Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmålspriser 2014  (läst 4392 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Spannmålspriser 2014
« skrivet: 05 okt-14 kl 21:46 »
 Eftersom jag just nu letar nya leverantörer av spannmål till min gård så har jag haft anledning att kolla jättemånga annonser i mitt geografiska område ( Skåne) nu under sommaren.  Lugn nu administratörer- jag har redan hittat två bra leverantörer så behovet är rätt så fyllt för närvarande så detta är INGEN annons.

Det som slår mig är att många verkligen tar bra betalt för säden. Trots att dessa personer ändå skulle tjäna på att sälja till lite rimliga priser  om man jämför vad odlaren får om man säljer till större uppköpare .

Jag kan förstå att det blir massa extratid om man ska sälja småmängder kanske tom packa i säckar till köpare etc och att det då kan vara motiverat med ett något högre pris men när det rör sig om lösvikt och en kund som kan hämta lite mer än ett halvt ton i stöten? Och som använder några ton totalt sett på ett år om man räknar på allt foder som går åt här i form av korn,vete, havre , majs och foderärtor.

Det känns också motiverat med ett högre pris om det är ekologiskt odlat.

Jag har kollat vad uppköparna betalar och med det i minnet tänkt att ett pris på kring 2:-/kilo i lösvikt är ett för mig juste pris... då får ju odlaren rätt mycket mera för säden.

Men när jag kollat annonser har jag sett priser på upp till 4:-/kilo för de vanliga sädesslagen havre, korn, vete  och upp till 7:- för tex majs.

De jag har köpt av har haft rimligare priser tex 1,75 kr kilot inkl moms för  havre ( ej ekologiskt) och 2:-/kilo inkl moms för korn  ( ekologiskt odlat men ej kravcertifierat).

En jag känner uppåt landet ( Tidaholmstrakten) betalar 1,40 kr / kilot för korn.

Vad betalar ni andra för priser när ni köper spannmål direkt av lantbrukare? Hade varit kul att höra hur priserna ligger i olika delar av vårt långa land...

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Spannmålspriser 2014
« Svar #1 skrivet: 05 okt-14 kl 21:58 »
Havre 1-2kr kilot..korn 1,50kr..vete 2kr.. Köper säckvis runt 200kg per gång....
Fjäderfän och kaniner

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 06 okt-14 kl 21:10 »
Korn 1,50 kr/kg.
Har jättesvårt att hitta vete här där jag bor.
Men är glad att jag får köpa fint korn  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 06 okt-14 kl 21:38 »
Jag köper hel korn av en granne som är bonde och betalar 2kr/kg ungefär. Bor i Jämtland.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 06 okt-14 kl 22:12 »
Vi betalar 1 ägg/kg för vete, ej certifierat.  ;D 1 1/2 för Garant tillväxtfoder.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jakobn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 okt-14 kl 09:12 »
Jag tycker upp till 3-4 kr kg är rimligt beroende på vad det är. Priset är ju ofta satt med tanke på vad det kostar på ex granngården i säck. Är det en liten gård man handlar av har de dessutom betydligt sämre lönsamhet än de större spannmålsbönderna. Blir alltid lika förvånad när jag ser någon som säljer småskaligt för under 2kr kg. IntrTessan att frågan tas upp!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-14 kl 09:38 »
Avräkningspriset kan variera rätt kraftigt mellan åren, från under kronan till över 2 kronor per kilot, och sedan kommer det oftast en extra utbetalning som varierar den med. Exkl moms.

Att hantera kunder kostar, så 4 kr är inte dyrt.

Vi köper oförskämt billigt, avräkningspris plus efterslängen, men jag har kunnat bjuda igen vid något tillfälle med grävmaskinsjobb till polacklön ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-14 kl 06:15 »
För havre 2 kr/kg årets skörd direkt ur tröskan i princip, samt 1kr/kg för torr fjolårshavre. Inkl moms, och mängder runt 1 ton.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 okt-14 kl 11:35 »
Jag betalar 3 kr. kg. för havre, korn, ärtor och vete
Sänder bara ett sms på vad jag vill ha så slår han en
signal när det är klart i 25 kg. säckar.
Riktigt bra med en sådan service

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

olivia.k

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 09 okt-14 kl 16:47 »

Att hantera kunder kostar, så 4 kr är inte dyrt.

Ja precis. Beror ju på vad man får för service, och om man tar kvitto. Själv går jag bara och hämtar korn i hans lada och han är oftast inte ens hemma sen betalar man när man har lust, kontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 4 användare
Fia06, Melis, Bender, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser