Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartbränna kamin?  (läst 1474 gånger)

Komandoran

• Öland
Svartbränna kamin?
« skrivet: 01 okt-14 kl 19:40 »
Hej allihop!

Jag köpte en fin kamin till min tipi, men förstod inte att man behövde värma upp den sakta, för att färgen skulle härda. Så det hela slutade med att färgen flagnade och stålet började rosta.
Jag har nu lämnat den till smen för blästring. Jag funderar på vilka alternativa metoder till värmetålig färg och spissvärta som finns för att hålla en kamin fri från rost.
Vad tror ni om svartbränning? Tål det sedan den höga temperatuen? Andra tekniker?
Helst hade jag velat ha den utan någon "färg" alls, och låta den få en fin patina med tiden. Men något måste jag ju smeta på, så att den inte rostar?

Jag vore hemskt tacksam för hjälp!

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Svartbränna kamin?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-14 kl 19:48 »
Om den används ofta och regelbundet, samt inte står helt i blöt, så lär det inte bli någon gravrost som fördärvar den. Ytrost och torr miljö, så blir det bara ytrost och när man eldar så brukar även den försvinna, tycker jag.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Svartbränna kamin?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-14 kl 08:53 »
Om man pratar om "svartbränning" av metaller så bör man komma ihåg att det finns en massa helt olika processer som går under samma namn. En del av dem går ut på att bränna fast sot på ytan, t ex genom att låta någon vegetabilisk olja förkolna , medan andra går ut på att få ett svart oorganiskt oxidskikt.

Tänk på att det är stor skillnad på hur stål respektive gjutjärn fungerar när det gäller ytbehandling. En metod som fungerar bra på en svetsad plåtkamin kanske är helt olämplig på gjutjärnsdetaljer, och vice versa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser