Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagar om getter och grannar  (läst 2930 gånger)

sar@

• Gäst
lagar om getter och grannar
« skrivet: 25 mar-07 kl 18:19 »
Hej!!

Jag undrar om det är någon på forument som har lite koll på vad som gäller vid gethållning.

Jag bara älskar getter och har funderingar på att skaffa ett par som sällskap. Vi bor då i ett fritidshusområde mycket lantligt beläget. Vi har en granne tvärs över gatan och en bakom oss. Som granne till vänster har vi en hästhage som hålls av granngården. Har lite i bakhuvudet att man ska har godkännt först av grannar inom en radie av 250 meter sedan kommunen? Stämmer det?

Är det någon vänlig själ som vet och vill svara..?

Tusen tack på förhand!!

Sar@

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:lagar om getter och grannar
« Svar #1 skrivet: 25 mar-07 kl 19:36 »
Vet inte, men det är väl en god idé att prata med grannarna i förväg även om Du inte måste?  Om de är normala, vill säga.  Då känner de sig lite delaktiga, och mycket gnissel kan förebyggas.  Och om de inte är normala, utan vill bråka, så kommer de säkert att kunna hitta på mycket elände, hur än lagarna ser ut.  En av mina bekanta. som är fäbodbrukare, hade en granne som "inhägnade" sin tomt med taggtråd i lagom juverhöjd, så att djuren skulle skada sig.  :-X :o  :-X

Jag hinner inte googla idag, men själva lagtexterna borde gå att hitta, tycker jag.  Och LYCkA TILL, getter är underbara sällskapsdjur, som även kan hjälpa till att dra eller bära saker, och deras produkter - mjölk, kött, skinn - är goda, varma och nyttiga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 25 mar-07 kl 20:57 »
Se dock till att vara väl påläst om getter innan du pratar med grannarna. Så att de kan få svar på ev. frågor irekt. Då verkar hela iden väl genomtänkt och kan vara lättare att acceptera. Sådant du bör veta är tex. vilka parasiter de har, rymningsbnägenhet och ev. andra faktorer som kan vara av vikt för din grannar...

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 mar-07 kl 20:59 »
Om man ska hålla hästar så har man ett skyddsavstånd till närmsta granne för just hästar är så allergiframkallande. Dom och råttor.
Lite beror det på om det område som du bor i är stadsplanerat eller ej. Ett samtal med Miljöavd. på din kommun kan snabbt ge besked.

sar@

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-07 kl 22:31 »
 ..Jo,  jag tror att det vi har är detaljplanerat område. Man tycker ju ändå att det inte borde vara några problem eftersom vi har hästhage som börjar direkt vid vår tomtgräns. sedan har vi bara en liten åker mellan oss och mjölkkor.

Jag har haft getter förr och VET att de är väldigt duktiga på att rymma å mumsa på (helst) grannarnas blommor *hihi*...Då bodde vi på gård, det är lite skillnad nu. Men jag saknar dem så enormt. Då hade jag lantras, funderar nu på dvärgget av något slag. Helst skulle jag vilja ha vitfläck med svart/gråspräcklig...Är det någon i närliggade län ( jag bor i sörmland) som planerar killingar så hojta gärna till =)) :-*

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 08:31 »
Djurhållning inom detaljplanerat område regleras av Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att
1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm
inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor.

Så sar@ får kontakta sin kommun för besked om sin miljöfarliga gethållning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 20:00 »
Tack, Ulric!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sar@

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 23:00 »
..Ja..vekligen! Tusen tack för det!

Tack även trollmor för det hemliga medelandet, men jag måste nog avvakta en aning  :-\

Jag väntar nu svar från min kommun, jag håller tummarna även fast det känns lite mörkt just nu...men man vet ju aldrig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser