Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blev jag helt blåst?  (läst 3006 gånger)

hönsmamman82

Blev jag helt blåst?
« skrivet: 08 okt-14 kl 00:48 »
Jag är helt ny inom området höns.  Skaffade mina första kycklingar i våras och de har vuxit upp till jätte fina tuppar och hönor. Så skulle tupparna slaktas och flocken blev lite liten så jag bestämde mig för att köpa in tre hönor.

Åkte till dem jag skulle köpa av och hann egentligen inte riktigt se hönsen för hon stoppade ner dem i en kartong.

Jag frågade hur fort jag kunde sätta ihop dem med mina andra höns och fick till svar att så länge mina höns var snälla så var det bara att sätta ihop dem.

Jag körde hem ställde kartongen i hönshuset och kollade så att de blev väl mottagna. Detta var på kvällen så jag hann inte riktigt spana in de nya.

Dagen efter när jag går till hönshuset så ville jag bröja gråta.

Hönsen är jätte smutsiga, magra, en är helt utan fjädrar bak vid kloaken och ser ut att vara varigt eller så är hon bara jätte smutsig.  De lilla som finns av stjärtfjädrarna är av och smutsigt. Deras kammar är såriga.

Jag mår illa när jag tittar på dem och undrar vad kan jag göra?  Varför har den inga fjädrar bak vid kloaken? Mina unghönd är jätte fina med en massa dun där bak.

De nya hönsen värper fina stora ägg och har gjort det sen första dagen jag har haft dem.
Har jag gjort bort mig totalt nu, kommer mina unghöns bli lika fula nu?

sonja på slätten

• Halland
SV: Blev jag helt blåst?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-14 kl 07:29 »
Din beskrivning av de nya hönorna  är precis som hur de uttjänta industrihöns såg ut som vi köpte några gånger när vi började med höns på 80-talet.  Burhöns var det som gällde då.
Av dessa dog en del ganska snart i äggledarinflammation,  men de flesta ordnade till sig, och efter ruggning fick de fin fjäderdräkt.  Särskilt långlivade blev de dock inte.

Man kan dock säga att du blev blåst. Och du borde ha krävt att få se djuren,  och även de andra hönsen,  deras inhysning.  Och du borde ha haft karantän. Lätt att säga nu efteråt.
Egentligen kunde du gott lämna tillbaka hönorna och kräva pengarna tillbaka.

Men om du inte vill göra det:
Inspektera de m noga för ohyra. Löss är lätt att fixa.  Kalkben jobbigare.
Kolla avföringen. Och kolla om någon höna är ständigt blöt under kloaken, alltså har rinnig avföring eller flytning,  detta är ett dåligt tecken, kan vara äggledarinflammation.
Deras tillstånd kan annars mycket väl vara en följd av dålig inhysning och att de plockat fjädrar och hackat på varandra. Även magerheten, om de inte haft möjlighet att röra sig och flyga, det är då egentligen  så att de saknar muskler.

Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

hönsmamman82

« Svar #2 skrivet: 08 okt-14 kl 08:14 »
Jag fick se inhägnaderna där de hade hönsen. Dessa hämtades dock bakerom allt så dessa inhägnade såg jag aldrig.

Min första tanke var att dessa åker jag tillbaka med. Sen kände jag att nä så kan jag inte göra mot de stackars fåglarna. Jag må ha blivit blåst på pengarna men hönsen kommer få det så mycket bättre hos oss.

Det blev bara en chock vi har inte ens kommit oss för att ge dem namn än. Det var ju inte så här det skulle bli.

Såg även att någon (kan lika gärna vara mina men jag tror inte det) har pickat sönder ett ägg. Vad gör man mot sånt?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-14 kl 08:25 »
Det där med äggpickandet är MYCKET ILLAVARSLANDE. Och att det skedde just nu väcker förstås misstankar.
Antingen  har de nya hönorna denna ovana.
Eller så har någon, troligen en av de nya, värpt ett ägg med dåligt skal som gått sönder lite och då gett  någon en dum ide.
Detta är en ovana som är mycket smittsam, och mycket svår att komma till rätta med. Skilj hönorna omedelbart  för att förhindra "smitta". Och försök lista ut vilken som är skyldig.
Det har skrivits en del om äggätning här.
Det enda som funkat för mig har varit försvinningsrede där äggen rullat bort utom räckhåll. Men jag vet att en del hönor är så snabba att äggen inte hinner rulla iväg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

hönsmamman82

« Svar #4 skrivet: 08 okt-14 kl 08:42 »
Mina unghöns har inte börjat värpa än och de nya hönsen har värt ett ägg var och alla med bra skal.  Igår låg det två kalla ägg i hönshuset och de var orörda. De låg i ströt under sittpinnarna

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 okt-14 kl 09:23 »
Försök i första hand att få dem att värpa i redena.  Golvägg medför alltid hackningsrisk.

hönsmamman82

« Svar #6 skrivet: 08 okt-14 kl 10:23 »
Det låg ett ägg inne hos dem nu när jag kollade och den hade de inte rört. Undra om det kan vara en av unghönsen som lagt sitt första ägg, de brukar väl kunna vara utan skal. Jag ska hålla ett öga å dem.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #7 skrivet: 08 okt-14 kl 11:11 »
Om du blev blåst eller ej beror ju också på vad du fick betala för hönorna. Jag blev lurad på värphöns när jag var ny på höns för en 4-5 år sedan. Köpte 5 lohman hönor av en dam utanför Hörby.

Hönorna kostade 100:-/st ( annons på blocket) och de skulle inte vara så gamla och värpa jättebra.

När jag kom dit så såg det ganska bedrövligt ut med många höns i små väldigt provisoriska inhägnader tex trasiga nät hopbundna med snören, som hus var det div lådor och hundburar och liknande. Men detta var iofs på senvåren då man inte kan kräva så himla avancerade boenden med tanke på värme etc inne i husen. Men hönsen såg väl vid snabbt påseende ganska bra ut. Fin fjäderdräkt etc...

Det var bara det att Lohmanhönorna sprang lösa så ev närmare inspektion innan köp var ju lite svårt. Kvinnan rusade omkring och lyckades fånga en höna när hon drivit in mot hörnor etc. Så när  hon tagit en stoppade hon in i min transportlåda  etc etc.

Sen när jag kom hem med hönorna så upptäckte jag att de hade tjocka tjocka fötter, dvs riktigt hårt angripna av fotkvalster. Så jag fick isolera dem i eget hus i andra änden av tomten och så inleddes operation sanering av fötter.

Hönorna blev bra om fötterna men där var aldrig mer än ett ägg om dagen, dvs 4 av 5 hönor värpte inte och med nån månads mellanrum dog de. Alla utom en som jag fortfarande har kvar och som har i perioder värpt hyfsat fram till i år.

Så detta var minsann inte relativt unga Lohmanhönor utan den här damen såg nog chansen att bli av med lite gamlingar så att hon slapp att slakta av dem själv.

Så jag blev lurad när det gällde äggproduktionen, men de här hönorna var jätteroliga och trevliga hönor annars. Och de fick det nog lite bättre hos mig med gott om plats och fina fötter.

Gamla tant Lohman hon som fortfarande värper ett ägg då och då har dessutom jag kläckt lite ägg efter och jag har två fina hönor efter henne där våran fifty five flowery tupp Argento är pappan. Och de två unghönorna formligen sprutar ut ägg.

Själv brukar jag se till att ha till salu hönor INSTÄNGDA om där ska komma folk och titta på dem.  Jag låter också folk kolla runt lite i största allmänhet och bilda sig en uppfattning om hur djuren har det. Det känns viktigt att en köpare kan undersöka djuren och bilda sig en uppfattning.

En fotnot om den här damen är att när programmet på TV om djurinspektörerna sändes så var det stället med. Jag kände igen trädgården, och huset och det såg ungefär likadant ut som när jag var där när det gällde inhägnader etc.  Skulle tro att nån granne klagat för huset låg ganska nära andra hus. Men jag får nog ändå poängtera att inga höns jag såg på platsen haltade eller såg sjuka ut rent generellt ( förutom då fotskabben på de jag fick köpa), där var vatten etc i vattenskålar, det var bara  det att jag reagerade på alla inhägnader som inte riktigt höll vare sig höns inne eller rovdjur ute, de mystiska hönshuskonstruktionerna och i en ganska liten trädgård.  Kändes lite som att det kanske varit lämpligare med max en 2-3 avelsgrupper på det stället dvs en 10-15 höns.

Med det här vill jag visa att alla kan gå på en nit när man är ny.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #8 skrivet: 08 okt-14 kl 11:19 »
Jag vill också poängtera att ett skräpigt ställe där allt ser provisoriskt ut inte behöver betyda att djuren har det dåligt. Djur kan ha det dåligt även på en plats där allting är nybyggt och fint och extremt propert.

Men är det skräpigt är det större chans att folk TROR att det är dåligt.  Så ett tips är att försöka hålla ordning på gården.  Kan vara svårt ibland och jag har det också lite rörigt pga av att jag brukar återbruka second hand virke så i perioder så ligger det nån hög med brädor etc.

Jag tror inte att djuren hos den här damen hade det väldigt uselt för de såg ju ganska okej ut. Däremot tror jag att hon var lite lurig som sålde gamla hönor till mig under förutspegling att de värpte jättebra. Men jag tror att orsaken att hon blev anmäld så att djurinspektörerna kom dit var just att det var en väldigt rörig och provisorisk plats för djuren, och att detta syntes för folk som passerade utanför på vägen.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

hönsmamman82

« Svar #9 skrivet: 16 okt-14 kl 22:31 »
Tack för att du delade med dej KungTulle

Hönorna verkar må bra hos oss och det kommer 1-3 ägg/dag (jag tog tre stycken) jag betalade 100kr/st men är lite ledsen över skicket de var i.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 17 okt-14 kl 00:20 »
Hönserihöns kan man köpa för en tia när de byts ut vid c:a 18 mån. ålder. Sen ruggar de men börjar värpa igen efter några veckor, men man får kolla parasiter och kanske avlusa dem.
Som trädgårdshöns blir de lika fina som andra höns, men enligt min erfarenhet blir de bara 24-36 månader, innan hela hönan svullnar upp i äggledarinflammation om ingen hjälper dem till hönshimlen innan.
För att inte bli hackad försöker en höna se frisk ut så länge hon kan så det är inte lätt att som ovan se när det är dax.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 17 okt-14 kl 07:09 »
Jag har en känsla av att det är ganska vanligt att bli "lurad" vid hönsköp.  Framför allt fel ras och fel kön.
Problemet är att när man väl inser detta, har man ofta haft djuren ett tag och blivit fäst vid dem.  Eller så har man rest långt vid köpet och vill inte göra om resan för att byta ut tupparna mot de utlovade hönorna.
Det hade ju varit bra om folk visste lite mer FÖRE köpet.
Jag vet att när det gäller hundar finns goda möjligheter att få bra information från SKK och rasklubbar, och detta är nog något som många presumtiva valpköpare känner till. Skulle det vara bra om liknande fanns för höns? Och skulle folk veta var man skulle leta?
Ni som skaffat höns,  har ni sökt kunskap om detta? Har ni funnit bra information? Var?

ErrikaA

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 nov-14 kl 15:28 »
Det ända jag kan rekommendera är att man skaffar sig så mycket kunskap man kan. Det är en fördel. Lurad kan man bli ändå. Men inte lika lätt. Se hönsen och känn på dom. Tyvärr brukar det vara så att man får vad man betalar för. Speciellt när det gäller industrihöns. Utav mina ca. femton stycken vita och bruna har, fyra av fyra bruna klarat sig samt en vit. Men dom har gett väldigt bra kycklingar. Lohman/Brahma, Kycklingarna är nu stora friska och vackra  värpare. Men tyvärr kan man bli lurad på rena raser också. Köpte en dyr Australorp höna som visade sig bli en ståtlig tupp. Så nu blir det att jaga fullvuxna hönor till den vackra herren. Kanske någon som har några till salu. Söker också Brahma tupp. Ca 6-8 mån. Silver ( jag menar silverfärgad ) tvärrandig. Jag har två Silver/tvärrandiga Brahma hönor och en Silver/vågrandig. Är någon ute efter Orpington kan jag tänka mig att sälja några praktexemplar osorterade.

annepanna

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 nov-14 kl 11:28 »
Jag har nog haft tur alla de gånger jag köpt kycklingar/hönor. De har motsvarat förväntningarna och varit friska. Vill bara kommentera om att ett rörigt ställe inte behöver betyda dåliga djur.
Jag köpte min tupp på en gård som var så full av bråte att det knappt gick att ta sig fram. Men alla hönor, tuppar och kycklingar var jättefina och friska. Jag är mycket nöjd med min tupp som är snäll mot alla och har bra fertilitet. Stilig är han också.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Aina

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 14 nov-14 kl 20:36 »
Är hönsen i sådant dåligt skick, tycker jag du ska göra en anmälan till Länsstyrelsen. Så ska djuren inte behöva ha det! Om du vill, kan du vara helt anonym i din anmälan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser