fattar att jag förmodligen gjort ALLT helt fel

men hur ska jag göra för att göra rätt?
Ska tillägga att det finns en plint till som sitter under dessa sex plintar som jag ritat upp (där fanns det ingen kabel kopplad i oroiginaltillståndet). Alltså på följande sätt:
o o o
o o o
o
Tänker mig att den skulle kunna vara jorden. Men ser ingen symbol vid den som indikerar detta. De sex andra plintarna heter alla S1, S2, S3, S4, S5 och S6.
Hoppas nån förstår nånting av det jag försöker förmedla....
Tack på förhand!
/Kivi